خبرگزاری کار ایران

محمود عباس: انگلیس باید بابت «بیانیه بالفور» از فلسطینیان عذرخواهی کند

رmیس تشکیلات خودگردان فلسطینی از انگلیس خواست به دلیل «بیانیه بالفور» که آن را زمینه‌ای برای تشکیل «کشور اسرائیل» دانست، از فلسطینیان عذرخواهی کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، از انگلیس خواست به دلیل «بیانیه بالفور» از فلسطینیان عذرخواهی کند.

 محمود عباس «بیانیه بالفور» را بیانیه‌ای «بدنام» خواند و تأکید کرد که این بیانیه به فجایع، بدبختی و بی‌عدالتی در حق فلسطینیان منجر شده است.

او از بانگلیس خواست که در آستانه یک‌صدمین سالگرد صدور این بیانیه، مسئولیت تبعات اقدام خود را برعهده بگیرد و افزود: «انگلیس برای رفع پیامدهای این اقدام خود حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد».

«بیانیه بالفور» نامه‌ای است که در دوم نوامبر سال ۱۹۱۷ میلادی (۹۹ سال پیش) توسط «آرتورجیمز بالفور» وزیر وقت خارجه انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد» سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

وزیر وقت خارجه انگلیس در این نامه به یهودیان وعده داده بود که لندن به آنها کمک می‌کند تا آن‌طور که در متن نامه آمده، در فلسطین، صاحب یک «خانه ملی» شوند.

کد خبر : ۴۱۳۰۵۰