خبرگزاری کار ایران

با مصوبه مجلس؛

نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی تعیین‌تکلیف شد

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نحوه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در جریان نشست علنی امروز مجلس بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار گرفت و در نهایت نیز به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس ماده ۳ این طرح، ‌ ماده ۴۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به این شکل اصلاح می‌شود که هیات رییسه پس از تعیین امتیاز و رتبه‌بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت پس از توزیع گزارش، اعتراض خود را نسبت به امتیاز‌ها به هیأت رئیسه تقدیم کنند تا هیاتی مشترک متشکل از هیات رییسه مجلس و روسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود، ظرف ۴۸ ساعت پس از انقضا مهلت فوق، به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر کنند.

پس از اتمام این مراحل هیات‌رییسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیون‌های تخصصی بر مبنای امتیازات هر فرد اقدام می‌کند. همچنین بر اساس تبصره ۱ این ماده، پس از اعلام اسامی اعضای کمیسیون‌های تخصصی، در صورتی که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشته باشند می‌توانند ظرف مدت ۲۴ ساعت اعتراض خود را به صورت مکتوب به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کنند تا هیات مشترک فوق‌الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واصله نسبت به تعیین نهایی اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا ۴۸ ساعت پس از انقضا مهلت اعتراض اقدام کند.

ماده ۴ این طرح که بر اساس آن تعداد اعضای کمیسیون‌های فرهنگی و حقوقی ۱۳ نفر تعیین شده و تعداد اعضای کمیسیون انرژی برای دوره جاری ۲۴ نفر تعیین شده بود، با موافقت نمایندگان مواجه نشد و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ارجاع شد.

کد خبر : ۴۱۶۴۸۶