خبرگزاری کار ایران

توانایی ساخت سکوهای عظیم نفتی و گازی در 2 ماه

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران برای ساخت سکوهای عظیم نفتی و گازی در مدت 2 ماه توانایی دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از شاتا، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران "ایزوایکو" با بیان اینکه مجتمع قادر به ساخت سکو در مدت 2 ماه است ،تصریح کرد: دو ما ه پیش سکوی 18B پارس جنوبی در منطقه صفر مرزی نصب و سکوی 17 B نیز  آماده نصب است.

حمید رضائیان با بیان اینکه ظرفیت 300 هزار تنی مجتمع در زمینه ساخت شناور و سکوهای عظیم نفتی و گازی ، ایران را در حوزه خلیج فارس، بدون رقیب است افزود: طراحی، ساخت و تعمیر انواع شناورها تا ظرفیت DWT3000 ، شناورهای کاتاماران، صیادی، یدک‌کش، لندینگ کرافت، پارچ همچنین ساخت سکوهای گازی از جمله توانایی‌های دیگر این مجتمع است.

وی "ایزوایکو" را بزرگترین مجتمع سکوساز کشور خواند که پروژه‌های نفتی فاز 14ـ16ـ17 و 18 هنگام و هندیجان توسط مجتمع انجام گرفته است تاکید کرد : 90  درصد کشتی‌های بزرگ و 100 درصد شناورهای کوچک در داخل کشور ساخته می شود.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان اینکه بزرگ ترین کشتی اقیانوس‌ پیمای کشور " کشتی کاشان " دراین مجتمع ساخته شد  و "شناور شهرکرد" نیز بزودی وارد بازار کشور می‌گردد گفت:   طراحی و ساخت "لندینگ کرافت نظامی گنجوی 4 "و کشتی "دریا پاک "1 پیشرفته ترین شناور جمع آوری آلودگی های نفتی به انجام رسیده است.

رضائیان درخصوص مشکلات کلان صنعت دریایی ایران یادآور شد: پیش از این "هزینه و زمان" دو عامل بازدارنده برای ورود مجتمع (ایزوایکو) به صورت رقابتی به بازار جهانی بود ولی هم اکنون  مثبت شدن تراز فعالیت ها و عملکرد 4 ساله ایزوایکو نشان از کاهش "هزینه و زمان" دارد به طوری که ساخت شناور زیر 60 متر از 13 سال به  یکسال رسیده است.

وی به رقابتی بودن بازار تعمیراتی کشور اشاره و تصریح کرد:  اما نکته مهم در کشتی‌سازی، حوزه ساخت است که مجتمع نیازمند فعال کردن حوزه سفارشات کشتی‌سازی است.

وی گفت: مجتمع(ایزوایکو)  از نظر دانش فنی و مهندسی و رعایت استانداردهای دنیا توان رقابت با کشتی‌سازهای بزرگ جهان را دارد.

گفتنی است مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در 37 کیلومتری غرب بندرعباس با 1100 هکتار مساحت و 380 هکتار حوضچه آرامش احداث گردید به صورت هولدینگ اداره می‌گردد.و از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظوور توسعه صنعت و تجارت برخودار است.

 

 

کد خبر : ۴۱۴۵۷۱