خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان خبرداد:

پروژه توان افزایی جوامع محلی حاشیه مناطق حفاظت شده همدان کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۴۱۱۸۸۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از آغاز اجرای پروژه توان افزایی و ظرفیت سازی جوامع محلی حاشیه مناطق حفاظت شده استان با همکاری سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، محمدرضا محمدی در این خصوص گفت: حفاظت از مناطق تحت مدیریت محیط زیست بر اساس تجارب متعدد در دنیا مبتنی بر مشارکت جوامع محلی باید باشد به این معنی که هرجا این مهم محقق شد به نتایج بهتری دست پیدا کرده ایم و جاهایی که هنوز در آغاز راه هستیم عملا مناطق آسیب دیده اند .

محمدی ادامه داد: یکی از خلاهایی که در برنامه‌های کاری و اجرایی محیط‌زیست در سطح‌کشور ملموس است این است که نتوانسته‌ایم ساز و کارهایی در پیش‌بگیریم که بتوانیم از کمک جوامع‌محلی برخوردار و حتی با توجه به اعمال محدودیت ها در مناطق حفاظت شده، زمینه های منفی برخورد ساکنان حاشیه مناطق حفاظت شده را ایجاد کرده ایم. این در شرایطی است که خیلی از مناطق حفاظت شده ما دارای جاذبه هایی چشمگیر اکوتوریستی هستند که اگر بتوانیم این ظرفیت ها را با هماهنگی دستگاه های مرتبط و ساکنان محلی مدیریت کنیم می توانیم گام های موثری برای توسعه مناطق برداریم.

وی اعلام کرد: امسال پروژه توان افزایی و ظرفیت سازی جوامع محلی حاشیه مناطق حفاظت شده استان همدان، با سمن ها شروع شد که یکی از آنها در حاشیه منطقه حفاظت شده خانگرمز است که در خلال ارتباطاتی که با جوامع محلی گرفته شد و جلسات متعددی که تشکیل شد به این نتیجه رسیدیم که مادامی که نتوانیم مشارکت دستگاه های مختلف را در حل مسائل معیشتی و اقتصادی روستاها انجام دهیم صرف دعوت به مشارکت منتهی به نتیجه ای نخواهد شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس هم در راستای جلب مشارکت های محلی برای حفظ منطقه و هم کمک به حل مشکلات روستاها ساز و کاری در پیش گرفته ایم که به عنوان اولین اقدام نشستی در روز پنجشنبه یکم مهر ماه، برگزار می شود تا ضمن توجه و اجرا کردن رویکرد جدید حفاظت محیط زیست، زمینه‌های همراهی دستگاه های اجرایی مثل بنیاد مسکن، آب و فاضلاب روستایی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و ... برای حل مشکلات روستاها جلب و همزمان با آن با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور روستایی استانداری اقداماتی در راستای تقویت اقتصاد روستایی و حل مشکلات معیشتی مردم بدون اتکا به منابعی مانند آب و خاک در راستای حفظ محیط زیست انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز