خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در روسیه:

اراده رهبران توسعه روابط تهران و مسکو را در پی داشته است

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روابط تهران و مسکو در تمامی سطوح در حال توسعه است، تاکید کرد: توسعه این روابط به ویژه مرهون اراده رهبران دو کشور، رفع برخی موانع و تسهیل شرایط در مسیر همکاری‌ها و دیدگاه‌های مشترک نسبت به مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روابط تهران و مسکو در تمامی سطوح در حال توسعه است، تاکید کرد: توسعه این روابط به ویژه مرهون اراده رهبران دو کشور، رفع برخی موانع و تسهیل شرایط در مسیر همکاری‌ها و دیدگاه‌های مشترک نسبت به مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در همایش بین‌المللی ایران شناسی اوراسیا، دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه، گفت: ایران و روسیه، نزدیک به ۵۰۰ سال روابط سیاسیِ رسمی دارند و وجود گنجینه‌ای از نسخ خطی، اسناد و اقلام ایرانی در موزه‌ها و مراکز پژوهشی روسیه، فعالیت صدها ایران‌شناس طی دو قرن گذشته در روسیه و تولید آثار ارزشمند علمی ایران‌شناسان روس موجب اهمیت این کشور در زمینه ایران شناسی شده است. ایران‌شناسی در آسیای مرکزی و قفقاز نیز به ویژه با در نظر داشتن تاریخ و عناصر فرهنگی و اجتماعی مشترک، سابقه درخشانی دارد. 

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های ارزشمند انجام شده، ایران‌شناسی هم چنان نیازمند بررسی‌های بیشتر و حمایت نهادهای فرهنگی است، اظهار داشت: نهادهای مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هر یک می‌توانند سهمی برای تقویت ایران‌شناسی داشته باشند.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روابط تهران و مسکو در تمامی سطوح در حال توسعه است، تصریح کرد توسعه این روابط به ویژه مرهون اراده رهبران دو کشور، رفع برخی موانع و تسهیل شرایط در مسیر همکاری‌ها و دیدگاه‌های مشترک نسبت به مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی است.

متن کامل سخنرانی مهدی سنایی به شرح زیر است: 

به نام خداوند جان و خرد   کزین برتر اندیشه برنگذرد

خداوند نام و خداوند جای   خداوند روزی ده رهنمای

ایران‌شناسان محترم، اساتید عزیز زبان فارسی!

شرکت‌کنندگان محترم، آقایان و خانم‌ها!

از حضور در جمع صمیمی شما شخصیت‌های فرهیخته بسیار خرسندم و از میزبانی و مشارکت دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه در برگزاری این همایش تقدیر و تشکر می‌نمایم. 

ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی عامل مهمی در گسترش و تقویت ارتباطات بین مردم ایران و دیگر مردم جهان است. کشور ایران به گواهی صاحب‌نظران، خاستگاه یکی از غنی‌ترین و کهن‌ترین تمدن‌های جهان و دارای آثار بی‌شمار و درخشان است. شناخت جلوه‌های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی، از جمله در قالب فعالیت‌های باستان‌شناسی، شناخت ریشه‌های زبان‌های باستانی و خط‌های کهن ایرانی، زبان و ادبیات فارسی و دیگر زبان‌های خانواده ایرانی، تصحیح و انتشار متون کهن، مردم‌شناسی، شناخت فلسفه و الهیات، جغرافیا و طبیعت و تاریخ ایران، آداب و رسوم، ادیان و آیین‌های ایرانی، هنر و معماری و مسایل ایران معاصر حایز اهمیت و ارزشمند است.

طی چندین قرن گذشته، گردشگران، محققان، متفکران و ادیبان کشورهای مختلف از جمله در قلمروی کشورهای اوراسیا برای شناخت و معرفی ایران و زبان و ادبیات فارسی تلاش کرده‌اند. ایران و روسیه، نزدیک به ۵۰۰ سال روابط سیاسیِ رسمی دارند و وجود گنجینه‌ای از نسخ خطی، اسناد و اقلام ایرانی در موزه‌ها و مراکز پژوهشی روسیه، فعالیت صدها ایران‌شناس طی دو قرن گذشته در روسیه و تولید آثار ارزشمند علمی ایران‌شناسان روس موجب اهمیت این کشور در زمینه ایران شناسی شده است. ایران‌شناسی در آسیای مرکزی و قفقاز نیز به ویژه با در نظر داشتن تاریخ و عناصر فرهنگی و اجتماعی مشترک، سابقه درخشانی دارد. 

