خبرگزاری کار ایران

دور جدید خشونت‌ها در کشمیر ۲ کشته بر جای گذاشت

اعتراض‌های مخالفان به حکومت هند در کشمیر در مراسم عید قربان نیز ادامه داشت و در جریان آن دو نفر کشته شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، درگیری‌های جدید در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر، امروز – سه‌شنبه – منجر به کشته شدن دو تظاهرکننده ضد هند و زخمی شدن شمار بیشتری شد.

به گفته پلیس، این حادثه در پی درگیری نیروهای امنیتی در مراسم عید قربان در این منطقه پرتنش رخ داده است.

نیروهای امنیتی،‌ با شلیک گاز‌ اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به دنبال آرام کردن تظاهرکنندگان در چند منطقه،‌ از جمله «سریناگار‌» بودند.

مغازه‌ها و بنگاه‌های تجاری، در پی این اتفاق بسته شده و در تمامی منطقه مقررات منع آمد و شد، برقرار شد. بسیاری از مردم به‌رغم برگزاری مراسم عید قربان، در خانه‌های خود ماندند. بازار‌های این شهر که معمولا مملو از مردم و خریداران است،‌ در این روز خالی بود.

مقام‌های محلی اجازه برگزاری مراسم عید و نماز آن را در مسجد جامع این شهر نداده بودند اما مردم این مراسم را در مساجد کوچک محله‌های مختلف برگزار کردند.

یک تظاهرکننده به واسطه اصابت گلوله گاز اشک‌آور در منطقه شمالی «بندیپورا» کشته شد. یک تظاهرکننده دیگر نیز در منطقه «شاپیان» در جنوب کشمیر به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای کشته شد. حدود ۶۰ نفر نیز در درگیری‌ها در ۱۰ منطقه جداگانه زخمی شدند.

مقررات منع آمد و شد برای جلوگیری از راه‌پیمایی‌های بیشتر که از سوی رهبران جدایی‌طلب برنامه‌ریزی شده بود،‌ وضع شده و به اجرا درآمد. این مقررات برای نظارت بر آتش‌بس برقرار شده میان هند و پاکستان وضع شده بود.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های نظامی با استفاده از پهپاد‌ها و هلیکوپتر‌ها به نظارت بر منطقه پرداختند. این منطقه از سوی تظاهر‌کنندگان برای دو ماه است که به خشونت کشیده شده است. حداقل ۷۸ نفر تا کنون در این خشونت‌ها و درگیری‌ها کشته شده‌اند و هزاران نفر نیز در خشونت‌های مرتبط به واسطه پرتاب گاز‌های اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شدند. دو نیروی پلیس در این میان کشته و هزاران نفر دیگر نیز تا کنون زخمی شدند.

مقررات منع آمد و شد، قطع برق‌ سراسری و همچنین به‌کارگیری ده‌ها هزار سرباز هندی تا کنون موفق به متوقف کردن تظاهرکنندگان علیه حکومت هند نشده است.

کشمیر که میان هند و پاکستان تقسیم شده است، از سوی هر دو کشور مورد ادعای حقوقی است. اکثریت ساکنان این منطقه خواهان پایان حکومت هند بوده و به استقلال یا الحاق به پاکستان تمایل دارند.

هند، پاکستان را به تسلیح و آموزش شبه‌نظامیان در این منطقه متهم می‌کند و بر این باور است که این شبه‌نظامیان به نیروهای دولت و اهداف دیگر حمله می‌کنند. این اتهام تا کنون از سوی اسلام‌آباد رد شده است. پاکستان در مقابل اعلام کرده که تنها حمایت سیاسی و دیپلماتیک از این گروه‌های شبه‌نظامی دارد.

 

 

کد خبر : ۴۱۰۴۶۹