خبرگزاری کار ایران

رحیم صفوی :

هرگز نباید به سوی تنش با عربستان حرکت کنیم

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این‌که "باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت و حتی قطر بیش‌تر کنیم" تصریح کرد: هرگز نباید به سوی تنش با عربستان حرکت کنیم.

به گزارش ایلنا، سردار صفوی روز دوشنبه در نشست مشترک مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به رقابت عربستان با ایران در منطقه گفت: در حوزه ژئوپلیتیک خلیج‌فارس، ما یک رقیب استراتژیک به نام عربستان سعودی داریم. مخصوصاً در وضعیت فعلی‌شان با مدیریت آمریکایی‌ها یا شاید صهیونیست‌ها. به نظر من می‌خواهند با ایران یک روابط تنش‌آلود به وجود آورند.

وی ادامه داد: سعودی‌ها نسبت به افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران معترض هستند و شکست‌های خود در سوریه، عراق، لبنان و حتی در یمن را به گردن ایران می‌اندازند. در حالی که این نتیجه سیاست‌های نه چندان خوب آنها و خرید سلاح و غیره بر مبنای پول‌های زیاد نفتی است. ضمن این‌که ایران تا به حال بسیار خویشتن‌داری کرده است. در جنگ ۸ ساله بیش‌ترین دولت‌هایی که به عراق کمک کردند، عربستان و کویت بودند. میلیاردها دلار را به عراق دادند و عراق این پول‌ها را تبدیل به موشک و بمب علیه ایران کرد که در شهادت ۲۰۰ هزار نفر شهید ایران شریک است.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: عربستان تا به حال فجایع بزرگی برای حجاج ما به وجود آورده است که نمونه‌اش فاجعه منا و شهادت چند صد ایرانی در سال قبل بود.

بنا بر گزارش العالم، صفوی دربارۀ راهکار مدیریت شرایط کنونی هم تأکید کرد: به هر جهت در این حوزه پیشنهاد من این است که ما باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت حتی قطر بیش‌تر کنیم و در رابطه با سعودی‌ها مدارا کنیم. ما به هیچ وجه نباید به سمت تنش با سعودی‌ها حرکت کنیم. صلح، امنیت و قدرت برتر خلیج‌فارس از آنِ ماست که این را آمریکایی‌ها هم می‌دانند.

کد خبر : ۴۱۰۴۶۳