خبرگزاری کار ایران

ملکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ادامه حضور ترکیه در عراق و سوریه «تداوم بحران» و «نقض صلح» را به همراه دارد

شاید ترکیه با بحران‌سازی در عراق و سوریه توانسته باشد تا حدودی شرایط منطقه را به نفع خود تغییر دهد اما در کل، فعل و انفعالات این کشور باعث شده تا آنکارا وارد بحران شود.

«صادق ملکی» تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تمدید مدت حضور نظامیان ترکیه در عراق و سوریه از سوی پارلمان این کشور عنوان کرد: تمدید مجوز حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق و سوریه که توسط پارلمان این کشور مورد تایید قرار گرفت به طور مشخص مدلی از تجاوز به خاک سوریه و عراق تلقی می‌شود و نشانگر این است که ترکیه همچنان به نقش تخریبی خود در منطقه خاورمیانه ادامه می‌دهد. در شش سال گذشته شاهد بودیم که آنکار یکی از بازیگران اصلی در جنگ‌های منطقه بوده و اقدام به خط‌دهی اساسی کرده است. تمدید مجوز ادامه حضور نظامیان نشان می‌دهد که خلاف تحلیل تمامی کارشناسان و مفسران داخلی، ترکیه هم اکنون به نقش تخریبی خود پس از کودتای ۱۵ جولای ادامه داده و در سیاست‌هایش تغییری اعمال نکرده است. به موازات این موضوع، دسته دیگر معتقدند که ترکیه در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای خود متحمل شکست شده است اما واقعیت این است که نمی‌توان با چنین تحلیل‌های سطحی وضعیت را شرح داد.

ترکیه درصدد است تا شرایط را به نفع خود تغییر دهد اما اگر این شرایط تداوم پیدا کند، به صورت ملموس می‌توانیم «تداوم بحران» و پس از آن «نقض صلح» را شاهد باشیم.

وی با تاکید بر این‌که تحرکات ترکیه در منطقه موجب سرایت ناامنی به داخل خاک این کشور شده است& گفت: شاید ترکیه با بحران‌سازی در عراق و سوریه توانسته باشد تا حدودی شرایط منطقه را به نفع خود تغییر دهد اما در کل فعل و انفعالات این کشور باعث شده تا آنکارا وارد بحران شود. به گونه‌ای که بحران کردی همچنان در خاک ترکیه در جریان است و حتی در هفته‌ها و ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. همچنین شاهد انفجار در آنکارا، استانبول و دیاربکر بودیم که نشان‌دهنده عمق نفوذ کردها در ترکیه است. آنکارا قبل از بحران سوریه سعی داشت خود را الگوی دموکراسی در منطقه نشان دهد اما نحوه مدیریت شرایط بحرانی منطقه باعث شد تا کشورهای خاورمیانه نسبت به اهداف حزب عدالت و توسعه مشکوک شوند و در اینجاست که نئوعثمانیسم قوت می‌گیرد.

وضعیت فعلی، تنها حاصل فضاسازی مجازی نیست؛ بلکه خروجی تصمیم‌های آنکارا بر این وضعیت تاثیرگذار بوده است. در ابعاد دیگر زیر پا گذاشتن معادله لوزان توسط اردوغان و بحث جزایر اژه موجب شده تا ترکیه در یک بحران بین‌المللی گرفتار شود. مضاف بر این‌که آنکارا همچنان بر روی موصل ادعای تاریخی دارد و با پیش‌رو بودن پاک‌سازی موصل، ترکیه طمع بیشتری نسبت به تثبیت خود در موصل نشان می‌دهد.

ملکی در پایان خاطرنشان کرد: نخست‌وزیر و رییس‌جمهور عراق به صورت رسمی و مکرر حضور ترکیه در شمال عراق را نقض حاکمیت این کشور اعلام کردند ولی شاهد هستیم که سازمان ملل و به دنبال آن شورای امنیت هیچ‌گونه بیانیه یا قطعنامه‌ای صادر نکردند. از سوی دیگر، اردوغان معتقد است حضور ترک‌ها برای آزادسازی موصل لازم و مهم است. بنابراین باید بگوییم ترکیه حاضر است عراق به سه یا چهار قسمت تجزیه شود اما نگذارد موصل به عنوان بخشی از عراق محسوب شود.

کد خبر : ۴۱۶۰۶۱