خبرگزاری کار ایران

نخستین مناظره ترامپ و کلینتون برگزار شد

نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، «هیلاری کلینتون» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه وی، نخستین مناظره خود را در دانشگاه «هافسترا» در ایالت نیویورک برگزار کردند.

بخش عمده این مناظره روی انتقاد کاندیداها از مواضع یکدیگر متمرکز بود. کلینتون روی بی‌تجربگی سیاسی ترامپ تمرکز داشت و کاندیدای جمهوری‌خواهان نیز تلاش می‌کرد کارنامه کاری رقیب دموکرات خود را سیاه و ناموفق جلوه دهد.

ترامپ گفت که کلینتون توان و شایستگی ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد؛ وی فرد با تجربه‌ای است اما تجربه‌های او مناسب نبوده‌اند.

وی گفت که کلینتون صحبتی از نظم و قانون نمی‌کند. ترامپ همچنین با تاکید بر این‌که کلینتون از جنگ عراق حمایت کرده بود، تلاش کرد رقیب دموکرات خود را تخریب کند.

کلینتون در پاسخ گفت که دونالد ترامپ هم از حمله به عراق حمایت کرده بود و هم از حمله به لیبی اما ترامپ حمایت از حمله به عراق را رد کرد.

کاندیدای جمهوری‌خواهان با انتقاد از وضعیت سیاسی و اجتماعی آمریکا در هشت سال گذشته، گفت که در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کنترل اوضاع از دست خارج شده است.

ترامپ در این باره گفت که از زمانی که باراک اوباما رئیس جمهور شد، بیشتر از چهار هزار نفر در شیکاگو کشته شدند.

وی با تاکید بر این‌که از میزان حمایت خوبی در میان مردم و مقام‌های آمریکایی برخوردار است، گفت که بیش از ۲۰۰ دریادار و ژنرال هفته آینده از من حمایت خواهند کرد.

کاندیدای جمهوری‌خواهان گفت که رابطه خوبی با جامعه سیاه‌پوستان دارد، اما کلینتون وی را به نژادپرستی متهم کرده و گفت که ترامپ در گذشته، سیاه‌پوستان را به ساختمان‌های خود راه نمی‌داد و دولت فدرال از وی شکایت کرد.

کلینتون در ادامه با اذعان به این‌که آمریکا همچنان شاهد مواضع نژادپرستانه است، گفت که  اگر سیاهپوست باشید، احتمال این‌که زندانی یا دستگیر شوید، بیشتر است. نژاد پرستی سیستماتیک در آمریکا باید از بین برده شود.

وی افزود که برای حل مشکل خشونت در آمریکا، باید اسلحه را از دست کسانی که شایستگی‌اش را ندارند خارج کنیم. ترامپ از لابی‌ اسلحه حمایت می‌کند.

کلینتون همچنین به مواضع ترامپ در خصوص زنان اشاره کرده و از نوع موضع‌گیری‌های وی و الفاظی که به کار می‌برد، انتقاد کرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به مساله ایمیل‌ها و استفاده از سرور شخصی برای ارسال ایمیل‌های دولتی گفت که مسئولیت اشتباه در مورد ای‌میل‌هایم را می‎پذیرم.

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا ترامپ اظهارنامه مالیاتی‌ خود را منتشر نمی‌کند. ترامپ نیز در پاسخ گفت که زمانی اظهارنامه‌های مالیاتی را منتشر می‌کنم که کلینتون ۳۳هزار ای‌میل را چاپ کند.

در پایان این مناظره کلینتون از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند چرا که آینده آنها به نتیجه انتخابات بستگی دارد.

ترامپ نیز با بیان این‌که می‌خواهم عظمت آمریکا را احیا کنم، گفت که اگر رقیبش برنده شود، از نتیجه حمایت خواهد کرد. 

 

کد خبر : ۴۱۴۳۱۴