خبرگزاری کار ایران

کاخ سفید تهدید کرد طرح ضد سعودی کنگره را وتو می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا طرح «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» که به تصویب مجلس نمایندگان این کشور رسیده است را وتو خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری این کشور قصد دارد طرح «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» موسوم به «جاستا» را وتو کند.

این سخنگو اظهار داشت: «این طرح، برای مبارزه با تروریسم مفید نیست.»

مجلس نمایندگان آمریکا، چند روز پیش با اجماع آراء این طرح را به تصویب رساند. مجلس سنا نیز در ماه می این طرح را به اتفاق آراء تصویب کرده بود.

ارنست تصریح کرد، علت مخالفت اوباما با این طرح به این دلیل است که این قانون نه‌تنها روابط ما را با یک کشور تیره می‌کند بلکه منافع آمریکا را در سرتاسر جهان به مخاطره می‌اندازد.

وی اضافه کرد، این قانون با اصل مصونیت سیاسی دولت‎ها در تعارض بوده و پیگرد قضایی آمریکا در تمام جهان را هموار خواهد کرد و حتی مصونیت نظامیان و دیپلمات‌های ایالات متحده را در خارج این کشور تهدید می‌کند.

قانون عدالت علیه حامیان تروریسم تصریح می‌کند خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر و متضرران از آن می‌تواند از عربستان سعودی به دلیل دست داشتن در این حادثه تروریستی شکایت و درخواست غرامت کنند.

این در حالی است که شورای همکاری خلیج‌فارس، روز دوشنبه نگرانی شدید خود را از این قانون اعلام کرد.

کد خبر : ۴۱۰۳۶۳