خبرگزاری کار ایران

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی:

حذف تامین اجتماعی از متن مناسبات بیمه‌های اجتماعی کارگران نگران‌کننده است

یک عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، از خارج شدن سازمان تامین اجتماعی از متن مناسبات بیمه‌های اجتماعی کارگران و بازنشستگان ابراز نگرانی کرد.

«اکبر شوکت» در گفتگو با ایلنا؛ با اعلام این مطلب، اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی نگران است که اصلاحیه ماده 148، سازمان تامین اجتماعی را از متن مناسبات بیمه‌های اجتماعی کارگران و بازنشستگان خارج کند.

شوکت افزود: البته من از چند و چون اصلاحیه ماده 148 قانون کار اطلاعی ندارم اما طبق شنیده‌ها با قانونی شدن اصلاحیه قانون کار، سازمان تامین اجتماعی محوریت خود را در خدمات بیمه‌های اجتماعی پایه از دست می‌دهد.

در اصلاحیه ماده 148 قانون کار برای کارفرمایان تکلیف شده است که مطابق قانون تامین اجتماعی کارگران را نزد سازمان تامین اجتماعی و «سایر صندوق‌های بیمه‌ای» براساس ضوابط بیمه کنند. همین امر نگرانی از باز شدن پای بیمه‌های خصوصی به عرصه روابط بیمه‌ای کارگران و بازنشستگان را افزایش داده است.

شوکت تصریح کرد: باتوجه به این شرایط ضرورت دارد که دولت در خصوص لایحه اصلاح قانون کار بازنگری جدی انجام دهد زیرا بیمه‌پردازن تامین اجتماعی اعم از کارگران و کارفرمایان نمی‌خواهند قربانی سیاست‌های ضدکار و کارگری دولت شوند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی کاهش ورودی‌های صندوق تامین اجتماعی را از اثرات مخرب قانونی شدن این لایحه دانست و تصریح کرد: باید برای کارفرمایان روشن شود که حق بیمه کارگران را به کدام سازمان بیمه گر پرداخت کنند که البته ماده 148 قانون کار به صراحت نام سازمان تامین اجتماعی را آورده است.

وی افزود: سیاست دولت و وزارت کار در خصوص اصلاحیه ماده 148 قانون کار تنها ورودی‌های صندوق تامین اجتماعی را کاهش می‌دهد که البته همین حالا هم تناسبی بین تعداد بیمه‌پردازان و مستمری بگیران وجود ندارد.

شوکت در ادامه به اصل 29 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: اصل 29 قانون اساسی برخورداری از «تأمین اجتماعی» را حقی همگانی دانسته و صندوق سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگان کشوری نیز در این راستا ایجاد شده‌اند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر خصوصی تنها می‌توانند به ارائه خدماتی مثل بیمه‌های تکمیلی بپردازند و ورود آنها به مبحث بیمه‌های پایه بحران صندوق‌های بیمه ای را تشدید می‌کند.

شوکت افزایش تعداد مستمری بگیران و انداختن  بار تعهدات دولت بر دوش سازمان تامین اجتماعی را از عوامل اصلی تبدیل تامین اجتماعی به بحران حاکمیتی دانست و افزود: سازمان تامین اجتماعی همین حالا هم در پرداخت مستمری بازنشستگان با مشکل مواجه است و بیش از این توان تحمل فشار تعهدات دولت را ندارد.

شوکت در پایان تصریح کرد: صندوق تامین اجتماعی مانند صندوق بازنشستگان فولاد نیست که بتوان به سادگی مشکلاتش را با انداختن بر دوش دولت رفع و رجوع کرد، بلکه هرگونه بحرانی در آن بر دوش کارگران و اقشار محروم قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۴۱۲۶۵۵