خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

تقویت جناح کردی هدف اصلی کشورهای اروپایی از حضور در عراق/ نظریه استقلال کردستان سناریوی مدنظر اروپا و آمریکا

اروپایی‌ها معتقدند پس از شکست کامل داعش در عراق، احتمال دارد نیروهای ارتش به همراه بسیج مردمی این کشور برای بازپس‌گیری مواضعی که قبل از ظهور داعش در عراق در دست دولت بوده است، سناریویی برای مقابله با کردها طرح کنند و فاز جدیدی از درگیری را شاهد باشیم

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در بررسی دلایل حضور نظامیان کشورهای اروپایی در خاک عراق گفت: علت حضور برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا در شمال عراق و اقلیم کردستان، در واقع به این دلیل است که آنها احساس می‌کنند داعش در عراق در حال شکست قطعی است. به گونه‌ای که در سال‌های گذشته ۵۰ درصد از خاک عراق در دست داعش بود اما در حالت فعلی تنها ۱۰ درصد از آن در اختیار این گروهک تروریستی قرار دارد که برآورد می‌شود تا آخر پاییز تمامی خاک عراق از داعش پس گرفته شود. لذا عراق پس از داعش برای اروپایی‌ها و کشورهای غربی مهم خواهد بود. در سوریه هم چنین سناریویی مطرح است اما در آنجا اوضاع سیاسی و میدانی تا حدود بسیار زیادی با عراق تفاوت دارد و از این جهت شاهد بالانس قدرت میان بازیگران اصلی پرونده سوریه هستیم.

وی افزود: فاز بعدی سیاست‌ها، در داخل و خارج عراق، خصوصاً پس از پاک‌سازی کلی داعش از این کشور، بحث شروع رقابت‌های ژئوپلیتیکی در این کشور و به خصوص در منطقه خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که رقابت‌های منطقه‌ای میان کشورهای حاضر در غرب آسیا و همسایگان عراق از یک سو و رقابت میان آمریکا و روسیه از سمت دیگر باعث خواهد شد تا عراق بعد از داعش وارد فاز دیگری شود.

عده‌ای بر این باورند که اروپایی‌ها با حضور خود در عراق در صدد هستند تا بتوانند از دل داعش گروهک رادیکال یا تروریست‌های دیگری را بیرون بکشند اما حقیقت این است که اروپایی‌ها خواهان زایش و رشد جریانی دیگر مانند داعش در عراق و منطقه خاورمیانه نیستند. چراکه محیط امنیتی اروپا و همچنین خیزش احزاب راست‌گرا در کشورهای اروپایی و به هم‌ریختگی‌های اخیر که در قاره سبز بر اثر بحران مهاجرت به وجود آمده است، شرایطی را فراهم کرده تا اروپایی‌ها به رشد مجدد تروریسم یا پایه‌گذاری گروهک‌های تروریستی راضی نباشند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با تاکید بر این‌که هدف حضور اروپایی‌ها در عراق جلوگیری از تضعیف کردها است، گفت: حضور کشورهای اروپایی و به خصوص غربی‌ها در عراق و کردستان این کشور به نوعی جلوگیری از تضعیف کردها در عراق را به تصویر می‌کشد. پس از ورود نظامی ترکیه به پرونده سوریه شاهد بودیم که جریان کردی در منطقه تا حدود زیادی با مشکل مواجه شد و از این جهت است که تقویت کردها در دستور کار اروپایی‌ها و غربی‌ها قرار گرفته است. از سوی دیگر آنها بر این عقیده‌اند که پس از خروج کامل داعش و شکست کامل این گروهک تروریستی در عراق، احتمال دارد نیروهای ارتش عراق به همراه بسیج مردمی این کشور برای بازپس‌گیری مواضعی که قبل از ظهور داعش در عراق در دست دولت و بوده است، سناریویی برای مقابله با کردها طرح کنند و درگیری مجدد این بار در مدلی دیگر و با محوریت کردها به وجود بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نگاهی به مناطقی مانند کرکوک و اربیل بیاندازیم می‌فهمیم که کردها در این مناطق و به خصوص برای تثبیت موقعیت خود در نقاط شرقی موصل که نقاط نفت‌خیز است، علاقه‌ای بسیار زیادی از خود نشان می‌دهند. چراکه در حالت فعلی نقاط نفت‌خیز و همچنین میادین گازی عراق که در اختیار کردها است، تمامی محصولاتشان زیر قیمت به کشورهای اروپایی و غربی صادر می‌شود. از این جهت کشورهای اروپایی و غربی خواهان تقویت جناح کردی در عراق و حضور خود در این کشور هستند. مضاف بر اینکه کشورهایی مانند فرانسه و همچنین کشورهای اروپای شمالی و برخی از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی اعتقاد دارند که می‌بایست کردستان مستقل شکل گیرد که این نظریه از زمان صدام تاکنون مطرح است.

کد خبر : ۴۱۳۸۹۴