خبرگزاری کار ایران

توافق هسته‌ای محور مناظره‌ معاونان اول ترامپ و کلینتون

مناظره شب گذشته معاونان اول دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا به بحث‌های مهمی در خصوص توافق هسته‌ای ایران گذشت.

به گزارش ایلنا به نقل از برکینگ‌نیوز، تیم کین معاون اول احتمالی کلینتون در مناظره سه‌شنبه شب بین معاونان اول دو کاندیدای انتخاباتی آمریکا گفت: رییس ارتش اسرائیل موفقیت‌های توافق هسته‌ای ایران را تصریح کرده است. 

در مقابل مایک پنس معاون اول دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری‌خواه آمریکا گفت: اسراییل همچنان از نتایج توافق هسته‌ای با ایران می‌ترسد. 

کین در این مناظره گفت: توافق هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله متوقف کرده که پنس در پاسخ به این اظهارات گفت: شما برنامه هسته‌ای ایران متوقف نکردید. شما اینکه ایران روزی به قدرت هسته‌ای تبدیل شود را تضمین کردید، چراکه هیچ محدودیتی برای ایران بعد از اتمام دوره زمانی ذکر شده در این توافق وجود ندارد. 

در ادامه این مناظره، پنس این ادعا را که توافق هسته‌ای، ایران را از دستیابی به هر نوع سلاح هسته‌ای بازداشته است را رد کرد و گفت این چیزی نیست که اسرائیل فکر می‌کند. 

برکینگ نیوز اسرائیل ضمن انعکاس بخش‌هایی از مناظره که به توافق هسته‌ای مربوط بود، نوشت: هر دو طرف مناظره از اسرائیل برای تقویت استدلال‌هایشان در مورد توافق هسته‌ای استفاده کرده‌اند و برای اثبات درستی و نادرستی ادعا‌هایشان از مقامات ارشد اسرائیل کمک گرفته‌اند. 

به گزارش ایلنا، بنیامین نتانیاهو در ماه مارچ سال ۲۰۱۵ به دعوت کنگره به آمریکا سفر کرد. برخی دموکرات‌ها گفتند که نتانیاهو بدون هماهنگی با دولت به این کشور سفر کرده و هیچ هماهنگی‌ای برای مذاکره با اوباما نداشته است. سناتور کین از جمله کسانی بود که به نتانیاهو برای سفر به آمریکا بدون هماهنگی دولت اعتراض کرده بود. 

به گزارش برکینگ‌نیوز، مایک پنس در خلال مناظره به این مسئله اشاره کرد و او را به بایکوت سخنرانی نتانیاهو متهم کرد و کین در مقابل گفت: من به طور خصوصی به دفتر او رفتم و با او دیدار کردم. 

کد خبر : ۴۱۷۱۵۶