خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاح تلکام ۲۰۱۶

هیچ‌یک از پیام‌رسان‌های خارجی اجازه فعالیت تبلیغاتی ندارند/ بخش خصوصی بودجه احیای کارخانجات مخابراتی واگذار شده را نداشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پروژه اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت مستلزم سرمایه‌گذاری عظیم است که در مجمع عمومی این شرکت که 20 درصد از سهام آن متعلق به زیرساخت است در خصوص مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در آن تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاح نمایشگاه تلکام 2016 در خصوص روند پیشروی فناوری بیان داشت: اینترنت اشیاء نسل پنجم ارتباطات و داده‌های عظیم آینده فناوری هستند. همچنان که همه کشورها خود را برای این سه روند آماده می‌کنند ما نیز به این سه موضوع توجه و بودجه‌ای اختصاص داده‌ایم.

او افزود: هدف از این کار این است که زمانی که این سه فناوری تکامل یابند در ورود به ایران با این فناوری‌ها بیگانه نبوده و منفعل عمل نکنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: مشوق‌هایی برای راه‌اندازی پیام‌رسانی بومی به مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و در رقابت پیام‌رسان‌های خارجی و بومی ممنوعیت‌هایی برای پیام‌رسان‌های خارجی وجود دارد. مثلاً هیچ یک از پیام‌رسان های خارجی تاکنون اجازه فعالیت تبلیغاتی نداشتند همچنین مجوز خدمات دولت الکترونیک برای آنها صادرنشده است و نمی‌توانند از خدمات پرداخت استفاده کنند اما هریک از شبکه‌های اجتماعی داخلی که موفق به جذب و اداره چند میلیون مشترک شوند این اجازه را دریافت خواهند کرد و به آنها کمک خواهد شد.

واعظی در خصوص برنامه‌های شرکت پست پس از تصویب دولتی ماندن آن بیان داشت: با تصویب اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌ها از جهت واگذاری آن رفع شده است اما معتقد به این هستیم که موفقیت این شرکت در گرو داشتن رقیب است. از این رو دو اپراتور پست خصوصی در کنار شرکت دولتی پست فعال خواهند بود.

وی در خصوص ورشکستگی صنعت مخابرات در کشور گفت: در سال 65 که رئیس هیات مدیره مخابرات بودم امید داشتم که کارخانجات صنایع مخابراتی راه دور و صنایع مخابراتی شیراز علاوه بر تامین بخشی از نیازهای مخابراتی شامل سوییچ و رادیوی کشور به قطب‌های تولیدی منطقه تبدیل شوند اما اکنون شاهد ناهنجاری در این صنعت هستیم. بعد از پایان دولت اصلاحات این کارخانجات به بخش خصوصی سپرده شد. اما بخش خصوصی بودجه و همت لازم را برای احیای این صنعت نداشت. اکنون معاون برنامه‌ریزی خود را به صنعت مخابرات مامور کردم و اخیراً علائم امیدوارکننده ای از صنعت مخابرات دیده می‌شود.

واعظی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده است که دو سال پیش در نامه‌ای ممنوعیت استفاده مسئولان از پیام‌رسان خارجی و تلگرام را اعلام کرده است و این نامه بدون پاسخ مانده بیان داشت: به نامه آقای محسنی‌اژه‌ای جواب داده ایم و باز هم اعلام می‌کنیم که اگر دستگاه‌های اداری امورشان را از طریق تلگرام انجام می‌دهند کار اشتباهی است.

وزیر ارتباطات در پایان در خصوص ایده ادغام نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام که از سوی مدیران این وزارتخانه مطرح شده است گفت: هدف این است که یک نمایشگاه بین‌المللی بزرگ متشکل از تمام خانواده ICT کشور داشته باشیم اما وقتی نمایشگاه به خوبی برگزار می‌شود و رقابت خوبی بین تلکام و الکامپ است و برگزارکنندگان نیز رضایت دارند، اصراری به این مسئله نداریم.

کد خبر : ۴۱۳۸۴۶