خبرگزاری کار ایران

کریمی قدوسی:

دیپلماسی تقابل، به تعامل با دشمن تبدیل شده است/ در مذاکرات از ۱۲ خط قرمز عبور شد

نماینده مردم مشهد خطاب به وزیر امور خارجه گفت: دیپلماسی تقابل به دشمن به تعامل تبدیل شده است.

جواد کریمی قدوسی در صحن علنی مجلس در تشریح سوال خود از طریف با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده ضعیف بسته شد، خطاب به ظریف گفت: در دوران شما دیپلماسی تقابل به دشمن به تعامل تبدیل شده است.

او ادامه داد: در مذاکرات از ۱۲ خط قرمز عبور شد و ۲۷ شرط رهبری و شورای عالی امنیت ملی و نظام نیز زیر پا گذاشته شد. شما با دیپلماسی لبخند و روی ویلچر نشستن و کنار دریاچه قدم زدن شرایط و خطوط قرمز را نادیده گرفتید که این خطا و اشتباه بود و ملت ایران به عنوان ملتی شد که ناچار به مذاکره شد.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه ظریف ملت ایران را نامحرم فرض کرده است، گفت: آقای طریف شما همه چیز را محرمانه تلقی کردید و راه رفته و تجربه مذاکرات گذشته را فراموش نکردید و از گذشته عبرت نگرفتید. در تیم مذاکره‌کننده عوامل نفوذی وجود داشت، افراد دوتابعیتی بودند. وقتی تیم مذاکره کاری می‌کرد، عناصر نفوذی همه چیز را به دشمن می‌گفتند. تیم مذاکره در حال برنامه‌ریزی بود اما «جیسون رضاییان‌»ها و «دری‌»ها همه چیز را به دشمن می‌گفتند و اطلاعات ما را به آنها لو می‌دادند.

کریمی قدوسی گفت: سه وضعیت احتمال دارد وجود داشته باشد؛ اول اینکه تیم مذاکره ضعیف بسته شد و در نتیجه کلاه سرمان رفت. دوم اینکه تیم مذاکره قوی بود، تیم مقابل قوی‌تر بود و نفوذی داشت. وضعیت سوم این بود که تیم مذاکره می‌دانست اما نخواست کاری کند.

وی ادامه داد: آقای سرمدی به آقای امیرعبداللهیان می‌گوید ما می‌خواهیم یک «شو» اجرا کنیم تا به منطقه پیغام بدهیم سیاست‌های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می‌شود و مسائلی از این قبیل که این‌ها مستند است بنابراین شخصیتی را در این زمان جابجا کردن به لحاظ قانونی در اختیار وزیر خارجه است که حرفی در این موضوع نیست اما در این شرایط جابجا کردن فردی که در عرصه مقاومت منطقه اینگونه موثر واقع می‌شود نوعی برداشتن موانع از سر برجام ۲ تلقی می‌شود. تضعیف و تعطیل کردن جریان و فرهنگ مقاومت در منطقه و همچنین حذف سپاه پاسداران، حذف حزب‌الله که در قالب برجام ۲ مطرح کرد، حذف گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و جهاد اسلامی در فلسطین و وفاق در بحرین و انصارالله در یمن و همچنین هدف دیگر دشمنان فراهم کردن مقدمات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی بود.

ادامه دارد ...

کد خبر : ۴۱۵۸۳۲