خبرگزاری کار ایران

در پیامی مطرح شد؛

۳ راهکار پیشنهادی آیت‌الله مکارم‌ برای مبارزه با تکفیری‌ها

مرجع تقلید شیعیان ۳ راهکار برای مبارزه با تکفیری‌ها پیشنهاد کرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پیام خود به همایش "جریان‎های تکفیری؛ علل گرایش و راه‏کارهای مقابله" آورده است: «تشکیل این همایش پرشکوه را در این منطقه با حضور علمای شیعه و اهل‏ سنت و مسئولان به همه شما عزیزان تبریک عرض می‎کنم و یقین داشته باشید شرکت در این برنامه و هرگونه فعالیتی در آن جزء ذخایر یوم‎المعاد شما ان‎شاءالله خواهد بود. عمل صالحی است که خداوند به این عمل پاداش مناسب عنایت خواهد فرمود.

دلیل آن‌هم روشن است که امروز بزرگ‎ترین خطری که عالم اسلام را تهدید می‎کند خطر تکفیری‎ها است. اگر یک نگاه به جهان اسلام کنیم، می‎بینیم همه‌جا تکفیری‎ها آتش روشن کرده‎اند و بعضی کشورهای اسلامی را تبدیل به یک ویرانه کرده‎اند. ان‎شاءالله آتش جنگ سوریه خاموش شود، پنجاه سال هم بخواهند ویرانی‎ها را تعمیر کنند شاید نتوانند. این‌ها در عراق و یمن و جاهای مختلف آتشی روشن کرده‎اند که دامن مسلمین اعم از شیعه و اهل سنت را گرفته و در عراق بیشترین تخریب و کشته‎ها مربوط به بخش شمال است که همه برادران اهل‌سنت هستند و برای آنها سنی و شیعه تفاوتی ندارد. بنابراین این‌ها خطری برای جهان اسلام هستند.

خطر تکفیری‌ها درجاهایی هم که آتش روشن نشده، ناامنی ایجاد کرده‎اند؛ کشورهایی مانند ترکیه که گاه‌وبیگاه جنایاتی را آنجا انجام می‎دهند و خطرهایی را برای مردم به وجود آورده‎اند و بیرون کشورهای اسلامی هم خطر آنها محسوس است. بنابراین یک خطری برای کل بشریت‏‎اند و همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا این خطر برطرف شود.

برای مبارزه با تکفیر سه‌راه هست. یکی راه نظامی، یکی راه سیاسی و یکی راه فرهنگی. راه‎های سیاسی و نظامی بدون راه فرهنگی نتیجه نمی‎دهد. برای اینکه هرگاه این‌ها از بین بروند، یک عده دیگری جای آنها می‎آیند. باید طوری جهان اسلام را روشن کرد که این‌ یک انحراف از جهان اسلام است و با روح و جسم اسلام سازگار نیست تا کسی جلب و جذب به این‎گونه افراد نشوند.

الحمدالله بعد از دو کنگره جهانی علیه جریان‎های تکفیری که در شهر قم در دو سال گذشته برگزار کردیم و علمای بزرگ 80 کشور جهان شرکت کردند به ما خبر رسید که جلب و جذب داعش و امثالهم خیلی کمتر شده و این یعنی کار فرهنگی اثر می‎گذارد. بنابراین شما علما و شخصیت‎ها و مسئولان باید دست‌به‌دست هم بدهید و در هر منطقه‎ای خطرات این‌ها روشن بشود و انحراف و بیگانگی این‌ها از اسلام و مسلمین روشن بشود.

عزیزان، اسلام دین رحمت است. ما شبانه‌روز در نمازهایمان خدا را به رحمان و رحیم توصیف می‎کنیم و هر کاری که این‌ها می‎کنند مباین با این است. دین کشتار و خونریزی و تخریب و تخویف است. اسلام این دین نیست و آخرین سخنی که لازم می‎دانم عرض کنم یک ضرر مهم دیگر آنهاست و آن اینکه اسلام را در دنیا در نظر عده‎ای بدنام می‎کنند و دشمنان اسلام هم که دلشان می‎خواهد اسلام را مساوی با خشونت معرفی کنند. درحالی‌که اسلام در دنیا در حال پیشروی است و کار این‌ها جلوی پیشروی اسلام را می‎گیرد و ما باید ثابت کنیم که این‌ها بیگانه از اسلام هستند و بنابراین اسلام آیین رحمت است.

اخیراً هم این مسئله برای غربی‎ها روشن‌شده است و پاپ به‌صراحت گفت این‌ها کاری به حقیقت اسلام ندارند و اسلام دین رحمت است و این‌ها یک اقلیتی نادان و بی‎خبر و جنایتکارند و دیگران هم متوجه شده‎اند و در همایش چچن، علمای اسلام جمع شدند و شیخ الازهر رفت و آنجا با صراحت گفتند تکفیری‎ها و حتی وهابیت جزو مذاهب اسلامی نیستند و طرفداران وهابیت ناراحت شدند ولی بالاخره این مطلب بیان شد. بنابراین این‌ها از اسلام جدا هستند.

امیدوارم با این برنامه‌ها این مسئله بازهم دامنه بیشتری پیدا کند و آگاهی بیشتری به مردم داده شود و ان‌شاء‌الله برنامه‌های فرهنگی و سیاسی و نظامی دست‌به‌دست هم بدهد و ریشه تکفیری‎ها کنده شود و اسلام و مسلمین و بلکه جهان از شر آن‌ها نجات پیدا کنند.از همه شما و متصدیان و همه‌کسانی که برای این همایش زحمت کشیدند صمیمانه تشکر می‎کنم و بدانید برای همه شما از صمیم دل دعا خواهم کرد».

کد خبر : ۴۱۱۱۴۲