خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از پوستر کنگره شمس مطرح شد:

خوی با وجود مزار شمس می‌تواند به یک مرکز فرهنگی‌تبدیل شود

پوستر کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی در مراسمی با حضور نماینده ویژه استاندار در تولیت شمس و با حضور جمعی از مسئولان محلی شهرستان خوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از خوی، رونمایی از این پوستر در آستانه برگزاری کنگره بین المللی شمس تبریزی در خوی و جلسه هماهنگی این رویداد فرهنگی با حضور فرماندار خوی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و نماینده ویژه استاندار آذربایجان غربی و اعضای هیات مدیره موسسه تولیت شمس تبریزی انجام شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و نماینده ویژه استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های متعدد فرهنگی شهرستان خوی اظهار کرد: خوی می‌تواند در سطح کشور با وجود مزار شمس تبریزی به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود.

هوشنگ عطاپور بر لزوم برگزاری بهتر برنامه های مرتبط با شمس تبریزی نسبت به سال های گذشته و انعکاس ملی این برنامه ها تاکید کرد.

فرماندار شهرستان خوی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت فرهنگی و میراثی شمس تبریزی اظهار کرد: شمس تبریزی به عنوان یک ظرفیت مهم فرهنگی و میراث معنوی در سطح ملی و حتی فراتر شناخته شده است.

حسین سیوانی اصل با اشاره به این که در معرفی این عارف نامی ضعف هایی وجود دارد و باید گام های بلندی در این زمینه برداشته شود، افزود: امیدواریم با تمام تلاش های صورت گرفته و با برنامه های که در این خصوص انجام می گیرد، شهرستان خوی با وجود مزار شمس تبریزی مانند یک ستاره درخشان در کشور بدرخشد.

وی گفت: شمس تبریزی یک ظرفیت ملی است و شهرستان خوی می تواند به عنوان محور فرهنگ ملی و مذهبی، از طریق تبریز به عنوان زادگاه و خوی به عنوان بارگاه و قونیه به عنوان مریدگاه شمس شناخته و معرفی شود.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای همایش ها و برنامه های مربوط به شمس تبریزی اضافه کرد: با برنامه ریزی بهتر و استفاده از ظرفیت شهرستان می توان برنامه های در خور شان و در سطح ملی و حتی فراملی برگزار کرد.

فرماندار خوی از حمایت های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار آذربایجان غربی در فراهم شدن مقدمات برگزاری این رویداد فرهنگی تقدیر کرد.

امسال کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی از تاریخ چهارم تا هفتم مهر ماه در خوی برگزار می شود.

بر اساس اسناد متقن و مورد تایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده است و به این سبب روز شمس به تاریخ هفتم مهر در تقویم کشور ثبت شده و هر ساله کنگره های علمی و فرهنگی مختلفی در شهرستان خوی به همین مناسبت و در زادروز شمس برگزار می شود.

کد خبر : ۴۱۲۷۳۲