خبرگزاری کار ایران

تقویت حزب حاکم اسپانیا در پی انتخابات محلی در گالاسیا و باسک

در انتخابات محلی اسپانیا،‌ حزب حاکم تقویت شده و سوسیالیست‌ها تضعیف شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات محلی در اسپانیا در روز یکشنبه موجب تقویت حزب حاکم «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر محافظه‌کار فعلی و تضعیف سوسیالیست‌ها شده است.

راخوی تحت فشار است تا یک دولت تشکیل داده و به ماه‌ها بن‌بست سیاسی در اسپانیا پایان دهد.

اسپانیا توسط دولتی بدون قدرت اداره می‌شود چرا که در انتخابات ماه دسامبر و ژوئن شاهد پیروزی حزب مردمی بوده که اکثریت قاطع نداشته و دیگر احزاب نیز موفق به تشکیل ائتلاف رقیب با آن نشده‌اند.

رای‌گیری‌ها در منطقه شمالی گالاسیا و باسک به عنوان انتخاباتی سرنوشت‌ساز و تعیین کننده شناخته شده و بازتاب دهنده طرز فکر عمومی در این حوزه است.

اگر تا تاریخ ۳۱ ماه اکتبر، هیچ دولتی تشکیل نشود، این چهارمین اقتصاد اروپایی شاهد برگزاری سومین انتخابات در کریسمس خواهد بود.

حزب مردم موفق شده تا اکثریت مطلق خود را در زادگاه راخوی در منطقه گالاسیا تجدید کند. این حزب تنها یک کرسی در منطقه باسک را از دست داده است.

حزب مردم موفق شده تا ۴۱ کرسی از ۷۵ کرسی را در انتخابات محلی پارلمانی در گالاسیا کسب کند. در منطقه باسک در شمال اسپانیا نیز این حزب با کسب ۹ کرسی در مجمعی که ۷۵ کرسی دارد، موفق شده تا جایگاه پنجم را کسب کند.

حزب ملی پی‌ان‌وی نیز بار دیگر از بیشترین حمایت در منطقه باسک برخوردار بوده است و موفق شده تا ۲۸ کرسی را بدون اکثریت مطلق کسب کند.

در هر دو منطقه، حزب سوسیالیت با از دست دادن کرسی‌های پیشین شکست خورده است و ممکن است تا جایگزین این حزب به عنوان عمده‌ترین حزب چپ‌گرا تلقی شود.   

حزب سوسیالیست نیز در منطقه باسک جایگاه چهارم را از آن خود کرده و عقب‌تر از پودموس قرار گرفته است.

 

 

کد خبر : ۴۱۴۰۳۸