خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اروپایی:

گفت‌و‌گو‌های اتحادیه اروپا درباره برگزیت از اوایل فوریه آغاز می‌شود

رئیس شورای اروپایی به نقل از نخست‌وزیر بریتانیا گفت که مذاکرات مربوط به برگزیت احتمالا از ماه فوریه آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپایی گفت، انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا گفت‌و‌گو‌های رسمی برای خروج بریتانیا از این  اتحادیه را در ماه ژانویه یا فوریه سال آینده میلادی آغاز کند.

وی همچنین اعلام کرد که «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که اجرای بند ۵۰ ممکن است در ماه ژانویه یا فوریه سال آینده آغاز شود که این موضوع موجب ناامیدی باقی افرادی شده است که به خروج از اتحادیه اروپا رای نداده‌اند. رئیس دولت بریتانیا همچنین هشدار داده است که انتظار هیچ مصالحه‌ای در رابطه با عبور و مرور آزاد شهروندان در این اتحادیه را ندارد.

تاسک که در رابطه با نشست خود با می در لندن در هفته گذشته سخن می‌گفت، همچنین تصریح کرد که نخست‌وزیر بریتانیا در رابطه با چالش‌ها و سختی‌های برگزیت صادق و شفاف بوده است.

وی همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات در این رابطه از فردا -یکشنبه- گفت: «می همچنین اعلام کرد که آغاز اجرای بند ۵۰ در سال جاری میلادی تقریبا غیر ممکن بوده و به احتمال زیاد آن‌ها برای ماه ژانویه یا فوریه سال آینده آماده آغاز این گفت‌و‌گو‌ها خواهند بود.»

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپایی نیز وعده داد که هیچ‌گونه مصالحه‌ای در رابطه با عبور و مرور آزاد کارگران در این اتحادیه انجام نخواهد گرفت. وی همچنین افزود: «‌این یک بازی نیست. بلکه این موضوع به مردم عادی و کارگران در اروپا بستگی داشته و من هیچ‌گونه امکانی را برای مصالحه را در رابطه با این موضوع نمی‌بینم.»

یک منبع آگاه دیگر در این زمینه گفت که می به طور مشخص نامی از ماه فوریه یا ژانویه نبرده است و اظهارات تاسک فقط برداشت‌های شخصی خود از مذاکرات بوده است.

این منبع افزود: «‌نخست‌وزیر بریتانیا لزوم شفافیت در رابطه با این تاخیر‌ها را درک کرده و از اهمیت ایراد سخنرانی در این رابطه آگاه است.»

بر اساس این گزارش، برگزیت در صدر موضوع‌های نشست یک روزه در «براتیسلاوا» قرار نداشته و رهبران اروپایی روی راهی برای عبور از بحران‌های سال‌های اخیر نیز تمرکز داشتند.

 «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این رابطه گفت که اتحادیه اروپا در «شرایط بحرانی» قرار دارد و این موضوع نه تنها به دلیل همه‌پرسی برگزیت اتفاق افتاده بلکه چالش‌ها و سختی‌های دیگر پیش‌رو نیز به این بحران‌ها افزوده است.

وی همچنین افزود که همه اعضا توافق کرده‌اند که از شش ماه آینده برای توسعه طرح‌ها به منظور احیا و تقویت این نهاد بین‌المللی بهره ببرند. این اعضا قرار است در ماه مارس در ایتالیا با یکدیگر دیدار کنند.

مرکل همچنین گفت که اتحادیه اروپایی به همکاری و انسجام بیشتر نیازمند بوده و برای بنیان‌های این نهاد ارزش قائل است.

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز با اشاره به تغییر تمرکز موضوع‌های این اتحادیه در پی برگزیت گفت که نشست اخیر نشان‌دهنده آن است که با وجود برگزیت این اتحادیه می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد.

بحران اقتصادی و میزان بالای بیکاری، حمله‌های تروریستی داعش و سیل ورود مهاجران از کشور‌ها خاورمیانه و شمال آفریقا موجب تمایل شهروندان اروپایی به احزاب پوپولیستی و ضد اتحادیه اروپایی شده است.

این دومین بار در ۴۳ سال گذشته است که رهبران اروپایی بدون حضور بریتانیا با یکدیگر دیدار می‌کنند.

گفته می‌شود که عزم جدی برای نشان‌ دادن یک جبهه واحد و مشترک میان این اعضا وجود داشته است.

رهبران اروپایی در جریان این نشست همچنین بر تعهد پیشین خود پافشاری کردند که تا زمانی که بریتانیا اجرای بند ۵۰ را آغاز نکرده است، مذاکرات در این زمینه را شروع نکنند.

 

 

 

کد خبر : ۴۱۱۶۰۶