خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

اعتیاد کارایی کارگران را افزایش نمی‌دهد/ باور غلط برخی کارفرمایان پروژه‌ای

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: برخی کارفرمایان و پیمانکاران پروژه‌ای به اعتیاد به عنوان راه‌کاری برای افزایش کارآیی کارگران نگاه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز افشار که در مراسم برنامه ملی استقرار مداخلات کاهش شیوع اعتیاد در جامعه کار و تولید (طرح کاج) سخنرانی می‌کرد، افزود: برخلاف این باور نادرست، هزینه اعتیاد کارگران برای کارفرمایان بسیار بالاست، چنانچه این معضل باعث افزایش کم کاری و مرخصی‌های طولانی مدت کارگران و بالا رفتن ریسک  آسیب‌های حین کار می‌شود.

وی با تاکید براینکه گروه‌های هدف باید به پیمانکاران و کارفرمایانی که چنین نگاهی دارند توجه داشته باشند؛ افزود: اگر تعهد ما نسبت به پیشگیری و اولویت برنامه‌ریزی‌ها باشد می‌توانیم اثربخشی بهتری در این حوزه و کاهش آمار اعتیاد در جامعه کار و تولید داشته باشیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدربابیان اینکه آمار فراگیری اعتیاد در جامعه کار و تولید در حدود 20 درصد است؛ ادامه داد: شیوع و گسترش این نوع اعتیاد جدی است و باید هر چه سریعتر پیش‌بینی و پیشگیری شود.

افشار ادامه داد: دیده شده که اعتیاد یک کارگر که در یک قسمت فنی مهم کار می‌کند صدمات چند صد میلیون دلاری به آن مجموعه وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه الگوی مصرف اعتیاد در جامعه کار و تولید تغییر کرده است، افزود: الگوی مصرف اعتیاد به سمت مصرف مواد صنعتی جدید رفته است و از سویی دامنه اعتیاد به جامعه زنانه نیز کشیده شده است، تعداد بیشتری از زنان به اعتیاد و مواد مخدر صنعتی گرایش دارند.

وی با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری از شیوع اعتیاد افزود: مقام معظم رهبری به اندازه‌ای از این موضوع نگران هستند و از دستگاه‌های مربوط خواستند به صورت منظم در خصوص اعتیاد گزارش‌های خود را ارائه دهند از این رو همه دستگاه‌ها موظفند آمار اعتیاد را گردآوری کنند تا آمار دقیقی از اعتیاد در جامعه داشته باشیم.

در ادامه این مراسم غلامرضا بستان‌منش، ‌مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 70 درصد آسیب‌های اجتماعی حول موضوع اعتیاد است که این به خودی خود نقطه ثقل تمام آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان انیکه در حال حاضر پیشگیری از اعتیاد در سطح نگهداری و آگاه‌سازی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: اگر بتوانیم پیشگیری‌ را در سطح برخورداری از نشاط اجتماعی و فرهنگ متعالی ارتقا دهیم به صورت جدی‌تری وارد عرصه پیشگیری می‌شویم.

کد خبر : ۴۱۶۲۰۶