خبرگزاری کار ایران

علی فاضلی:

نقش اصناف در قاچاق کالا فقط 5 درصد است

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: نقش اصناف در قاچاق کالا 5 درصد است و 95 درصد دیگر در سایر حوزه‌ها است اما نمی‌دانم چرا فقط با این 5 درصد برخورد می‌شود و چرا دعوا را به سطح شهر رسانده‌اند.

علی به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رئیس اتاق اصناف ایران در جمع خبرنگاران در خصوص نامه نیروی انتظامی و دستور وزیر گفت: شخصی به دلیل پرداخت پول به اماکن به سازمان دیوان عدالت اداری شکایت کرده و در نهایت دیوان رأی به این داده که اماکن حق گرفتن مبلغی را ندارد.

فاضلی ادامه داد: ما به نیروی انتظامی این حق را می‌دهیم که بابت این حجم از پرونده‌هایی که مورد بررسی قرار می‌دهند و با وجود 750 هزار واحد بدون مجوز به دنبال تامین منابع باشند زیرا رسیدگی به این امور انرژی و وقت زیادی از ما می‌گیرد. اما ما از نیروی انتظامی و اماکن استان‌ها انتظار داریم که  کار مردم روی زمین نماند و اتاق اصناف ایران این آمادگی را دارد که در این خصوص با این عزیزان تعامل و همکاری بیشتری داشته باشد.

وی سپس به برخوردهای صورت گرفته با اصناف در زمینه قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: نقش اصناف در قاچاق کالا 5 درصد است و 95 درصد دیگر در سایر حوزه‌ها است اما نمی‌دانم چرا فقط با این 5 درصد برخورد می‌شود و چرا دعوا را به سطح شهر رسانده‌اند.

فاضلی ادامه داد:  من در چند روز گذشته با وزیر دادگستری و رئیس تعزیرات حکومتی همین مباحث را مطرح کردم و آنها نیز نسبت به استدلال‌هایی که ما بیان کردیم نظر مثبت داشتند اما اکنون مشکل ما در زیرمجموعه‌ها است. ما با برخورد شدید با کالای قاچاق موافق هستیم و آن را به نفع کشور می‌دانیم اما مخالف برخورد ناصحیح و اجرای غلط آن هستیم. اگر امروز در بخش لوازم خانگی شاهد افزایش قیمت هستیم به دلیل برخورد غلطی است که در روزهای گذشته صورت گرفته است. اکنون برخورد با قاچاق را به سطح چند بنگاه اقتصادی رسانده‌ایم در حالی که فرد قاچاقچی و تامین کنندگان این کالاها آزادانه در  رفت و آمدند و به راحتی کالای خود را جابجا می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: مطابق آماری که اعلام شده مصرف سرانه نوشیدنی‌های الکلی در کشور با وجود تمام ممنوعیت‌ها بالا رفته است. حال این سوال پیش می‌آید که این حجم از مشروب چگونه وارد کشور شده و در این صف گسترده توزیع می‌شود که اکنون متاسفانه سرانه مصرف ما با برخی از کشورهایی که هیچ ممنوعیتی در مصرف نوشیدنی الکلی ندارند، برابر است. در اینجا که دیگر اصناف هیچ نقشی ندارند.

وی در پایان گفت: تمام این مشکلات به دلیل عدم برخورد در مبادی ورودی و مرزها است. برای برخورد با قاچاق کالا باید عزم ملی وجود داشته باشد. در حال حاضر بهترین روش کنترل مرزها و جلوگیری از ورود کالاهای غیرقانونی به کشور است.

کد خبر : ۴۱۴۱۴۲