خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد؛

پیشنهاد مالی چین برای ساخت نیروگاه اتمی در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که ایران آماده است از ژاپن راکتورهای هسته‌ای خریداری کند اگر پیشنهاد فروش نیز با پشتیبانی تجاری پرسود همراه باشد.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور که با خبرگزاری کیودو ژاپن گفت‌وگو می‌کرد، با بیان این‌که «ایران آماده خرید راکتور هسته‌ای از ژاپن است» گفت: به طور قطع اگر پیشنهاد یا طرح پیشنهادی از ژاپن دریافت کنیم که از نظر ما جالب باشد حتما آماده‌ایم در این زمینه وارد مذاکرات شویم. هرچند ایران تاکنون این موضوع را با طرف ژاپنی در میان نگذاشته است.

صالحی ادامه داد: ژاپن کشوری بسیار محتاط است بنابراین ما باید تا زمانی که مسائل به تدریج تکامل پیدا کند، صبر کنیم. ما عجله نداریم هر زمان که ژاپنی‌ها آماده باشند ما نیز آماده‌ایم.

به گزارش کیودو، چین و روسیه تاکنون موقعیت خود را به عنوان تامین‌کنندگان تجهیزات هسته‌ای ایران تثبیت کرده‌اند. کشوری که در برنامه بلندمدت خود قصد دارد با ایجاد بیش از ۲۰ نیروگاه اتمی ۲۰ هزار مگاوات برق تولید کند.

تهران و مسکو ابتدای هفته جاری ساخت فاز دوم نیروگاه بوشهر را آغاز کردند، این در حالی است که به گفته صالحی شرکت‌های چینی نیز مایل به ساخت نیروگاه اتمی برای تولید برق در ایران هستند و پیشنهاد پشتیبانی مالی نیز داده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم‌چنین افزود: چند کشور اروپایی نیز مذاکرات اولیه با ایران را در این زمینه آغاز کرده‌اند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

وی گفت: چهارمین نیروگاه برق هسته‌ای ایران که قصد ساخت آن را داریم در منطقه مکران در جنوب ایران خواهد بود. چینی‌ها از این منطقه برای انتخاب سایت بازدید کرده‌اند اما ما هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکرده‌ایم.

به گفته این مقام ایرانی، ژاپنی‌ها حدود هفت سال پیش برای همکاری با ایران به منظور ساخت تاسیسات برق هسته‌ای جدید ابراز تمایل کرده بودند. هرچند، نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران سبب شد تا آن‌ها موضع محتاطانه‌تری را به آغاز مجدد مذاکرات حتی پس از حل این نگرانی‌ها با اجرای توافق هسته‌ای اتخاذ کنند.

صالحی افزود: اکنون ما توافق هسته‌ای را داریم اما هنوز نشانه‌ای که حاکی از ورود دولت یا صنعت ژاپن برای رایزنی با ما باشد مشاهده نکرده‌ایم. با این حال هنوز فضای همکاری ایران و ژاپن در زمینه ایمنی هسته‌ای به ویژه در حوزه آموزش کارشناسان ایرانی از جمله در زمینه پادمان‌ها، ایمنی و امنیت وجود دارد. همه چیز در این زمینه به خوبی در حال پیش‌روی است. این موضوعی است که اتحادیه اروپا نیز نسبت به آن تمایل دارد.

معاون رئیس‌جمهور ایران در ادامه بیان کرد: ژاپن و اتحادیه اروپا برای تاسیس یک مرکز عالی در حوزه مسائل ایمنی در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. بنابراین ممکن است یک همکاری سه جانبه میان ایران، اتحادیه اروپا و ژاپن در این زمینه شکل بگیرد.

او تصریح کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم که از ژاپنی‌ها بیش از آن‌چه آن‌ها از ما فراخواهند گرفت، یاد می‌گیریم. چیزهای زیادی وجود دارد تا از ژاپنی‌ها یاد بگیریم چراکه آن‌ها پس از چندین دهه اداره نیروگاه‌های برق هسته‌ای تجربه زیادی در این زمینه دارند به ویژه تجربه ارزشمندی که آن‌ها از حادثه تاسف‌برانگیز فوکوشیما اندوخته‌اند.

کد خبر : ۴۱۰۴۳۹