خبرگزاری کار ایران

خطر ظهور یک دیکتاتور در ١٠ سال آینده تئا‌تر ایران

غلامحسین دولت‌آبادی از تمرین نمایش جدیدی خبر داد و گفت: «صعود مقاومت پذیر م ر حساس» ماجرای شخصیتی به‌نام «م ر حساس» است که به داخل تئا‌تر نفوذ و در آن صعود کرده و به قله‌ای می‌رسد که اوج فساد و تباهی تئا‌تر ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین دولت‌آبادی که این‌روز‌ها همراه آراز بارسقیان نمایش «پرتره مرد ریخته» را در سالن سنگلج روی صحنه دارد، از آغاز مراحل اجرایی نمایش جدید این گروه خبر داد.

غلامحسین دولت‌آبادی با بیان اینکه متن این نمایش سه نفره و توسط او، آراز بارسقیان و وحید جباری نوشته شده است، گفت: «صعود مقاومت پذیر م ر حساس» اقتباسی از نمایشنامه «صعود مقاومت پذیر آرتور و اویی» برتولت برشت است که به اوضاع ١٠ سال آینده تئا‌تر ایران می‌پردازد.

او ادامه داد: «م ر حساس» اسم شخصیت اصلی نمایش است؛ این نمایش بر‌‌ همان منوالی که نمایشنامه برشت دارد و صعود هیتلر را پیش بینی می‌کند، از حضور شخصی به‌نام «م ر حساس» خبر می‌دهد که از بیرون تئا‌تر می‌آید و در داخل تئا‌تر صعود می‌کند و به قله‌ای می‌رسد که اوج فساد و تباهی تئا‌تر ایران است.

غلامحسین دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: «م ر حساس» کسی است که اصلا به تئا‌تر مرتبط نیست و از بیرون می‌آید و تمام فضا‌ها را کم کم در اختیار می‌گیرد و شاه داستان می‌شود. در این نمایش، کاراکتر منفی ما قهرمان داستان است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با بیان اینکه «نوشتن متن را پارسال شروع کرده و خرداد امسال به پایان رساندیم»، گفت: این نمایش نسبت عجیبی با فضا و وضعیتی که در آن هستیم دارد و مابه‌ازای بیرونی اتفاقات آن را می‌توان دید.

دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه «این نمایش متفاوت از آن چیزی است که تاکنون دیده شده» گفت: تمام عوامل چهل نفره کار دانشجو هستند و این نمایش قطعا در یک فضای غیرمتعارف اجرا خواهد شد. مقدمات کار را شروع کرده‌ایم و درنظر داریم برای فروردین و اردیبهشت آن را اجرا کنیم.

او با اشاره به حضور ٢۵ پرسوناژ و کاراکتر در این نمایش گفت: «صعود مقاومت پذیر م ر حساس» کار پرحجمی است و به شکل تجربی اجرا خواهد شد و قطعا خیلی غیرمتعارف‌تر از آن چیزی که تاکنون از این نوع کار دیده شده؛ خواهد بود.

کارگردان نمایش «پرتره مرد ریخته» با اشاره به ایده شکل‌گیری این نمایش گفت: در تئا‌تر امروز ما اتفاقاتی دارد می‌افتد که خوب نیست و بسیاری از قدیمی‌ها از آن غفلت کرده‌اند؛ کسانی که در تئا‌تر امروز مسیر را به بیراهه بردند در عین بی‌تفاوتی و با گفتن اینکه «کاری نمی‌شود کرد و مهم نیست» باعث شدند جریانی حاکم شود که تئا‌تر ما را به این روز انداخته و این در عین بی‌تفاوتی ما بوده است.

دولت‌آبادی ادامه داد: اسم این کار «صعود مقاومت پذیر» است؛ یعنی می‌توانستیم در مقابل این جریان مقاومت کنیم اما بی‌تفاوت ماندیم و امروز اوضاع از دستمان خارج شده است. این نمایش نشان می‌دهد که چطور فردی که شاید گانگستر هم باشد؛ می‌تواند به تئا‌تر وارد شود و تمام فضا‌ها را در اختیار بگیرد؛ ما خیلی غفلت کرده‌ایم و تاوانش را باید بدهیم.

او با بیان اینکه نمایش فرم کارهای برشت و فاصله‌گذاری‌های آن را دارد، گفت: تعلیق چندانی در این نمایش نمی‌بینید و روی فرم خیلی کار می‌شود. مثلا در موسیقی انواع موسیقی ایرانی و خارجی و همسرایی را خواهید دید.

دولت‌آبادی با بیان اینکه «هرآنچه که تاکنون به‌نام تئا‌تر تجربی درست انجام نشده در ایران، ما سعی می‌کنیم درست انجام دهیم» گفت: در این اقتباس به متن برشت هیچ تجاوزی نکردیم. سعی کردیم اصالت متن حفظ شده و مثله نشود. معتقدم این متن اقتباسی قوی است و اگر کسی دیگری هم آن را اجرا کند کار خوبی می‌شود و حتی این متن به‌طور مجزا هم می‌تواند چاپ شود.

به گفته دولت‌آبادی «صعود مقاومت پذیر م ر حساس» نمایشی بلند و دو و نیم ساعته خواهد بود که کارگردانی آن شامل یک تیم کارگردانی دانشجویی است.

کد خبر : ۴۱۶۲۰۱