خبرگزاری کار ایران

در زمینه بهداشت و تولید دارو؛

ایران و روسیه ۱۵ سند همکاری امضا کردند

۱۵ سند همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی تولید دارو، همکاری تحقیقاتی میان انستیتو پاستور و انستیتوهای تحقیقاتی روسیه و همکاری در خصوص ثبت شرکت‌های داروسازی در دو کشور ایران و روسیه امضا شد.

به گزارش ایلنا، بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت کشورمان در مسکو اعلام کرد: روز گذشته در مراسمی با حضور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه ۱۵ سند همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی تولید دارو، همکاری تحقیقاتی میان انستیتو پاستور و انستیتوهای تحقیقاتی روسیه، همکاری در خصوص ثبت شرکت‌های داروسازی در دو کشور، با حضور شرکت‌های فعال در بخش خصوصی در روسیه و ایران امضا شد. 

در ابتدای این برنامه مهدی سنایی ضمن تشکر و خیر مقدم به میهمانان ایرانی و روسی تاکید کرد که برای این سفر برنامه‌ریزی طولانی مدتی داشتیم چرا که معتقدیم پتانسیلی برای همکاری هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود دارد که باید به مرحله عملیاتی برسد. 

وی ادامه داد: روابط روسیه و ایران در سال‌های اخیر در تمام زمینه‌ها پیشرفت کرده است و تبادل هیات‌ها نه تنها در سطح بالا و سیاسی بلکه در زمینه منطقه‌ای، بین المللی، اقتصادی و تجاری نیز انجام می‌شود. روسای جمهور با یکدیگر ملاقات‌های متعددی هم به صورت حضوری و هم تلفنی داشتند که این مرحله در روابط دو طرف بی‌سابقه است. 

سنایی خاطرنشان کرد: روابط در زمینه دانشگاهی، علمی، فناوری در حال توسعه است و می‌توان گفت همه چیز بدون هیچ مانعی انجام می‌شود. 

وی گفت: هر دو کشور صادر کننده نفت و گاز هستند و توسعه روابط دو کشور آنقدر راحت نیست ولی اسناد زیادی در این زمینه امضا شده است و ما باید سعی کنیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. 

سفیر کشورمان در مسکو تاکید کرد: در سال ۲۰۱۵ باتوجه به کاهش قیمت نفت باوجود کاهش روابط تجاری کشور با چین به میزان ۳۰%، روابط تجاری ایران و روسیه ۷۰ % افزایش یافت. آقای هاشمی دید خوبی نسبت به روابط دو کشور دارند و وزیر با نفوذی هستند که امیدواریم نقش خود را در این سفر ایفا کنند. 

اسناد امضاء شده به شرح زیر است: 

- سند وزارت صنایع: طرف ایرانی دکتر پیرویان – طرف روس آقای شبسته کوف

- سند تهیه واکسن آنفولانزا: طرف روس خانم دکتر یلنا – طرف ایرانی آقای دکتر رعنایی

- همکاری انستیتو پاستور و انستیتو ژنینکا در حوزه تحقیقاتی و تولیدات مشترک: طرف ایرانی آقای دکتر قانعی

- همکاری انستیتو پاستور با انستیتو توبرگلوور: طرف ایرانی دکتر قانعی – طرف روس پروفسور آتارگان

- همکاری انستیتو پاستور و انستیتو پابوراوگانیک: طرف ایرانی دکتر قانعی – طرف روس پرفسور ایوانف

- همکاری موسسه بهساز گستر پویندگان با موسسه کیل در حوزه مانیتورهای علائم حیاتی

- همکاری موسسه بهساز گستر پویندگان با موسسه کوچیف در حوزه لیزر کلیه به منظور از بین بردن تومرهای سرطانی کلیه. 

- همکاری شرکت داروسازی ایران و شرکت کیل در حوزه تجهیزات پزشکی

- همکاری شرکت ایرانی در روسیه و شرکت ایرانی در ایران در حوزه لیزر

پس از امضای اسناد هم سرگئی تسیبر معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه ضمن ابلاغ تشکر وزیر صنعت و تجارت اظهار کرد: ایران به عنوان شریک مهم در زمینه ژئوپلتیک در خاورمیانه است. در دسامبر ۲۰۱۵ همایش بزرگ ایران و روسیه برگزار شد که تحرک تجاری میان دو کشوررا ایجاد کرد. ما دربخش‌های انرژی – صنایع اتمی – نفت و گاز – حمل و نقل – دارویی- کشاورزی چشم اندازهای بیشتری می‌بینیم. امروزه جمهوری اسلامی ایران فرصت‌های جدیدی در زمینه دارو، هوا فضا، ماشین سازی، سرمایه گذاری، حمل و نقل ایجاد کرده است. ما در سال ۲۰۱۵ در همایش بزرگ تجاری ایران و روسیه نقشه راه این همکاری تجاری را ترسیم کرده‌ایم. ما این پروژه را به ایران ارسال کردیم و منتظر پاسخ هستیم. تاکید می‌کنم که این پروژه نقشه راه را برای شرکت‌های علاقه‌مند به انجام کار مشخص می‌کند و فقط به عنوان یک نقشه نیست و می‌تواند تحرکی در زمینه همکاری دو طرف ایجاد کند. در واقع در راستای این نقشه راه، امروز ۱۵ موافقت نامه بین دو کشور در زمینه توسعه دارویی، محصولات پزشکی به امضا رسید. 

در واقع این میوه همکاری علمی و فناوری و بیوتکنولوژی است که در چارچوب همکاری کمیسیون مشترک دو کشور است.

کد خبر : ۴۱۵۳۲۸