خبرگزاری کار ایران

شماره ۷۰ هفته نامه آتیه نو منتشر شد

تازه ترین شماره هفته‌نامه آتیه نو، نشریه تخصصی حوزه رفاه و بیمه‌های اجتماعی، امروز یکشنبه ۲۱ شهریور منتشر شد. گزارش اصلی این شماره از هفته نامه با عنوان «گامی تازه برای رونق تولید ملی» به طرح جدید وزارت صنعت،معدن و تجارت در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا، آتیه نو در گزارش اصلی خود می نویسد: «رای خروج از رکود و رونق اقتصادی آغاز شده است. دولت بعد از تک‌رقمی کردن و حل معضل جان‌فرسای تورم ٤٠ درصدی سال ٩٢، حالا سراغ خروج از رکود رفته است. رکودی که هم صنعتگران و مردم را آزار داده و هم جریان تولید را در کرختی محض گرفتار کرده است. خبر رشد ٤,٤ درصدی اقتصاد کشور در بهار امسال، خبری خوش بود که همه را به آینده امیدوار کرده و حالا وزارت صنعت با طرح پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط، می‌خواهد نیروی پیش‌برنده دولت به سمت رونق باشد. سازمان صنایع کوچک تا این لحظه ٢١٠٠ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و طرح‌های تولیدی مختلف پرداخت کرده است. »

مهندسی آلمانی نظام سلامت

هفته نامه آتیه نو، در گزارشی دیگر ساز و کار بیمه های اجتماعی آلمان را بررسی کرده است. به نوشته این هفته نامه، اجرای طرح تحول نظام سلامت هرچند خیلی دیر اما در سال ٩٣  آغاز شد و علاوه بر آنکه انتظاری ٣٦ساله را پاسخ گفت، عملا نشان داد که دولت یازدهم نقطه قوت و تمرکز خود در حوزه سیاست داخلی را بر «انقلابی ساختاری» در حوزه‌ای نهاده که شاخص‌هایش در تمام سال‌های دهه ٨٠ افت محسوسی کرده بود. دهه‌ای که در حوزه سلامت پرداخت‌ها از جیب مردم متجاوز از ٦٠ درصد بود و نارضایتی عمومی از خدمات هم در اوج. این مشکلات و چالش‌های دامنه‌دار و البته عملکرد و میراثی که دولت‌های نهم و دهم از خود به‌جا گذاشته بودند، دولت را بر آن داشت که اهم تلاش‌های خود را بر ساماندهی آشفته‌بازار سلامت بگذارد.

برابر اسناد و آمارها، ٧٨ درصد بار هزینه‌های طرح تحول نظام سلامت بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر است و سازمان تامین‌اجتماعی نیز تا چندی قبل به‌تنهایی حدود ٧ هزار میلیارد تومان در مراکز درمانی تحت پوشش خود به‌خاطر اجرای این طرح هزینه کرده است. این موضوع علامت سوال‌های متعددی را پیش‌روی ناظران قرار داده. علامت سوال‌هایی که لزوم بازنگری و «مدیریت بهتر» طرح در جهت اصلاح فرآیندها را گوشزد می‌کند.

در همین رابطه و به طور مشخص با هدف مطالعه تطبیقی تجربیات نظام سلامت آلمان و دست‌یابی به ماتریسی علمی برای حل چالش‌های طرح تحول نظام سلامت و از آن مهم‌تر ارتقای دانش و مهارت برنامه‌ریزی در این حوزه، سمیناری دوروزه با حضور دکتر آندریاس پلات، کارشناس و مشاور مراقبت‌های سلامت کشور آلمان، و صاحب‌نظران داخلی و خارجی در محل موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی برگزار شد. هفته نامه آتینه در ادامه گزیده‌ای از سخنرانی این کارشناس در قالب گفتاری مجزا را ارائه داده است.

شوک اقتصاد و روزگار دشوار صندوق‌های بازنشستگی

گزارشی از نشست علمی «اقتصاد کلان و تاثیر آن بر صندوق های بازنشستگی» که چهارشنبه هفته گذشه برگزار شد، نیز در هفته نامه آتیه نو انتشار یافته است. به نوشته این هفته نامه، بررسی‌ تحولات و روندهای اقتصادی نشان می‌دهد که ناپایداری، نامولد و عقیم بودن اقتصاد کلان و پارامترهای اقتصادی در کنار سیاست‌گذاری‌های نامتجانس، به‌شدت بر ناپایداری صندوق‌های بازنشستگی اثرگذار بوده و متعاقب چنین «سرریز ناپایداری»، خود اقتصاد، منابع و مصارف صندوق‌ها و در سطح بالاتر نیز بی‌ثباتی‌های اجتماعی حاصل شده است. در همین رابطه، نشستی علمی با عنوان «اقتصاد کلان و تأثیر آن بر صندوق‌های بازنشستگی» با حضور حسین عبده‌تبریزی اقتصاددان و مشاور وزیر راه و شهرسازی، حجت‌الله میرزایی معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود شهشهانی‌پور معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری و هوشنگ جنگی معاون اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح برگزار شد. گزارش سخنرانی عبده‌تبریزی و میرزایی و متن کامل دیدگاه‌های آن‌ها در قالب دو یادداشت مجزا از دیگر مطالب این شماره از هفته نامه آتیه نو است.

چرایی حضور کم‌رنگ زنان در بخش صنعت

هفته نامه آتیه نو،‌ با طرح این سئوال که «چرا زنان ایرانی با وجود آمار بالای فارغ التحصیلی در رشته های فنی بیشتر جذب رشته های خدماتی می شوند؟» به سراغ بررسی این مساله رفته و نوشته است: آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۴، ۲۸ درصد زنان در مشاغل صنعتی، حدود ۳۴ درصد در مشاغل کشاورزی و ۳۸ درصد در حوزه خدمات مشغول به کار بوده‌اند، اما در این سال‌ها تغییرات قابل‌توجهی در حوزه‌های شغلی زنان رخ داده است، به نحوی که دو بخش کشاورزی و صنعت به‌تدریج سهم کمتری از اشتغال زنان را به خود اختصاص دادند و در مقابل درصد بیشتری از زنان شاغل، مشغول به کار در حوزه خدمات شدند. تداوم تغییرات ساختاری با گذشت هشت سال یعنی در سال ١٣٩٢، آمارهای مذکور را تغییر داده است. به گونه‌ای که هم‌اکنون سهم مشاغل خدماتی از کل مشاغل زنان ایرانی به ۵۰ درصد و مشاغل کشاورزی به ۲۵ درصد رسیده و مشاغل صنعتی به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

در واقع آمار خروج زنان از برخی حوزه‌های شغلی و جایگزین شدن حوزه‌های جدید اشتغال آن‌ها قابل‌تامل است و این سوال را به ذهن می‌رساند که چرا زنان به مشاغل خدماتی بیشتر رو آورده‌اند و نقش آن‌ها در مشاغل صنعتی، که به اهداف تولید و توسعه نزدیک‌تر است، کم‌رنگ شده است؟

چه کارگاه‌هایی نیاز به بازرسی ندارد؟

آیا کارگاه‌های فصلی مانند آجرپزی، که در مقاطعی از سال ممکن است بیش از ٥٠ نفر کارگر داشته باشند، نیز از انجام بازرسی معاف هستند؟  از کارگاه‌هایی که درخواست مفاصای حساب (استعلام دفترخانه) جهت نقل‌وانتقال کارگاه را دارند بازرسی به عمل می‌آید؟  در مورد کارگاه‌هایی که درخواست گواهی جهت صدور یا تمدید جواز کسب صنفی یا پروانه بهره‌برداری را دارند نیازی به انجام بازرسی از کارگاه است؟

«اماواگر های بازرسی بیمه‌ای از کارگاه‌ها» عنوان این هفته مشاوره آتیه نو است که « محمد حسین قشقایی» در آن سعی می کند به سوالات بالا پاسخ دهد.

مهمترین عناوین مطالب شماره ٧٠ هفته نامه آتیه نو به شرح زیر است:

رشد سریع نرخ بیمه درمان در خاورمیانه

ارزش اقتصادی کار خانگی زنان

تاثیر فناوری های نوین بر صنعت بیمه

قراردادهای جدید نفتی هنوز سخت گیرانه است

کد خبر : ۴۱۰۲۴۵