خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری گروه دلا اسکالا مطرح شد؛

اجرایی برای ادای دین به ساز ویلن/ ایران را به اروپا معرفی می‌کنیم

نشست صمیمانه گروه دلااسکالا با حضور کارلو چرتی (رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران)، جیانلوکا اسکاندولا (رهبر ارکستر مجلسی تئاتر دلااسکالا میلان)، پیترو پیچنتی (رئیس نمایشگاه رم) و آندره آوِنتو (رئیس شرکت ونتو و شرکاء) امروز چهارشنبه سی‌ویکم شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست کارلو چرتی (رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران) با بیان اینکه این جلسه برای معرفی بیشتر برنامه تئاتر دلااسکالا است، اظهارکرد: برنامه‌ریزی کنسرت امشب با حمایت طبقات و سطوح مختلف سیاسی بوده. ایده کنسرت امشب در سفر شهردار گذشته شهر میلان آقای پیزاپیا به تهران شکل گرفته و آقای سالا نیز با جدیت این برنامه را ادامه دادند.

او با اشاره به حامیان این برنامه ادامه داد: شهرداری‌های تهران و میلان، بنیاد رودکی و تئاتر اسکالا، وزارت امور خارجه ایتالیا، نمایشگاه‌ رم، شرکت ونتو و شرکاء و سفارت ایتالیا در تهران حامیان این برنامه بودند و مهمترین مسئله‌ای که دوستان آن را حمایت کردند موسیقی و ارکستری است که امشب در ایران حضور دارد و سرپرستی آن را جیانلوکا اسکاندولا (رهبر ارکستر مجلسی تئاتر دلااسکالا میلان) برعهده دارد و علاقه‌مند هستند تا برنامه‌های بیشتری بین ارکستر مجلسی اسکالا و ایران صورت گیرد.

به دنبال آشنایی مخاطب ایرانی با موسیقی ایتالیایی هستیم

رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران با بیان اینکه برنامه‌های ما و قطعاتی که امشب نواخته می‌شوند ایتالیایی هستند؛ گفت: رپرتوار‌های موسیقی ایتالیا بسیار گسترده است اما برای برنامه امشب سه آهنگساز برتر ایتالیا انتخاب شدند چراکه هدف ما این بود تا در اولین اجرا مخاطبان ایرانی با بهترین‌های موسیقی ایتالیا آشنا شوند.

در ادامه این نشست آندره آوِنتو (رئیس شرکت ونتو و شرکاء) با ابراز خوشحالی از حضورش در تهران گفت: ما در نقاط مختلف دنیا برنامه اجرا کردیم اما این اولین‌بار است که تئاتر اسکالا در تهران برنامه اجرا دارد. باتوجه به اینکه ایران فصل جدید از روابط اقتصادی و سیاسی که با کشورهای جهان را آغاز کرده حضور در ایران برای ما بسیار هیجان‌انگیز است.

او با بیان اینکه کنسرت امشب شامل سه فاکتور مهم است؛ اظهارکرد: ما به بهانه این برنامه موفق شدیم با نهادهای مختلف رم و میلان را در کنار هم قرار دهیم و متحد کنیم همچنین برگزاری مسترکلاس را در کنار برنامه امشب داریم چراکه ما معتقدیم علاوه براجرای موسیقی بحث آموزش بسیار اهمیت دارد و از طرفی تئاتر اسکالا میراث بزرگ موسیقی جهان محسوب می‌شود و در آنسامبل امشب علاوه بر نوازندگان ایتالیایی دو نوازنده خانم از چین و ایران ما را همراهی می‌کنند.

قصد داریم ایران را در همه ابعاد به اروپا معرفی کنیم

پیترو پیچنتی (رئیس نمایشگاه رم) با اشاره به اینکه از سال گذشته با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران مذاکراتی را شروع کرده‌اند، گفت: ما با نمایشگاه بین‌المللی یک قرارداد راهبردی توسعه روابط ایران و ایتالیا داریم و براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در این مذاکرات صورت گرفته از 22 تا 26 نوامبر سال 2016 اولین نمایشگاه تخصصی ایران را در ایتالیا و در شهر رم برگزار می‌کنیم.

او درباره اهمیت این نمایشگاه توضیح داد: شرکت‌های متعدد ایرانی قرار است در این نمایشگاه حاضر شوند، عنوان این نمایشگاه نیز معرفی کشور ایران است و در این نمایشگاه فقط به مباحث و جنبه‌های اقتصادی پرداخته نمی‌شود بلکه ایران از جنبه‌های مختلف معرفی می‌شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که ایران امروز را در تمام ابعاد به اروپا بشناسانیم.

رئیس نمایشگاه رم با بیان اینکه با تاکید براینکه به لطف اجرای برنامه تئاتر اسکالا در ایران دو شهر رم و میلان به هم نزدیک شدند،‌ گفت: در ایتالیا رم و میلان در بسیاری از موارد با هم اختلاف نظر دارند و رقابت می‌کنند اما به لطف این برنامه این دو شهر روی یک پروژه باهم همکاری داشتند و من خوشحالم که توانستم سهمی در این روابط داشته باشم و امیدوارم این روابط نزدیک‌تر شود.

جیانلوکا اسکاندولا (رهبر ارکستر مجلسی تئاتر دلااسکالا میلان) در ادامه این نشست با بیان اینکه در ابتدا احساس می‌کردم اجرای این برنامه غیرممکن باشد،‌ اظهار کرد: گروه ما به تازگی در چین، کره و روسیه برنامه اجرا کرده و بعد از برنامه امشب در ایران بلافاصله عازم آلمان هستیم تا در آنجا یک تور ده روزه برگزار کنیم.

