خبرگزاری کار ایران

سلطانی‌فر مطرح کرد:

تصمیم سازمان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی بیشابور

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: مجموعه تاریخی بیشابور از جمله آثاری است که در نظر داریم آن را به ثبت جهانی برسانیم.

به گزارش ایلنا، مسعود سلطانی‌فر، در حاشیه بازدید از مجموعه تاریخی بیشابور در شهرستان کازرون از توابع استان فارس  بیان داشت: سال 94 با مشارکت بخش خصوصی و با نظارت این سازمان کار مرمت و بازسازی 200 بنای تاریخی کشور انجام شد و امیدواریم روند این مشارکت و همکاری رو به افزایش باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: جلوگیری از تخریب آثار و بناهای تاریخی، ایجاد اشتغال و تبدیل این گونه مکان ها به یک مکان فرهنگی، تاریخی و رفاهی برای استفاده گردشگران از جمله مزایای مهم همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه است.

سلطانی فر به مجموعه تاریخی بیشابور اشاره کرد و گفت: این مجموعه که یکی از یادمان های تاریخی مهم به شمار می آید بیش از یک هزار و 100سال پیشینه دارد و متشکل از چند آثار مهم از جمله معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، 2 ستون یادبود و نقوش برجسته تنگ چوگان است. 

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: ظرف مدت 100 سال و در سه مقطع زمانی مختلف در این مجموعه تاریخی عملیات کاوش صورت گرفته است که تنها در پنج درصد این مجموعه 200 هکتاری کاوش انجام شده و در ماه های آینده مجددا کار کاوش در این مکان شروع خواهد شد اما نیاز است که این عملیات ده ها سال دیگر نیز انجام شود.

وی بیان کرد: این مجموعه تاریخی از جمله آثاری است که در نظر داریم آن را به ثبت جهانی برسانیم و هم اینک کارهای مقدماتی آن انجام شده و تکمیل مراحل کارشناسی و مستند نگاری آن به عنوان اثر مهم فرهنگی تاریخی با همکاری مشاوران سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) انجام خواهد شد. 

حمایت از طرح های رفاهی گردشگری 

استاندار فارس هم که در این بازدید معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را همراهی می کرد، گفت: یادمان های تاریخی به مثابه گنج پنهان هستند که باید از آنها به خوبی حراست شود. 

سید محمد علی افشانی افزود: با توجه به افزایش شمار گردشگران خارجی که به استان فارس سفر می کنند باید زیرساخت ها و امکانات رفاهی مناسب برای اقامت توام با آرامش آنها در این استان مهیا شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد این امکانات ما از اجرای طرح های رفاهی گردشگری با پرداخت تسهیلات حمایت می کنیم. 

در ادامه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اتفاق استاندار فارس، نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه کازرون و جمعی از مسئولان استان فارس از مجموعه تاریخی بیشاپور و موزه تاریخی این مجموعه بازدید کردند. 

مجموعه تاریخی بیشاپور در 25 کیلومتری شهر کازرون واقع شده است و آثاری از دوره های تاریخی ساسانی و اسلامی را در دل خود جای داده است. 

شهر بیشاپور به دستور شاهپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون های یادبود متعلق به سال 262 میلادی است. 

این شهر تا سده هفتم هجری، منطقه ای آباد و مسکونی بود و پس از آن ویران شد. 

در این شهر باستانی 200 هکتاری آثاری چون معبد آناهیتا، ستون های یادبود، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، مدرسه و خیابان هایی متعلق به دوره ساسانیان وجود دارد .

شهرستان کازرون در فاصله 120کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

کد خبر : ۴۱۵۲۸۹