خبرگزاری کار ایران

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه:

تحول جدیدی در عرصه مذاکره با عربستان صورت نگرفته است/ از آتش‌بس در سوریه استقبال می‌کنیم

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها همواره از تروریست و بحران انسانی در سوریه برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا،‌ حسین جابری انصاری تعدد بازیگران و کشیده شدن بحران از سوریه به عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی را از جمله عوامل طولانی شدن بحران در این کشور دانست و افزود: برخی طرف‌ها از موضوع تروریسم و بحران انسانی برای رسیدن به اهداف‌شان استفاده می‌کنند. 
هر طرح صلحی برای سوریه باید مسئله امنیت نظامی، سیاسی و انسانی را در نظر بگیرد

وی با اشاره به گفت‌وگوهایش با مقامات روسیه و سوریه گفت: در این گفت‌وگوها درباره اهمیت دادن به مسائل انسانی و امدادرسانی رایزنی شد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای امدادرسانی به ساکنان مناطق درگیر در حلب اعلام کردم.

جابری انصاری با بیان اینکه هرگونه طرح صلحی برای سوریه باید همزمان مسئله امنیت نظامی، سیاسی و انسانی را در نظر بگیرد، اظهار داشت: یکی از علت‌های شکست توافق اخیر آمریکا و روسیه برای آتش بس در سوریه نادیده گرفتن این مسائل با هم بود.
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: بازی چندگانه برخی بازیگران به ویژه آمریکا با این سه مسئله باعث به شکست کشیده شدن توافق شد.
تفاوت فاحش رویکردهای روسیه و امریکا در سوریه

وی با اشاره به تفاوت فاحش رویکردهای دو رقیب و بازیگر عمده در سوریه تصریح کرد: در حالی که آمریکایی‌ها اهمیتی به مسئله ترورسیم نمی‌دهند و از آنها برای رسیدن به اهداف‌شان و تغییر سیاسی در سوریه استفاده می‌کنند روس‌ها معتقدند مسئله اصلی تروریسم است و هر راه حلی باید مبتنی بر برخورد با جریان‌های تروریستی در سوریه باشد.

بازیگران ملتزم به راه حل سیاسی باشند

جابری انصاری گفت: دیر یا زود مسئله سوریه باید از طریق سیاسی خاتمه یابد و با کنار گذاشتن راه حل‌های نظامی به سمت حل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات سیاسی سوری سوری باشیم.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ مهم این است که بازیگران ملتزم به راه حل سیاسی باشند و به سیاست استفاده ابزاری از ترورسیم خاتمه دهند و مبارزه همه جانبه با تروریست‌ها را در دستور کار قرار دهند.
امکان تحمیل نظرات‌ به مردم سوریه وجود ندارند

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات صورت گرفته درباره سوریه تاکنون بازیگران سیاسی در پی تحمیل شرایط خود به طرف مقابل بودند، خاطرنشان کرد:‌ تا زمانی که بازیگران مطرح به گذاشتن پیش‌شرط‌هایشان ادامه دهند بحران سوریه ادامه پیدا خواهد کرد.

جابری انصاری گفت: بازیگران باید بدانند که امکان تحمیل نظرات‌شان به مردم سوریه را ندارند و در نهایت باید زمینه برگزاری انتخابات آزاد را برای سوری‌ها فراهم کنند.  
چه گروه‌هایی می‌توانند در روند مذاکرات برای آینده سوریه مشارکت داشته باشد؟ 
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران هر گروه سیاسی سوری که بر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تاکید داشته باشد و استفاده از تروریسم را در حرف و عمل نفی کند و ملتزم به پایبندی به اصل گفت‌وگوهای سوری سوری باشد، می‌تواند در روند مذاکرات برای آینده سیاسی این کشور مشارکت کند. 
وی گفت‌: از سوی دیگر گروه‌هایی که از تروریسم برای رسیدن به اهداف‌شان استفاده می‌کنند و بر تخریب و کشتار در سوریه اصرار دارند با هر نام ایدئولوژی از چارچوب این روند خارج هستند. 
از هر طرحی که به حل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه کمک کند، استقبال می‌کنیم
جابری انصاری با بیان اینکه ایران در پنج سال و نیم گذشته چندین طرح برای پایان بحران سوریه ارائه کرده است، یادآور شد:‌ اگرچه ما در توافق اخیر روسیه و آمریکا برای آتش بس نبودیم اما اعلام کردیم که از هر طرحی که به حل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه کمک کند و به طور همزمان به مسئله مقابله با تروریسم، آینده سیاسی و حل بحران انسانی در این کشور توجه داشته باشد استقبال می‌کنیم. 
نگرانی امریکا از آزادسازی موصل
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با اشاره به سیاست‌های آمریکا برای استفاده از تناقض‌های سیاسی،‌ نژادی و قومی در سوریه و عراق گفت:‌ آمریکایی‌ها از این نگران هستند که آزادسازی موصل به دست ارتش و گروه‌های مردمی عراق منشا تحولات اساسی در عرصه میدانی در این کشور شود.
وی افزود: آمریکایی‌ها که از سقوط مناطق به دست تروریست‌ها بهره‌برداری می‌کردند از این نگرانند که در صورت آزادسازی موصل از نتایج سیاسی که پیش از این از مدیریت عراق داشتند دور شوند به همین خاطر سعی می‌کنند از همه تناقض‌ها استفاده کنند. 
سیاست‌های بحرین عقیم است
جابری انصاری علت به تاخیر افتادن دادگاه شیخ عیسی قاسم در بحرین را سنجش افکارعمومی در این کشور از سوی حاکمان بحرین برای رسیدن به سیاست‌های تندشان دانست و افزود: این سیاست‌ها عقیم است و تغییر اساسی در وضعیت این کشور ایجاد نخواهد کرد. 
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه جنگ عربستان در یمن را همچون نقش این کشور در حمایت از تروریست در عراق و سوریه جنگ سعودی با تحولات واقعی در منطقه دانست و گفت:‌ ممکن است این سیاست‌ها نتایج کوتاه‌مدتی داشته باشد اما در نهایت غیرقابل تداوم و محکوم به شکست است. 
وی که در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما سخن می‌گفت، با بیان اینکه تحول جدیدی در عرصه مذاکره با عربستان صورت نگرفته است، تاکید کرد: البته این سیاست جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیست و این عربستان است که به سمت درگیری و تشدید اختلافات پیش می‌رود.
کد خبر : ۴۱۴۳۴۹