خبرگزاری کار ایران

در واکنش به رویارویی‌ها در خلیج فارس مطرح شد؛

درخواست فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا برای رایزنی نظامی با ایران

یک مقام نیروی دریایی آمریکا در واکنش به برخوردهای اخیر ایران و آمریکا در خلیج فارس ضمن تاکید بر لزوم رایزنی بین فرماندهان دو کشور گفت: لازم است دو طرف بر سر یک سری قواعد رفتاری در منطقه با یکدیگر مذاکره کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، جان ریچاردسون فرمانده عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه با اشاره به رویارویی اخیر قایق های ایرانی و ناو های آمریکایی در خلیج فارس تاکید کرد که دو کشور باید برای اجتناب از خطاهای محاسباتی خطرناک بر سر برخی قواعد رفتاری به توافق برسند.

او گفت: این موارد، از اتفاقاتی است که پتانسیل بی‌ثبات‌سازی دارند و در آنها احتمال خطاهای محاسباتی تاکتیکی هست، هرچه به این موارد نزدیک‌تر شوید، حاشیه خطا کمتر شده و خطاهای انسانی می‌تواند نقشی بزرگ‌تری ایفا کند.

ریچاردسون که در اندیشکده واشنگتن سخن می‌گفت، با اشاره به راه‌ حل‌هایی برای پیشرفت آمریکا افزود: بسیار مهم است که این‌گونه فعالیت‌ها تا جایی که می‌توانیم از بین ببریم زیرا ممکن نیست چنین اتفاقاتی نتیجه‌ خوبی در پی داشته باشد. 

فرمانده عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا تاکید کرد: مهم است فرماندهان دو طرف، ساز و کاری برای رایزنی درباره این دست حوادث داشته باشند.

فرمانده عملیات دریایی ارتش آمریکا با بیان این‌که ما روش‌هایی برای جلوگیری از حادثه با روس‌ها داریم، گفت: دستورالعمل رویارویی‌های برنامه‌ریزی‌ نشده با چینی‌ها نیز بسیار سودمند بوده است.

ریچاردسون ادامه داد: دست یافتن به مجموعه‌ای از قواعد شبیه به آنچه با روس‌ها و چینی‌ها داریم، با ایرانی‌ها نیز کارآمد خواهد بود. از این طریق به جای رفتارهایی که هیچ نتیجه مثبتی ندارد، نوعی چارچوب رفتاری خواهیم داشت که راهنمای ما برای رویارویی های مثبت‌تر در دریاست.

کد خبر : ۴۱۰۵۱۲