خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات داوری استصناء:

500 هزار بشکه با تولید پیش از تحریم فاصله داریم/GCC تولید را کاهش دهد تا نفت به 60 دلار برسد

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۹۸۸

تولید نفت ایران به روزانه 3.8 میلیون بشکه رسیده است و براساس گفته مسئولان نفتی به سطح تولید پیش از لغو تحریم ها نزدیک شدیم.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق تهران،نشست الجزایر در هفته دوم مهرماه برگزار می شود و کشورهای عضو اوپک در این نشست درباره طرح فریز نفتی مذاکره می کنند. یکی از شروط ایران برای پذیرش طرح فریز نفتی به منظور افزایش قیمت نفت، بازگشت سهمیه تولید نفت کشورمان به سال های پیش از آغاز تحریم هاست. در حال حاضر تولید نفت ایران به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده است و براساس اظهار نظر برخی مسئولان نفتی ایران، به سطح تولید پیش از آغاز تحریم ها نزدیک شده ایم. با این وجود چقدر احتمال دارد که ایران به طرح فریز نفتی در نشست الجزایر روی خوش نشان دهد؟

رضا پدیدار رییس هیات داوری استصناء در این باره گفت: هنوز تولید ایران تا رسیدن به سهمیه پیش از آغاز تحریم ها فاصله دارد و اظهارنظرها مبنی بر اینکه به آن سهمیه رسیدیم گمراه کننده است. ما هنوز به سهمیه ای که در سال 90 در اوپک داشتیم نرسیدیم و پس از آن در سال 91 هم سهمیه گروهی در نظر گرفته شد و سهمیه هر شرکت ملغی اعلام شد.

پدیدار گفت: 5 سال پیش میزان تولید نفت خام ما بیش از 4 میلیون و 380 هزار بشکه در روز بود. تولید نفت ایران امروز از 3 میلیون 8  هزار بشکه فراتر رفته است اما با میزان تولید 5 سال گذشته  بیش از 500 هزار بشکه فاصله داریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: براساس گزارشی که وزیر نفت به مردم ایران از ملاقاتش با دبیر کل جدید اوپک داده است گفته شده که ایران با صراحت بر همگرایی و رسیدن به یک جریان ثابت در تولید و عرضه نفت خام که می تواند برای کلیه اعضای اوپک نقطه قوت و باعث ساماندهی بازار نفت باشد تاکید دارد اما در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر مشارکت در طرح تثبیت تولید نفت با توجه به سهمیه های فعلی نداریم. وزیر نفت اعلام کرده است که تا رسیدن به سهمیه پیش از آغاز تحریم ها در مورد طرح فریز نفتی هیچ اقدامی نمی کنیم. رییس جمهور هم در گفت وگو با دبیر کل جدید اوپک تاکید کرده است که ایران از هر اقدامی در جهت ثبات بازار و بهبود قیمت نفت مبتنی بر رعایت عدالت و انصاف حمایت می کند.

پدیدار با اشاره به اینکه در شرایط ناعادلانه بازار سهمیه بندی به نفع کشورهای صادرکننده و مصرف کننده نفت نیست گفت: اگر بازار به سمت بی ثباتی و کاهش قیمت نفت برود، همه کشورهای عضو اوپک متضرر می شوند و این اقدام متناسب با هدف بزرگ این کشورها یعنی کسب درآمد برای تولیدکنندگان نفت نیست و امیدواریم اعضای اوپک در حاشیه نشست الجزایر در هفته دوم مهرماه در جهت قیمت با ثبات و عادلانه نفت گام بردارند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گزارشی از افزایش تولید نفت ایران و رسیدن آن به مرز 3.8 میلیون بشکه در روز خبر داده است.

به گفته پدیدار این آمار در گزارش موسسه بین المللی انرژی هم منتشر شده است اما هنوز تا رسیدن به سهمیه ایران در اوپک پیش از لغو تحریم ها بیش از 500 هزار بشکه فاصله داریم.

پدیدار گفت: مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران پیش بینی کرده است که در پنج ماه آینده تولید نفت ایران از مرز 4 میلیون بشکه در روز بگذرد و تا آن زمان ما فرصت لازم برای انجام مذاکره با کشورهای عضو اوپک را داریم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: موضع ایران در باره طرح فریز نفت شفاف است. ایران به طور رسمی همدلی و همگرایی با کشورهای عضو اوپک را اعلام کرده است اما این کشورها می دانند زمانی که ایران نفت تولید نکرد، عربستان، کویت، امارات متحده عربی و قطر از این سهمیه استفاده کردند. در حال حاضر اگر این کشورها به ثبات بازار نفت و افزایش قیمت فکر می‌کنند باید از تولید روزانه 10 میلیون و 670 هزار بشکه ای عربستان کم کنند. کشورهای جی سی سی باید تولید نفتشان را کاهش دهند تا سهمیه ایران مشخص شود. این کشورها باید تولیدشان را به سهمیه ای که پیشتر در اوپک داشتند برسانند تا قیمت نفت بین بشکه ای  50 تا 60 دلار تثبیت شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز