خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیران پژو و ایران خودرو بیان شد:

پرداخت کامل غرامت به ایران خودرو/ با تمهیدات اندیشیده شده دیگر بازار ایران را ترک نخواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۴۱۷۱۳۰

در دوران قبل ما قربانی تحریم‌ها شدیم دوستان آمریکایی ما برای ترک بازار ایران به ما فشار آوردند و این در حالی بود که ما دچار شدیدترین مشکلات مالی بودیم و نمی‌خواستیم به سبب دور زدن تحریم‌ها این مشکلات افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ادامه نشست خبری مدیران ارشد پژو سیتروئن و ایران‌خودرو کارلوس تاوارس در پاسخ به این سوال که در صورت تغییر سیاست‌های آمریکا و تحریم دوباره ایران آیا این شرکت ایران را ترک خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: در دوران قبل ما قربانی تحریم‌ها شدیم دوستان آمریکایی ما برای ترک بازار ایران به ما فشار آوردند و این در حالی بود که ما دچار شدیدترین مشکلات مالی بودیم و نمی‌خواستیم به سبب دور زدن تحریم‌ها این مشکلات افزایش پیدا کند. اکنون نیز که من اینجا نشسته‌ام تمام راهکارهای قانونی و حقوقی بررسی شده و ما مطمئن هستیم که حضور ما در ایران هیچ ضرری برای پژو نخواهد داشت ضمن آنکه تمام تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو برچیده شده و ما می‌توانیم به راحتی هرگونه نقل و انتقال بانکی را انجام دهیم.

وی در خصوص پرداخت غرامت به ایران خودرو گفت: ما تاکنون مبالغ زیادی را به ایران انتقال داده‌ایم که غرامت نیز داخل آن بوده است اما جزئیات آن جزو موارد محرمانه محسوب می شود. فقط من این را می‌توانم بگویم که ما برای ساختن آینده درخشان حاضر هستیم تا جایی که ممکن است با شرکای خود همکاری داشته باشیم.

وی در خصوص خودروهای برقی اظهار داشت: ما برای یک حضور بلندمدت در ایران برنامه‌ریزی کرده‌ام و اگر ببینیم بازار ایران کشش این خودروها را دارد به طور حتم شرایط تولید این مدل خودروها را در ایران بررسی خواهیم کرد.  ما در سال آینده یک خودروی هاچبک را در ایران رونمایی خواهیم کرد که کاملاً مطابق با شرایط ایران تولید و بومی‌سازی شده است.

تاوارس تصریح کرد: همزمان که ما به دنبال تولید خودروهای جدید در ایران هستیم این را فراموش نکرده‌ایم که امروز چهار میلیون خودروی پژو در جاده‌های ایران در حال تردد هستند و همین امر سبب می‌شود که اولویت ما تقویت و بهبود کیفیت خودروها باشد.

مدیرعامل پژو در خصوص حضور مستقل این شرکت همانند رنو در ایران گفت: تاکنون چنین پیشنهادی از سوی مقامات ایران به ما نشده است اما هر پیشنهادی که برای کمپانی ما سودآور باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. اعم از اینکه سهام شرکتی را بخریم یا اینکه به صورت مستقل اقدام به احداث پلت فرم بکنیم.

در ادامه این نشست خبری هاشم یکه‌زارع در خصوص خدمات پس ازفروش شرکت ایکاپ گفت: در مرحله اول این شرکت از امکانات ایران‌خودرو اعم از خط تولید و شبکه خدمات پس از فروش استفاده خواهد کرد. اما مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در طی سال‌های آینده آنها مستقل می‌شوند و شبکه مختص به خود را خواهند داشت.

یکه‌زارع در خصوص صادرات گفت: ما یک برنامه‌ریزی ده ساله برای حضور در بازار منطقه و آفریقا داریم. این بازار 500 میلیون نفری نیازمند خودروهایی است که از لحاظ کیفیت و تکنولوژی مطابق استانداردهای جهانی باشد. بر همین اساس ما به دنبال حضور قوی با یکی از شرکای تجاری خود هستیم. البته این تمایل را داریم که این شریک پژو باشد. ضمن آنکه مذاکرات خود را باسایر برندهای خودروسازی ادامه خواهیم داد.

هاشم یکه زارع در رابطه با افزایش سهم محصولات پژو در بازار ایران گفت: باید در این مورد بگویم ایران به هیچ عنوان محل جنگ خارجی‌ها نخواهد بود. ما تصمیم گیرنده اصلی بازار هستیم. در رابطه با ادامه تولید محصولات پژو از جمله 207، 206 و 405 نیز رویالیتی پرداخت می‌شود اما ادامه تولید آن متوجه سیاست‌های کلی ایران خودرو است و ربطی به شرکت پژو ندارد.

تاوارس در خصوص اینکه روند داخلی سازی محصولات جدید به چه صورت انجام خواهد شد، اظهار داشت: قطعاً چند سالی طول می‌کشد به عنوان مثال یکی دو نسل داخلی سازی محصولات جدید طول می‌کشد اما من معتقدم با گسترش همکاری‌ها می‌توانیم فاصله داخلی‌سازی خودروها را کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: به قطعه‌سازان داخلی نیز کمک می‌کنیم تا با توسعه خود بتوانند بستر لازم را برای داخلی سازی محصولات جدید فراهم کنند.

یکه زارع در پاسخ به این پرسش که داخلی سازی محصولات جدید پژو به چه صورت انجام می‌شود، اگر تولید با زیر 25 درصد ساخت داخل انجام شود نباید ایران رویالیتی به پژو پرداخت کند، افزود: بنده چندین بار اعلام کرده‌ام در سال اول 40 درصد ساخت داخلی محصولات جدید انجام و سه سال بعد 70 درصد خواهد شد. بله اگر کمتر از 25 درصد باشد رویالیتی پرداخت نمی‌کنیم.

یکه زارع در رابطه با همکاری پژو با سایر شرکت های داخلی از جمله سایپا، گفت: پژو این حق را برای شراکت با خودروساز دیگری به غیر از ایران خودرو دارد، ما نیز این حق را داریم که شرکای دیگری از سایر کمپانی ها و کشورها داشته باشیم اما رقابت تعیین می کند که شریک اصلی ایران خودرو کدام کمپانی خارجی باشد.

وی افزود: به تناسب شرایطی که خودروسازان خارجی در شراکت با ایران خودرو به لحاظ ساخت داخل، صادرات و کیفیت، پیشنهاد داده و اجرا می کنند، تصمیم خواهیم گرفت که کدام خودروساز شریک اصلی ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه پژو از ایران خارج شد و صنعت خودروسازی در رابطه با تولید خودرو، روی به داخلی سازی کم کیفیت برخی قطعات و استفاده آن در خودروها آورد، به پژو ارتباطی ندارد اما به هر حال رفتن پژو از ایران اتفاق خوبی نبود ولی ورود قطعات بی کیفیت به صنعت خودروسازی ایران ربطی به این شرکت فرانسوی ندارد.

یکه زارع  در باره قدیمی بودن خودروهای تولیدی پژو در ایران، تصریح کرد: خودروی 2008 که اسفندماه امسال در شرکت ایکاپ به تولید می‌رسد خط تولید آن تا حدود یک ماه دیگر در خود پژو راه‌اندازی خواهد شد بنابراین محصولی کاملا جدید است ضمن آنکه هر خودروی جدیدی که در شرکت پژو تولید شود در صورت داشتن توجیه اقتصادی در ایران نیز تولید خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز