خبرگزاری کار ایران

همزمان با سفر استانی هیات دولت؛

نخستین مجتمع دامپروری و تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو سمینتال درکشور به بهره‌برداری رسید

با افتتاح نخستین مجتمع دامپروری و مرکز پیشرفته تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو فیمنتال به همت محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی زمینه تولید، تکثیر و گسترش این نژاد برتر گاوهای دومنظوره در کشور فراهم شد که با ارتقای بازده اقتصادی واحدهای گاوداری تا 30 درصد صنعت دامپروری کشور تحولی بزرگ در این حوزه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  محسن مردی مدیرعامل هلدینگ دانش‌بنیان کشاورزی دانا در حاشیه مراسم افتتاحیه این طرح ملی که همزمان با سفر استانی هیات دولت و با حضور وزیر جهاد کشاورزی در آبیک به بهره‌برداری رسید با اشاره به صرف اعتباری بالغ بر چهل میلیارد تومان اظهار داشت: در قالب این طرح ملی دانش تولید و بهره‌برداری از نژاد گاو دومنظوره شیری – گوشتی سمینتال با قدرت سازگاری بالا به شرایط مختلف آب و هوایی ضریب تبدیل مناسب گوشت، کیفیت مطلوب شیر، طول عمر اقتصادی بالا، وابستگی کمتر به کنستانتره و مقابله با تنش‌های زیستی و غیرزیستی به عنوان راهکاری برای رفع معضلات اقتصادی مهم صنعت دامداری به کشور منتقل شده است.

وی در تبیین مزایای استفاده از این نژاد جدید در واحدهای گاوداری کشور گفت: این گاو با مصرف جیره غذایی ارزان‌تر شیری با کیفیت بالاتر تولید می‌کند که در مجموع 20 تا 30 درصد اقتصادی‌تر از نژادهای متداول در کشور است.

او در ادامه گفت: راه‌اندازی مجتمع دامداری و مرکز تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو سمینتال که دارای 2هزار راس گاو صددرصد خالص و ثبت شده بین‌المللی است امکان تامین این نژاد درکشور و در آینده نزدیک صادرات آن به کشورهای منطقه را فراهم کرده است.

وی افزود: قیمت گاوهای این نژاد با دام‌های دیگر تفاوتی ندارد و با آب و هوای گرم نیز سازگاری کامل داردو همچنین این دام در برابر فشارها و استرس‌های روزانه مقاوم است و به دلیل بلوغ زودرس باروری و تولید مثل بالا و برای دورگ‌گیری با نژاد هلشتاین بسیار مناسب است.

مردی در پایان تاکید کرد: این کار راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین پایداری امنیت غذایی است.

گفتنی است که مجتمع پرورش نژاد گاو دومنظوره سمینتال نخستین و بزرگترین مجتمع پرورش در این حوزه است که با اعتبار افزون بر چهل میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

 

کد خبر : ۴۱۴۸۴۰