خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جزئیات پرونده بزرگترین قاچاقچى پرندگان وحشى/ قیمت پرنده شکاری؛ ۱۵۰ میلیون تومان

معاون فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور توضیحاتى را در مورد جزئیات پرونده بزرگترین قاچاقچى پرندگان کشور ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ٢٨ شهریور ماه مدیر کل حراست سازمان حفاظت محیط زیست از دستگیرى بزرگترین قاچاقچى پرندگان وحشى در کشور و کشف حدود ٣٠٠٠قطعه پرنده خبر داد، اکنون معاون فرماندهى یگان حفاظت محیط زیست از جزئیات این پرونده توضیحاتى را ارائه مى‌کند.

منوچهر فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه در این پرونده یک نفر یعنى عامل اصلى قاچاق پرندگان دستگیر شده است، گفت: از مدتى پیش مراکز نگه‌دارى این پرندگان یعنى باغ پرندگان ساوجبلاغ و لویزان را تحت نظر داشتیم و پس از اینکه متوجه صورت گرفتن تخلفاتى شدیم، طی هماهنگی با دستگاه قضائى به صورت همزمان به دو مرکز  وارد شدیم.

وى با بیان اینکه گونه‌هاى کشف شده شامل گونه‌هایى همچون پرندگان آبزی، کنار آبزی، پرندگان شکارى، طرفه و حتى قوچ و میش بود، اظهار کرد: بیشتر این گونه‌ها یعنى حدود ۲۰۰۰ قطعه از این پرندگان در باغ پرندگان لویزان بودند، از آنجا که احتمال آسیب‌دیدن پرندگان در جابه‌جایى وجود داشت، این گونه‌ها همچنان به صورت امانی در همان مراکز نگهداری می‌شوند.

فلاحى افزود: آمار اولیه ما ۷ میلیارد تومان خسارات زیست محیطى را برآورد شده است، در حال حاضر براى فرد  دستگیر شده که پیمانکار این دو باغ بوده  نیز وثیقه ۷ میلیارد تومانى تعیین شده، وى هنوز در بازداشت به سر مى‌برد و پرونده درحال طى کردن سیر قضایی خودش است تا جنبه های و زوایای تاریک بسیاری که در این پرونده وجود دارد، مشخص شود.

 معاون فرمانده یگان حفاظت محیط زیست توضیح داد: فرد دستگیر شده  ظاهرا مجوزی برای گونه‌هاى محدودی از  پرندگان زینتی داشته، اما در کنارش این اقدامات غیرقانونى را نیز انجام مى‌داده‌است، کسی که بالابان در مجموعه‌اش دارد، هدفش قاچاق به کشورهاى حاشیه خلیج‌فارس است، زیرا در ایران به دلیل ممنوعیت‌هاى قانونى  نگه‌داری  پرندگان شکاری بسیار کم است، در حالى که این گونه پرندگان در کشورهاى حاشیه خلیج فارس براى قوش بازى و... بسیار خواستار  دارد.

وى اظهار کرد: همچنین به نظر مى‌آید؛ گونه‌هاى کشف شده دیگر این مجموعه مانند ایگوانا، مرغ شاخدار  و ... نیز از کشورهای دیگر و از از مرزهای شمال شرقی وارد کشور شده باشند.

فلاحى در پاسخ به اینکه قاچاقچیان معمولا پرندگان شکارى کشور را با چه قیمتى در کشور خریدارى و با چه قیمتى به کشورهاى حاشیه خلیج فارس مى‌فروشند، گفت: قاچاقچیان  یا افرادی را اجیر می‌کنند که این پرندگان را برایشان شکار کند و یا با قیمت‌هایی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان از برخى مردم محلى که وضعیت مالی خوبی ندارند، می‌خرند، این پرندگان معمولا چند دست می‌ چرخند تا در نهایت در زمان ترانزیت به دیگر کشورها، بر اساس شنیده‌هاى ما با قیمتى حدود ۱۵۰ میلیون تومان و برای گونه‌هایی مانند بالابان با قیمت‌هاى بالاترى فروخته مى‌شوند.

کد خبر : ۴۱۳۸۹۷