خبرگزاری کار ایران

اپوزیسیون تاجیکستان، دولت را به آزار خانواده مخالفان متهم کرد

اپوزیسیون تاجیکستان،‌ دولت این کشور را به انجام حمله‌های خشونت‌بار علیه خانواده‌های مخالفان متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سیاست‌مداران مخالف و فعالان سیاسی تاجیکستان، دولت را به آزار و اذیت خانواده‌های مخالفان متهم کردند.

این افراد «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهوری تاجیکستان را متهم کردند که به شدت مخالفان را سرکوب می‌کند.

دولت تاجیکستان با رد این ادعاها اعلام کرده که در حال تحقیق در این مورد است.

مقام‌های دوشنبه سال گذشته حزب «مقاومت اسلامی تاجیکستان» را غیرقانونی اعلام کرده‌ و از آن زمان تا کنون نیز مقام‌های ارشد این گروه را زندانی و آن‌ها را به طرح‌ریزی کودتای نافرجام سپتامبر سال ۲۰۱۵ را متهم کرده‌اند.

«محی‌الدین کبیری» رهبر حزب مقاومت اسلامی تاجیکستان که در تبعید به سر می‌برد، در کنفرانس امنیتی و همکاری‌های بین‌المللی در ورشو،‌ گفت: «‌تهدید‌ها،‌ برنامه‌ها،‌ آتش‌افروزی‌ها، پرتاب سنگ و همه حمله‌ها از این دست، علیه خانه‌های بستگان اعضای مخالف دولت وافرادی که در این کنفرانس سخنرانی کرده‌اند،‌ انجام گرفته است.»

کبیری که در این کنفرانس و از طریق اسکایپ سخن می‌گفت،‌ افزود حداقل شش مورد از این حمله‌ها در سراسر آسیای مرکزی در سه روز گذشته، انجام گرفته است که شامل بستگان این افراد نیز می‌شود.

وزیر کشور تاجیکستان امروز – پنجشنبه – گفت که هیچ درخواستی از سوی قربانیان احتمالی چنین حمله‌هایی دریافت نکرده است اما در حال تحقیق در این رابطه است.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان که از قدرت بالایی در حوزه‌های سیاسی برخوردار است و موفق شده تا در پی همه‌پرسی در سال جاری موقعیت خود را تقویت کند،‌ به واسطه قوانین جدید می‌تواند دوران ریاست‌جمهوری طولانی‌تری داشته باشد.

اکثریت جمعیت تاجیکستان از مسلمانان تشکیل شده و این کشور یکی از فقیرترین کشور‌هایی است که از اتحادیه جماهیر شوروی جدا شده‌اند. گفته شده که یک سوم جمعیت این کشور زیر خط فقر به سر می‌برد.  

    

 

 

کد خبر : ۴۱۵۱۴۹