خبرگزاری کار ایران

ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس شبکه مستند؛

از گفتگو با افخمی تا مستندی از خلبانی که در دو ساعت اول جنگ شهید شد

شبکه مستند سیما در هفته دفاع مقدس، مستندهایی چون «نام و نشان»، «پهلوان»، «یادگار دوما»، «سوسنگرد معبد ناهید»، مجموعه «داستان جنگ روایت زندگی»، «در محاصره»، «فرماندهان» و مستند جدید «آلفارد» را برای پخش درنظر گرفته است.

به گزارش ایلنا، همزمان با هفته دفاع مقدس شبکه مستند در ساعات 12، 18:30، 20 و 22 به صورت ثابت مستندهایی روی آنتن می‌فرستد و همچنین تولید جدیدی از شبکه نیز پخش می‌شود.
تولید جدید شبکه مستند «آلفارد» به کارگردانی هوشنگ میرزایی است. این مستند پنجشنبه 1 مهر ساعت 22 روی آنتن می‌رود و درباره اولین خلبان شهید دفاع مقدس است؛ خالد حیدری خلبان سنی مذهب کرد که در سال 1359 در روز اول جنگ داوطلب می‌شود و دو ساعت بعد در پی حمله هواپیماهای بعثی، در عملیات آلفارد به شهادت می‌رسد.
این مستند به مراحل گوناگونی چون بازگشت پیکر این شهید با گذشت 32 سال از شهادت، ساخت ماکت در ابعاد واقعی از هواپیمای F4، چرخاندن آن روی تریلی باری سنگین در سطح شهر، نصب آن در ورودی شهر مهاباد در آذربایجان غربی و به خاک سپاری این شهید در کنار ماکت در ورودی شهر می‌پردازد.
طی این هفته همچنین هر روز ساعت 12 ظهر مستندهای «خاکستر و فرشته»، «ماه و نخل»، «نام و نشان»، «پهلوان»، «یادگار دوما»، «سوسنگرد معبد ناهید» و «آن فروریخته گلهای پریشان در باد» در جدول پخش قرار دارند.
«خاکستر و فرشته» با پخش در روز چهارشنبه 31 شهریور، چکیده ای از مجموعه «گنجینه آسمانی» است که سال گذشته طی هفته دفاع مقدس شامل تصاویر آرشیوی از دفاع مقدس پس از ترمیم، اصلاح رنگ و ارتقای کیفیت، برای اولین بار از تلویزیون پخش شد.
این مجموعه شامل تصاویری ناب از جبهه های جنگ، حضور رزمندگان در مناطق آبی، خاکی و شیمیایی، گفتگو با شهید خرازی، تصاویر رزمندگان مجروحی که برای مداوا برمی گردند، دلامردانی که سر سفره های ساده جبهه نشسته اند، سربازانی که آماده نبرد هستند و... است.
«ماه و نخل» پنجشنبه اول مهر ساعت 12 در جدول پخش شبکه مستند قرار دارد. این مستند ساخته مجتبی دهقانی درباره چشم انتظاری مادر شهید رئیسی است که 26 سال در انتظار بازگشت پیکر فرزند شهید خود بوده است.
این مستند طی 9 ماه در تهران، اهواز، منطقه شرهانی، جیرفت و روستای الله آباد در عنبرآباد جیرفت زادگاه شهید ساخته شده و درباره شهید جلال رئیسی است که در سال 1364 در منطقه تنگه ابوغریب به درجه رفیع شهادت نایل آمده و پس از 26 سال دوباره به آغوش مادر بازگشته است. مادری که در زمان بازگشت فرزند، 80 سال سن دارد و از دوری فرزند قامت نحیفش خمیده شده است.
مستند «نام و نشان» که برگزیده جایزه شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت است و به چگونگی شناسایی شهدا از طریق دی ان ای می پردازد، جمعه دوم مهر ساعت 12 برای پخش در نظر گرفته شده است.
این مستند تولید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به کارگردانی مهدی جعفری دو روایت موازی اما مرتبط را یدک می‌کشد که در روایت اول مخاطبان شاهد مسیرِ علمی شناسایی هویت پیکرِ بی‌ نام و نشان شهدا هستند که به گونه‌‌ای کاملاً حساب شده و علمی فرآیند شناسایی را به تصویر می ‌کشد. در روایت دوم حس و حال حاکم بر خانواده‌ها و تأثیر عمیق شناختن هویت شهدای گمنام برای خانواده ‌های آنها روایت می شود که مخاطب را با خود درگیر می‌ کند.
«یادگار دوما» از تولیدات شبکه مستند شنبه سوم مهر ساعت 12 پخش می‌شود.
این مستند به کارگردانی مریم السادات مؤمن زاده، زندگی پرپیچ خم و پر فراز و نشیب بانو خدیجه محمدزاده را که با فداکاری های بسیار همراه است، روایت می کند.
محمدزاده در زمان جوانی اش همزمان با آغاز جنگ، در عرض 22 ماه سه تن از برادرانش را از دست می دهد و آنها شهید می شوند. برادر دیگرش به عنوان یک جانباز شیمیایی بازمی گردد و تنها پدر او نیز که رزمنده بوده، سالم می ماند و «یادگار دوما» روایتی از این روزهای دشوار است.
به گفته مؤمن زاده، این بانو با وجود مشقات فراوانی که در زمان هشت سال دفاع مقدس به او تحمیل شده، اکنون زندگی اش را وقف دو کار کرده است که برای برادر شهیدش مهم بوده است. یکی انتقال مفاهیم جنگ در آموزش و پرورش که با معلمی به این خواسته جامه عمل می پوشاند و دیگری دفاع از ناموس که او این اقدام را با برگرداندن زنان و دختران فراری به آغوش خانواده، به ثمر می‌رساند.
