خبرگزاری کار ایران

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا خبر دادند؛

اعزام سه ناو جنگی آمریکایی به باب المندب در پی انهدام کشتی اماراتی

به گفته دو مقام دفاعی آمریکا نیروی دریایی آمریکا در پی حمله موشکی به کشتی اماراتی در دریای عدن سه ناو جنگی به سواحل جنوبی یمن اعزام کرد. آنها مدعی شده اند موشک‌های پرتاب شده از طرف ایران به یمن داده شده است.

به گزارش ایلنا، فاکس نیوز در گزارشی با اشاره به حمایت ایران از یمن، نوشته است که حوثی‌ها مسئولیت حمله به کشتی اماراتی را بر عهده گرفته‌اند و هنوز هیچ گزارشی از مصدومیت خدمه این کشتی اماراتی داده نشده است.

به ادعای دو تن از مقام‌های آمریکایی، ایران موشک‌اندازهایی را در اختیار یمن قرار داده که کشتی اماراتی توسط این راکت‌ها تقریبا منهدم شده که  در پی این حمله به سرعت مدل موشک‌هایی که به کشتی اماراتی شلیک شده، مشخص شده است.

این دو مقام وزارت دفاع آمریکا تصریح کردند که این کشتی رسما به آمریکا تعلق داشته و یک کمپانی آمریکایی صاحب این کشتی بوده است.

مقام‌های ارتش آمریکا ناوهای جنگیشان را به بخش جنوبی و انتهای باب‌المندب ارسال کردند. این تنگه دریای سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می‌کند. دو ناوشکن موشک‌انداز آمریکا شامل «یو.اس.اس میسون» و «یو.اس.اس نیتز» که به موشک‌های کروز «تومانهاک» مسلح‌اند و کشتی ضد موشک «هارپون» و مجموعه‌ای از سلاح‌ها و ماشین آلات عرشه و همچنین یک شناور عملیات ویژه به این منطقه اعزام شده است.

یکی از مقام‌های دفاعی آمریکایی پاسخ ایالات متحده آمریکا به یمن و حامیان ایرانی آنها را نوعی نمایش نیرو تعریف کرده است.

به گفته مقام‌های آمریکایی ناو‌ها و نیروی دریایی آمریکا همواره در خلیج فارس و نزدیکی خلیج عدن در جنوب یمن حضور دارند و یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا که خواسته نا‌شناس بماند به فاکس‌نیوز گفته ارسال ناوهای جنگی به منطقه پیامی دارد که می‌گوید هدف اولیه نیروی دریایی اطمینان از رفت و آمد آزادانه کشتی‌ها از تنگه و مجاور آن است.

رویترز در خبر خود اعلام کرده که کشتی اماراتی منهدم شده یک کشتی پرسرعت لجستیک ساخت استرالیا بوده است.

امارات یکی از کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان است که از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌های یمن در حال مبارزه‌اند. ایالات متحده حمایتش‌هایش از ائتلاف عربی به رهبری عربستان را ادامه می‌دهد و این حمایت‌ها شامل کمک‌های اطلاعاتی و تانکرهای سوخت گیری هوایی است.

به گفته مقام‌های وزارت دفاع آمریکا خدمه این کشتی به بندری در نزدیکی اریتره منتقل شده‌اند.

آمریکا روز یکشنبه این  حمله‌ را محکوم کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور روز یکشنبه در نشست خبری گفته بود ما از گروه حوثی‌ها خواسته‌ایم که حملاتشان را متوقف کنند چون این اقدامات تحریک‌آمیز نتیجه‌ای جز تشدید درگیری‌های کنونی و تضعیف مسیر‌های دستیابی به صلح ندارد.

فاکس نیوز مدعی شده در ماه آپریل، ایالات متحده نقل و انتقال سلاح از سوی ایران به حوثی‌های یمن را متوقف کرده است.

یکی از مقام‌های دفاعی آمریکا مدعی شده یک سال بعد نیروی دریایی آمریکا هواپیمای «یو.اس.اس تئودور روزولت» را برای ردیابی کاروان‌های سلاح ایران به این منطقه اعزام کرده و کاروان‌های ایرانی به همین دلیل در مسیرشان به سمت یمن دور زدند و قبل از اینکه به یمن برسند، به خانه برگشتند.

کد خبر : ۴۱۶۷۰۷