خبرگزاری کار ایران

مجید قیصری:

بازنویسی داستان‌های عاشورایی، کار خلاقه‌ای نیست

مجید قیصری گفت: بازنویسی، گرچه امری متداول است، اما کار خلاقه در حوزه داستان عاشورایی محسوب نمی‌شود و داستان عاشورایی باید به دنبال بازآفرینی باشد.

به گزارش ایلنا، نشست علمی، تخصصی «داستان عاشورایی؛ بازنویسی یا بازآفرینی» ازسوی خانه مولانا و با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی در تالار قیصر امین‌پور این بنیاد برگزار شد. 

در ابتدای این نشست سیداحمد مدقق، دبیر چهارمین کنگره «واژه‌های تشنه» درباره پیشینه این کنگره و اختصاص یافتن چهارمین دوره آن به «داستان عاشورایی» صحبت کرد و نشست تخصصی «داستان عاشورایی» را یکی از برنامه‌های دبیرخانه کنگره برای غنامندی داستان‌های عاشورایی دانست.

ابراهیم اکبری دیزگاه، نخستین کارشناس جلسه به وجوه گوناگون عاشورا اشاره و تأکید کرد: داستان‌نویس برای استفاده مناسب و درست از ظرفیت‌های عاشورا در داستان، لازم است به اهداف قیام عاشورا، مردم‌شناسی کوفه، یزیدیانی که با امام حسین (ع) جنگیدند، بازماندگان عاشورا، انتقام‌گیرندگان عاشورا و عزاداران عاشورا در طول تاریخ توجه داشته باشد و کهن الگوهای عاشورایی را بشناسد و استفاده کند.

سیدمرتضی حسینی شاه‌ترابی، عاشورا را به عنوان رخدادی تاریخی، محور صحبت‌هایش قرار داد و افزود: داستان‌نویسان می‌توانند با بازآفرینی داستان عاشورایی در ژانرهای تاریخی، تاریخ جایگزین و فراداستان تاریخی، داستانهای عاشورایی بیافرینند، اما به دلایل متعدد و متفاوت چنین چیزی کمتر اتفاق افتاده است.

مجید قیصری، ظرفیت‌های عاشورا را مورد توجه قرار داد و از کم‌توجهی و غفلت داستان‌نویسان نسبت به این ظرفیت سخن گفت.

وی اظهار داشت: یکی از مطالب مهم در داستان عاشورایی که می‌تواند به نویسندگان کمک کند، آیین‌ها، اسطوره‌ها و کهن الگوهاست که لازم است توسط محققان و پژوهشگران استخراج شده و در اختیار داستان‌نویسان قرار گیرد.

قیصری تصریح کرد: بازنویسی، گرچه امری متداول و لازم است، به عنوان یک امر خلاقه و فعالیت داستان‌نویسی در حوزه داستان عاشورایی محسوب نمی‌شود و داستان عاشورایی باید به دنبال بازآفرینی باشد.

کد خبر : ۴۱۴۹۲۴