خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

با تمام نام‌های بزرگ هواپیماسازی در حال مذاکره هستیم/ سرمایه‌گذاری‌های لیزینگی را ضمانت می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات با تمام شرکت‌های هواپیماسازی ادامه دارد گفت: از سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد بنگا‌های لیزینگ حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا عباس آخوندی در دومین اجلاس کاپا (اجلاس سرمایه‌گذاری صنعت هوانوردی ) با بیان اینکه صنعت هوانوردی یک وسیله ارتباطی بین ملت‌ها و انجام مبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است گفت: ما به اهمیت این صنعت در رشد و توسعه ملی و جهانی واقف هستیم .

وی با تاکید بر ا ینکه ما به مقررات جهانی در صنعت هوانوردی پیوسته‌ایم، گفت: ایران هم جزو بنیان گذاران شیکاگو است و اعتقاد داریم که باید طبق مقررات بین‌المللی در صنعت هوانوردی عمل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید منافع ایران را در بازار جهانی صنعت هوانوردی افزایش دهیم ،‌گفت: هیچ مانعی برای توسعه صنعت هوانوردی در ایران نمی‌بینیم.

آخوندی با بیان اینکه برای توسعه این صنعت در ایران گام اول را که همان آزادسازی قیمت‌ها است برداشتیم ، گفت: آسمان ایران یک آسمان آزاد و کاملا امن برای تمام پروازهای بین‌المللی است.

آخوندی با بیان اینکه معتقد هستیم که در صنعت هواپیمایی باید در یک بازار رقابتی بین المللی عمل کنیم ،‌ادامه داد: به قواعد رقابت بین‌المللی آشنا هستیم و به آن پایبند می‌مانیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات صنعت هوانوردی پس از آزادسازی قیمت بلیت اظهار داشت : پس از تحول در نظام قیمتی صنعت هوانوردی شاهد آن بودیم که در پنج ماه اول امسال پروازهای داخلی نسبت به سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اقدامات دیگر برای توسعه صنعت هوانوردی در ایران گفت: از دیگر ا قدامات انجام شده در این صنعت تجهیز مجدد سیستم‌های ناوبری ایران است که در حال سرمایه‌گذاری 250 میلیون دلاری در این صنعت هستیم.

وی افزود: در بازتعریف تمام راه‌های هوایی که از فضای ایران عبور می‌کنند، یکی از اهدافمان کاهش نقاط ممنوعه پروازی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقد هستم که در این صنعت باید به مفهوم حرفه‌‌ای‌گری توجه داشت، گفت: بازار صنعت هوانوردی باید بر اساس نظام بین المللی تاسیس و در شرایط رقابتی عادلانه و مصفانه باشد که  یکی از الزامات آن ورود آسان سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به بازار رقابتی است.

وی افزود: از این رو موضوع حداقل کفایت سرمایه ایرلاین‌ها را مطرح کردیم و بر اساس آن زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تاسیس ایرلاین‌ها باید 350 میلیارد تومان باشد.

آخوندی با تاکید بر اینکه اقدامات ما برای گسترش صنعت هوانوردی در ایران ایجاد شرایط رقابتی و برنامه‌ریزی نهایی است ،‌ گفت: موقعیت ایران به گونه‌ای است که 80 درصد جمعیت کشورمان در فاصله پرواز 7 ساعته از ایران قرار دارند و این یک موقعیت استثنایی محسوب می‌شود و این امکان را به ما می‌دهد که یک بار دیگر بر روی نقشه‌های هوایی جهان موقعیت ایران را بازتعریف کنیم.

وی ادامه داد: تمام نقشه‌های شبکه فرودگاهی ایران مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاه امام را به عنوان شهر فرودگاهی به بندر خشک و پارک لجستیکی و مرکز توسعه تبدیل خواهیم کرد، گفت:‌ مفهوم حمل و نقل چندوجهی را در فرودگاه امام پیاده‌سازی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه فرودگاه امام از طریق ریل به تمام بنادر کشور متصل می‌شود گفت: این فرودگاه به عنوان یک منطقه آزاد در جهت آزادسازی تمام ارتباطات صنعتی و تجاری عمل می‌کند و می‌تواند هاب منطقه باشد. 

وی تاکید کرد: بنابراین فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در این منطقه وجود دارد که همه سرمایه‌گذاران جهانی را برای ورود به این حوزه دعوت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از شصت فرودگاه در ایران فعال هستند اما هشتاد درصد پروازها تنها از ده فرودگاه انجام می‌شود گفت: سایر فرودگاه‌های ایران مازاد بر ظرفیت هستند و امکان سرمایه‌گذاری در این فرودگاه ها برای سرمایه‌گذاران در شرایط رقابتی وجود دارد.

آخوندی با اشاره به مذاکرات خرید هواپیماهای جدید گفت: با تمام نام‌های بزرگ هواپیماسازی دنیا از جمله ایرباس، بوئینگ، میتسوبیشی، امبرائر، بمباردیر در حال مذاکره هستیم.

وی با بیان اینکه از این رقابت بین‌المللی به نفع ملت ایران استفاده خواهیم کرد گفت: از آنجایی که به تمام قواعد و مقررات بین المللی پایبند بوده‌ایم معتقد هستیم که تمام مشکلات و موانع پیش‌روی این صنعت رفع می‌شود.

وی تاکید کرد: تمام صنعت هوانوردی جهان چشم‌انتظار برداشته شدن موانع پیش‌روی صنعت هوانوردی ایران هستند و معتقدم این موانع برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت به موضوع سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و خارجی در ایران گفت: صنعت هوانوردی قدرت اشتغالزایی بسیار گسترده‌ای دارد به طوری که با ازای هر شغل مستقیم چهار شغل غیرمستقیم دراین صنعت ایجاد می‌شود.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر انواع مدل‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، BOT، BLT به شدت از سرمایه‌گذاری در حوزه لیزینگ استقبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدل سرمایه‌گذاری لیزینگ را به عنوان یک استراتژی بسیار مهم می‌دانیم، اظهار داشت: از توسعه شرکت‌های لیزینگ با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کنیم و به دنبال ایجاد بنگاه‌های لیزینگ در ایران هستیم و درباره سرمایه‌گذاری لیزینگی به سرمایه‌گذاران ضمانت می‌دهیم.

 

کد خبر : ۴۱۱۸۵۴