محمدزاده در سال 70 با یک جانباز قطع نخاع ازدواج کرده و اکنون در کنار یکدیگر ساکن روستای خشت سر محمودآباد هستند.
مستند داستانی «پهلوان» ساخته مجتبی دهقانی یکشنبه چهارم مهر ساعت 12 روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
این مستند درباره زندگی و شهادت سید حسین حسینی خلبان اف 14 نیروی هوایی است که چهار فروردین 1364 در خلیج فارس هواپیمای او توسط جنگنده مورد اصابت قرار میگیرد و او به شهادت می‌رسد.
در این مستند که در هفت پایگاه هوایی و دریایی از جمله در شهرهایی چون بوشهر، قم، مهرآباد، شیراز و... ساخته شده، کودکی تا شهادت شهید حسینی بازسازی شده است. ساخت «پهلوان» طی از سال 92 تا سال 94 به طول انجامیده و برای نقش شهید حسینی و همسر او از دو تن از بازیگران تئاتر استفاده شده است.
دوشنبه پنجم مهر ساعت 12 مستند «سوسنگرد معبد ناهید» برای پخش از شبکه مستند سیما در نظر گرفته شده است.
این مستند که به کارگردانی محمدعلی شعبانی ساخته شده با روایت ناصر طهماسب همراه است و با موضوع وضعیت سوسنگرد، چند روز مانده به محاصره در آبان 59 تولید شده است و همچنین درباره اقدامات بنی صدر رییس جمهور وقت کشور برای رفع این محاصره که با انتقاد مردم همراه است، تصاویری را به نمایش می‌گذارد.
آخرین مستندی که در ساعت 12 هفته دفاع مقدس از شبکه مستند روی آنتن می‌رود «آن فرو ریخته گل‌های پریشان در باد» است که با محوریت بازسازی زندگی شهید محمود امان الهی سه شنبه ششم مهر پخش می‌شود.
این مستند به کارگردانی محمد عبدی‌زاده نگاهی به زندگی این امیر سرفراز دارد و در استان های تهران، کردستان، گلستان، اراک و گیلان و پادگان پرندک ارتش جمهوری اسلامی ایران ضبط شده است. خانواده معزز شهید امان الهی، ناخدا صمدی و تکاوران نیروی زمینی نیز در این پروژه حضور داشته‌اند.
نام اثر بر اساس یکی از اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی انتخاب شده است. در این مستند سمیرا برنجی، حامد بیسادی، زهرا رحیمی، پارسا فریدونی، فرانک معصومی فرد، اکبر مددی مهر، الهه آجودانی، محسن آخوندی ، کیمیا مرادیان، ستاره آقا پور و مونا زاغی بازی کرده‌اند.
شبکه مستند سیما همچنین در روزهای هفته دفاع مقدس مجموعه مستند «داستان جنگ روایت زندگی» را نیز روی آنتن می‌فرستد.
این مستند با اجرای محمد درودیان پژوهشگر حوزه دفاع مقدس به کارگردانی عباس عطریان ساخته شده است. مجری طرح این پروژه اباذر صلاحیان است.
در این مجموعه گفتگومحور در 9 قسمت با چهره‌هایی چون رضا خدری عکاس، روزنامه نگار و رزمنده دوران دفاع مقدس، مژده اون باشی امدادگر و جانباز 50 درصد، محمدعلی باشه آهنگر فیلمساز، فرشته ملکی همسر شهید جانباز منوچهر مدق، غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا، بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» و فیلمساز، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسن بنادری فرمانده سپاه آبادان و حسن عابد جعفری وزیر بازرگانی دوران دفاع مقدس گفتگو می‌شود.
شبکه مستند در این ایام در ساعت 20 نیز برای علاقمندان به آثار دفاع مقدسی مجموعه «در محاصره» را در نظر گرفته که از چهارشنبه 31 شهریور به صورت هر شبی روی آنتن می‌رود.
مجموعه تلویزیونی «در محاصره» به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری و تهیه کنندگی مهدی همایونفر کاری از موسسه فرهنگی «روایت فتح» و شکل جدیدی از یک اثر مستند داستانی است که روزهای حصر آبادان و شکست حصر را تصویر کرده است.
این مجموعه در قالب داستان یک زن و شوهر که در بحبوحه حصر آبادان به همراه فرزندانشان به این شهر باز می گردند، خاطرات شکست حصر آبادان را از زبان مردم به خوبی بازگو می‌کند و به زندگی مردم عادی در جنگ می‌پردازد.
همچنین همزمان با هفته دفاع مقدس، بنا شده شبکه مستند باکس ثابتی را به آثار مستند در حوزه دفاع مقدس اختصاص دهد و از چهارشنبه 31 شهریور با پخش مستند «فرماندهان» به تهیه کنندگی امیر بنان هر هفته چهارشنبه ساعت 22 یک مستند مربوط به دفاع مقدس روی آنتن می‌رود.
این مجموعه در 30  قسمت 25 تا 30 دقیقه‌ای تولید شده، به فرماندهان مختلف دوران جنگ می‌پردازد و قسمت اول آن به حاج احمد متوسلیان می‌پردازد.
یکی از میان برنامه‌های شاخص این ایام نیز «عمق میدان» است که به عکاسان جنگ می‌پردازد و یک فریم عکس انتخاب شده خاص از آن روزها را در هر قسمت مورد بررسی قرار می‌دهد.
کد خبر : ۴۱۲۵۶۱