خبرگزاری کار ایران

رییس صندوق توسعه ملی:

موسسات دولتی امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را ندارند/۸۰ درصد منابع به بخش خصوصی و تعاونی‌ها تعلق می‌گیرد

رییس صندوق توسعه ملی گفت:‌ ۷۰ درصد منابع صندوق را بخش خصوصی، تعاونی‌ها و بنگاه‌های غیر دولتی استفاده می‌کنند بنابراین بخش دولتی مجاز به استفاده از این صندوق نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احمد دوست‌حسینی در کنفرانس نفت ایران ۲۰۱۶ گفت: فلسفه وجود صندوق توسعه ملی این است که بخشی از درآمد ثروت ملی را تبدیل به سرمایه ملی مولد و گویا کند و سهم نسل‌های آینده را حفظ کند که بخشی از این ثروت از طریق درآمدهای نفتی تامین می‌شود که میزان حداقل ۲۰ درصد است و باید سالانه افزایش یابد. 

وی افزود: به طور مثال اگر امسال پنجاه میلیارد دلار درآمد نفت و گازی داشته باشیم ۱۰میلیارد دلار آن باید به صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود بنابراین منابع این صندوق به طور مستقیم استفاده نمی‌شود و به طور اهرمی از آن برداشت می‌شود. 

حسینی تصریح کرد: منابع صندوق برای طرح‌های تولیدی و سرمایه گذاری اقتصادی که توجیه فنی اقتصادی داشته و در بازارهای بین المللی قابل رقابت بوده و امکان صادرات داشته باشند یعنی بازپرداخت آن‌ها به صورت ارزی باشد تعلق می‌گیرد. 

وی اظهار داشت: ۷۰ درصد منابع صندوق را بخش خصوصی، تعاونی‌ها و بنگاه‌های غیر دولتی استفاده می‌کنند بنابراین بخش دولتی مجاز به استفاده از این صندوق نیست. و حداکثر ۲۰ درصد کل منابع به موسسات عمومی غیر دولتی اختصاص می‌یابد و ۸۰ درصد نیز به بخش خصوصی و تعاونی‌ها داده می‌شود. ضمن اینکه اگر بنگاه یا تشکل بخش خصوصی مدیر دولتی داشته باشد نمی‌تواند از منابع صندوق استفاده کند. 

وی خاطرنشان کرد: در پروژه‌های خارج از کشور نیز از منابع صندوق وامی تعلق نمی‌گیرد. 

وی همچنین اظهارداشت: به صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی یعنی پیمانکارانی که در سطح بین المللی قابل عرض و اندام دارند به شرط اینکه در مناقصات بین المللی برنده شوند تسهیلات برای صدور ضمانتنامه پیش پرداخت اختصاص می‌یابد. 

وی ادامه داد: اگر تولید کننده‌ای برای صادرات کالا نیاز به اعتبار ارزی داشته باشد نیز می‌تواند از وام صندوق بهره‌مند شود اما اگر کسی در دیگر کشور‌ها سرمایه گذاری کند و یا تجهیزات را از دیگر کشور‌ها خریداری کند نمی‌تواند از منابع مالی صندوق استفاده کند. 

وی تاکید کرد: باید سرمایه گذاری در داخل کشور صورت گیرد و بخش خصوصی نیز در این پروژه‌ها حضور داشته باشد. 

رییس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: کسانی که از منابع صندوق استفاده می‌کنند می توانند ۴۰ درصد از این صندوق وام دریافت کنند و ۳۰ درصد را نیز باید خود سرمایه گذار تامین کرده و ۳۰ درصد مابقی را باید از بازار سرمایه و منابع بانک‌ها و یا سرمایه گذاران خارج از کشور استفاده کنند.

کد خبر : ۴۱۵۶۴۹