خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف کناره‌گیری کامرون از پارلمان، تقویت وجهه محافظه‌کاران و عدم تقابل با «ترزا می‌» بود

نخست‌وزیر سابق بریتانیا مایل نیست در عرصه سیاسی مقابل نخست‌وزیر جدید قرار گرفته و موجب شود حزب محافظه‌کار با چالش روبه‌رو شود به همین دلیل برای حفظ وجهه خود و حزب متبوعش از پارلمان خارج شد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به کناره‌گیری «دیوید کامرون» نخست‌وزیر سابق بریتانیا از نمایندگی پارلمان عوام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه شاهد بودیم که «ترزا می» به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد و دیوید کامرون از سمت خود کناره‌گیری کرد. چند روز گذشته و در امتدا این موضوع شاهد کناره‌گیری وی از سمت نماینده شهر «ویتنی» در منطقه «آکسفوردشایر» در پارلمان بریتانیا بودیم که عده‌ای این رفتار کامرون را حرفه‌ای قلمداد کردند. اما باید دانست که در چنین ساختار سیاسی، افراد در اختیار احزاب هستند. به گونه‌ای که کامرون در زمان نخست‌وزیری، به عنوان یک چهره مهم و تاثیرگذار مطرح بود اما پس از همه‌پرسی خروج از اتحادیه شاهد به حاشیه رانده شدن وی بودیم.

وی ادامه داد: اقدام‌ها و فعل و انفعال کامرون در این زمان تا حدودی سیر نزولی خواهد داشت که کناره‌گیری از پارلمان عوام هم در این راستا خواهد بود. چراکه وی مایل نیست در عرصه سیاسی مقابل نخست‌وزیر جدید بریتانیا قرار بگیرد و موجب شود تا حزب محافظه‌کار با چالش روبه‌رو شود. به گونه‌ای که سیاستمداران در بریتانیا و به طور کلی در کشورهای اروپایی تابع احزاب و سیاست‌های آنها و اجماع درونی هستند. اما همانطور که دیوید کامرون اعلام کرده بود، وی پس از بررسی‌هایی که پس از همه‌پرسی صورت داده، به این نتیجه رسیده است که از نمایندگی پارلمان کناره‌گیری کند.

باید توجه داشت که کامرون در طول مدت نخست‌وزیری خود، از نظر اقتصادی کارنامه موفقی را ارائه داده بود. در آن زمان نخست‌وزیر ۴۰ ساله بریتانیا توانسته بود تا توازن میان بودجه و بدهی دولت را حفظ کند. هرچند که سیاست‌های اقتصادی وی تا حدودی علیه شهروندان متوسط بریتانیا بود و حتی تعدادی‌ از بنگاه‌های اقتصادی ورشکسته شدند اما به هر ترتیب کامرون با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی خود توانست بریتانیا را از بحران اقتصادی نجات دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا خروج دیوید کامرون از پارلمان بریتانیا می‌تواند تاثیر جدی بر محافظه‌کاران این کشور بگذارد یا خیر، گفت: همانطور که در ابتدا گفته شد، این افراد هستند که تابع حزب خواهند بود و از این جهت باید گفت که اتفاق خاصی در حزب محافظه‌کار نخواهد افتاد و هیمن روند ادامه پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که رهبری محافظه‌کاران هم اکنون با ترزا می است. از این جهت باید گفت که پرونده و سوابق کاری وی کمتر از کامرون نیست. لذا به نظر می‌رسد خروج کامرون از پارلمان برای تحکیم وحدت حزب محافظه‌کار صورت گرفت و از جهت دیگر وی به این نتیجه رسیده است که باید تا حدودی از این عرصه دور باشد اما این‌که آیا کامرون در انتخابات ۲۰۲۰ شرکت خواهد کرد یا خیر، بستگی به آینده سیاسی بریتانیا و رخدادهای پیش رو دارد.   

کد خبر : ۴۱۰۳۹۶