خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

سد خرید هواپیما شکسته شد/اولین هواپیما پاییز می‌آید

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و اوفک گفت:سد خرید هواپیما شکسته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،عباس اخوندی در بخش خبری ساعت ۲۱ با بیان اینکه توافق کلی برای خرید ۱۱۸فروند هواپیما از ایرباس،۲۰فروند هواپیما از ای.تی.ار و حدود ۱۰۸فروند هواپیما از بویینگ انجام شده است،اظهار داشت:این تعداد هواپیما به تدریج وارد ناوگان هوایی کشور می شود.

وی ادامه داد:زمان تحویل این هواپیماها از سال ۲۰۱۶تا مدت ۸سال است و بلافاصله پس از صدور مجوز تحویل هواپیما اغاز می شود.

اخوندی با بیان اینکه امیدواریم اولین سری هواپیماها اواخر پاییز یا اوایل زمستان وارد ناوگان هوایی ایران شود،ادامه داد:این هواپیماها به سفارش ایران تولید می شود و طبیعی است که این تعداد هواپیما اماده تحویل در هیچ شرکت هواپیماسازی وجود نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:سری اول هواپیماها هم از ایرباس و هم از بویینگ به ایران تحویل می شود.

وی با بیان اینکه چراغ سبز برای تمام ایرلاین های کشورمان برای خرید مستقیم هواپیما از ایرباس و بویینگ روشن شده است،ادامه داد:این توافق  برای شرکت ایران ایر انجام شده است اما سد خرید هواپیما با مجوز اوفک شکسته شده و تمام ایرلاین ها می توانند اقدام به خرید هواپیما کنند.

وی تاکید کرد: برای شرکت ها برای خرید هواپیماهای ذست دوم یک شرط وجود دارد و ان این است که مدل ساخت انها بالای سال۲۰۰۰باشد.

وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه روش خرید هواپیما اجاره به شرط تملیک است،ادامه داد:در این روش شرکت های تامین کننده مالی وارد قرارداد می شوند و تمام تضامین را ایران ایر باید ارایه دهد و دولت هیچ تضمینی را نمی دهد. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این یک قرارداد تجاری است اظهار داشت:مذاکرات خرید. هواپیما از میتسوبیشی را هم یکی از شرکت های هواپیمایی ادامه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید حواسمان باشد اسراییل بزرگ ترین دشمن کشور است، گفت:در سال های تحریم عمده بازار ایران به دست ایرلاین های خارجی افتاد.

اخوندی ادامه داد:یک جنگ تجاری در کار است و بنابراین رقبای این بازار ساکت نمی شوند.

وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه ایران ۴۰سال است که ایران خرید مستقیم از بویینگ نداشته است،گفت: سال ۱۳۴۵ایران خرید مستقیم از بویینگ داشته و در این مدت دلال ها وارد بازار شدند و بنابراین به این راحتی  واسطه گران خرید هواپیما  دست از کار نمی کشند.

وی ادامه داد:همواره به قرارداد ایرباس و بویینگ خوش بین بودم .

اخوندی با بیان اینکه هفته اینده نمایندگان شرکت ایرباس برای نهایی کردن قرارداد به ایران می ایند،گفت: قرارداد ایرباس در حال نهایی شدن است البته باید توجه داشته باشیم که قرارداد ایرباس و بویینگ یک کار فرایندی است.

وزیر راه و. شهرسازی با تاکید بر اینکه با ورود هواپیماهای جدید قیمت بلیت هواپیما گران نخواهد شد،ادامه داد:حفاظت از منافع مشتریان بسیار اهمیت دارد .در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما کاملا رقابتی است و در شرایط غیر پیک  سفر،قیمت ها بسیار کاهش یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : ۴۱۳۰۴۳