او با اشاره به اینکه با همکاری و همراهی موزیسین‌ها توانستیم مشکلات را برطرف کنیم، ادامه داد: فرانچسکو مانارا سولویست گروه برای اجرای قطعات امشب تمرین‌های زیادی را انجام داده و ما بعد از برنامه امشب ایران را ترک می‌کنیم اما به دلیل انگیزه بالایی که در اجرای برنامه داریم تمام مشکلات را پذیرفتیم.

رهبر ارکستر مجلسی تئاتر دلااسکالا میلان به تعداد متغیر نوازندگان ارکستر مجلس اسکالا اشاره کرد و گفت: این گروه از 60 تا 40 نوازنده در اجراهای خود دارد اما به دلیل انعطاف‌پذیری ارکستر و برنامه‌های متنوع توانستیم در سراسر دنیا برنامه اجرا کنیم. بعد از اجرای برنامه برای تبلیغات اکسپوی میلان متوجه شدیم موسیقی چقدر در انتقال فرهنگ‌ها موثر است.

زبان موسیقی، زبان معنوی است

اسکاندولا با بیان اینکه موسیقی از هنرهایی است که زبانش زبان معنوی است، گفت: وقتی موسیقی نواخته می‌شود علاوه بر گوش‌نواز بودن آن می‌تواند تا عمق احساسات فرد نفوذ کند بنابراین با هر مخاطب از هر کشور و فرهنگی می‌تواند ارتباط برقرار کند.

او با اشاره به حمایت حامیان این گروه اظهارکرد: ارتباط ما با حامیان‌مان بسیار مهم بود و باید یک رابطه دوجانبه بین ما برقرار می‌شد چراکه وقتی ما موسیقی اجرا می‌کنیم مهم است افرادی که از ما حمایت می‌کنند قدر کار ما را بدانند. از همین رو خوشحالم که نمایشگاه رم به عنوان حامی ما در این سفر همراه ماست.

رهبر ارکستر مجلسی تئاتر دلااسکالا با ارائه توضیحاتی درباره برنامه امشب گفت: امشب موسیقی ایتالیایی برای شما نواخته خواهد شد. آنتونیو ویوالدی آهنگساز قرن 18 و 19 میلادی است و از بزرگترین آهنگسازان دوره باروک است همانطور که می‌دانید ویوالدی در ایتالیا مبداء موسیقی ویلن است و بسیاری از آثار او توسط دیگر آهنگسازان بازآفرینی شده و باخ نیز در بعضی از قطعات خود از آثار او الهام گرفته و بازآفرینی کرده. برنامه‌هایی که در بسیاری از کشورهای دیگر نیز اجرا کردیم ادغام قطعات ویوالدی با آستور پیاتزولا آهنگساز آرژانتینی است. قطعات این آهنگساز شاد و از یک ریتم تند برخوردار است. برای ما عجیب بود دو نفر که سبک‌شان با هم فاصله دارد چطور می‌توانند تا این حد بهم نزدیک شوند و به این نتیجه رسیدم محبوبیت ویوالدی در کنار آستور پیاتزولا ریتم و جنبشی را ایجاد می‌کند که برای مخاطب دلپذیر و دلچسب است.

اسکاندولا ادامه داد: دو برنامه دیگر اجرای دو قطعه با عنوان «خیال نقال» از جوزپه وردی است. این دو قطعه در گذشته نواخته نشده چراکه از میان قطعاتی انتخاب شده که وردی آن‌ها را برای آواز نساخته بلکه برای اجرای آلات موسیقی نوشته شده‌اند.

او با اشاره به اینکه ویلن فرانسیسکو ماریا مانارا متعلق به سال 1650 میلادی است، گفت: فکر نمی‌کنم هیچ ابزار کاری با این قدمت وجود داشته باشد که هنوز همان خاصیت را داشته باشد. در حقیقت خط منطقی که اجراهای امشب ما را بهم ارتباط می‌دهد ساز ویلن است و برنامه امشب قدردانی و ادای دین از ساز ویلن است.

او به برنامه دیگر ارکستر مجلسی در ایران اشاره کرد و توضیح داد: برنامه دیگر ما اجرای مسترکلاس است  و کنسرت مایستر ما فرانسیسکو ماریا مانارا با ده نفر از ویلنیست‌های ارکستر سمفونیک تهران دیدار دارند در حقیقت شیوه کار ما این است که در داخل ارکستر با هم جمع می‌شویم و سولیست راهکارهایی را ارائه می‌کنند.

رهبر ارکستر مجلسی تئاتر دلااسکالا در پاسخ به این سوال که آیا رپرتوآری که امشب اجرا می‌شود با آنچه که در کشورهای دیگر اجرا شده یکی است یا خیر؟ اظهارکرد: این رپرتوار متفاوت است چراکه ترکیبی که ما برای ارکستر مجلسی در ایران استفاده کردیم ترکیب 6 نفره است اما در تور چین و آلمان کل ارکستر مجلسی یعنی حدود 40 نفر برنامه اجرا می‌کنند. مشکل اصلی ما در ایران انجام تمرینات بود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه ایرانی‌ها مردمان شعردوستی هستند آیا قصد اجرای کنسرت‌هایی همراه با آواز در ایران دارند یا خیر، گفت: ما بسیار علاقه‌مندیم در ایران اجرای با آواز به همراه خوانندگان بزرگ ایتالیا داشته باشیم ما در این‌باره نیز تورهایی خوبی در روسیه همراه با ده نوازنده و دو خواننده اجرا کردیم.

ارکستر مجلسی دلااسکالا قطعاتی از آنتونیو ویوالدی، نیکولو پاگانینی و آنتونیو بازینی اجرا خواهد شد.

کد خبر : ۴۱۲۷۲۱