برای تقویت این شناخت، بهره‌وری از همکاری دانشمندان و پژوهشگران سراسر جهان و شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی میان ایران‌شناسان در قلمروهای گسترده‌تر جغرافیایی و تعامل آنها بسیار مؤثر است. هدف اصلی شکل‌گیری انجمن ایران‌شناسی اوراسیا، توسعه ایران‌شناسی در منطقه روس‌زبان است. این انجمن می‌تواند محلی برای تعامل ایران‌شناسان در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و دیگر کشورهای روس‌زبان باشد. باور دارم که تعامل نزدیک‌تر ایران‌شناسان می‌تواند در تبادل دانسته‌ها و تولید آثار تازه مؤثر باشد و استمرار و موفقیت فعالیت‌های این انجمن نیازمند مشارکت متخصصان و حمایت نهادهای ایرانی است.

دوستان عزیز!

با وجود تلاش‌های ارزشمند انجام شده، ایران‌شناسی هم چنان نیازمند بررسی‌های بیشتر و حمایت نهادهای فرهنگی است. نهادهای مختلف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هر یک می‌توانند سهمی برای تقویت ایران‌شناسی داشته باشند. از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بنیاد سعدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نهادهای فعال فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود. 

مفتخر هستیم که امروز در جمع ما، جناب آقای دکتر صالحی امیری، ریاست محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی و مشاور محترم رییس جمهور اسلامی ایران حضور دارند. این سازمان بزرگترین مخزن میراث مکتوب ایران را گردآوری کرده و با نهادهای مشابه در کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط همکاری دارد.

ایران شناسان محترم و اساتید عزیز زبان فارسی! 

خوشبختانه روابط دو کشور دوست و همسایه، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تمامی سطوح در حال توسعه است. توسعه این روابط به ویژه مرهون اراده رهبران دو کشور، رفع برخی موانع و تسهیل شرایط در مسیر همکاری‌ها و دیدگاه‌های مشترک نسبت به مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی است. 

در چنین شرایطی، همکاری‌های علمی و فرهنگی نیز بیشتر از گذشته تقویت شده است. در سال ۲۰۱۵ کمیته عالی علمی و فن‌آوری دو کشور تحت ریاست معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ایران و دستیار علمی رییس جمهوری روسیه تشکیل شد. این کمیته چهارچوبی برای حمایت دولت‌های دو کشور از همکاری‌های علمی و تکنولوژیک است و متشکل از کارگروه‌هایی از جمله کارگروه همکاری‌های دانشگاهی است.

به علاوه، پیگیری های برای احیای اسناد همکاری پیشین علمی، دانشگاهی و فرهنگی انجام شد و برای امضای اسناد همکاری جدید زمینه‌سازی شد. این موضوع در همکاری‌های استانی نیز مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل علاوه بر همکاری‌های موجود بین دانشگاه‌های مسکو و دانشگاه‌های ایرانی، اسناد همکاری بین دانشگاه‌های استان‌های همکار دو کشور در موارد متعددی به امضا رسیده است. 

در سال ۲۰۱۵ همایش دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با مشارکت مدیران ۱۰ دانشگاه برتر ایرانی و ۱۲ دانشگاه برتر روسی به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو (ام.گ.او.) برگزار شد و با شکل‌گیری اتحادیه مؤسسات آموزش عالی ایران و روسیه، پایه‌ای برای تقویت همکاری‌های دانشگاهی دو کشور ایجاد شد. روز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶ نیز شاهد برگزاری دومین همایش دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران و با حضور رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور خواهیم بود. 

اجلاس‌های سالیانه اتحادیه دانشگاه‌های حاشیه خزر، فرصت دیگری برای تعامل دانشگاه‌های ایران، روسیه و دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر است. نوزدهمین اجلاس این اتحادیه طی روزهای ۱۱ تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۶ به میزبانی دانشگاه دولتی داغستان و مشارکت دانشگاه‌های منطقه برگزار می‌شود. 

همچنین همان طور که اغلب حضار می‌دانند، سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو طی دو سال گذشته همایش بزرگ ایران‌شناسان و اساتید زبان‌فارسی سرتاسر فدراسیون روسیه را برگزار کرده است و سومین همایش در دسامبر ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد.

چنین نشست‌هایی، فرصتی برای بررسی و تبادل دستاوردها و تجربیات آموزشی - پژوهشی و تقویت تعاملات علمی بین شرکا است و می‌توانند زمینه مناسبی برای تقویت هرچه بیشتر ایران‌شناسی و آموزش زبان فارسی در روسیه نیز باشند. 

امید که در پرتو شرایط مساعد فعلی، ارتباطات و تعاملات نخبگان علمی و دانشگاهی دو کشور همسایه بیش از گذشته تقویت یابد و نتایج مفیدی برای مردم دو کشور داشته باشد.

از توجه شما بسیار سپاسگزارم.

 

کد خبر : ۴۱۳۰۲۹