خبرگزاری کار ایران

جشنواره‌ای برای حمایت از انگور ارومیه

جشنواره انگور از رسوم بسیار جالب استان آذربایجان‌غربی به‌خصوص در منطقه ارومیه است.

به گزارش ایلنا، قدمت جشن یا جشنواره انگور به چند هزار سال قبل برمی‌گردد، جشن با شکوهی که توام با آوازهای آذربایجانی و قوشماجاهای محلی و بایاتی‌ها است.

این بار همزمان با برداشت انگور یکی از محصولات مهم و استراتژیک آذربایجان‌غربی، چهارمین جشنواره انگور به همت شهرداری ارومیه با هدف نشان دادن نقش انگور در اقتصاد، کشاورزی، گردشگری، صنعت و کارآفرینی، ارائه طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی کشت صنعتی انگور، جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه صنعت انگور  به منظور جذب گردشگر، حفظ و نشان دادن آداب و رسوم منطقه به گردشگران داخلی و خارجی و شناساندن انواع گونه‌های انگور در دهکده ساحلی چی‌چست ارومیه به مدت 8 روز از 23 لغایت 30 شهریور برگزار می‌شود.

 سالانه افزون بر 240 هزار تن انگور از جمله حسینی، کشمشی، سفید بی دانه، کشمشی قرمز بی دانه، ریش بابا، کشمشی، خلیلی و یاقوتی در آذربایجان‌غربی به خصوص ارومیه برداشت می‌شود که این ویژگی ارومیه را به نام شهر انگور در سراسر کشور و حتی منطقه معرفی کرده است. ویژگی که چند سالی است منجر به برگزاری جشنواره ملی انگور شده است.

فرصتی برای بیان مشکلات باغداران

شهردار ارومیه با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست، اظهار کرد: این جشنواره فرصتی برای بیان مشکلات باغدارانی است که سال‌ها در سایه حضور دلال‌ها نتوانسته‌اند به بیان دردهای خود بپردازند و چه بسیار افرادی که در غفلت برخی مسئولان، باغ‌های خود را فروخته و به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.

وی گفت: توسعه کشاورزی و ایجاد فرصتی برای معرفی تولیدات و همچنین صادرات آن، یکی از اساسی‌ترین راهکارها برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و می‌کوشیم که با معرفی انگور، این محصول پربرکت به تاجران و سرمایه‌گذاران زمینه صادرات هرچه بیشتر و همچنین سرمایه‌گذاری برای صنایع تبدیلی را فراهم کنیم.

بازاریابی انگور در سطح ملی و فرا ملی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره انگور بیان کرد: جشنواره انگور فرصت مناسبی در امر شناساندن ارقام انگور و بازاریابی این محصول به صورت ملی و فراملی است.

عبدالله فتح‌اله‌زاده اظهار کرد: جشنواره انگور باید به عنوان برند ملی آذربایجان‌غربی شناخته شود، چراکه علاوه بر بازاریابی انگور در سطح ملی و فراملی فرصت بسیار مناسبی برای معرفی توانمندی‌های گردشگری استان در زمینه‌های مختلف است.

وی در ادامه مساحت کل باغ‌ها انگور آذربایجان غربی را 110 هزار هکتار عنوان کردو گفت: از این میزان سطح زیر کشت، 940/15 هکتار باغ‌ها انگور آبی و 5115 هکتار باغ‌ها دیم را شامل می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به عملکرد باغ‌های استان از نظر تولید انگور، بیان کرد: عملکرد باغ‌های سنتی استان حدود 12 تن و باغ‌های مدرن بیش از 25 تن است و این در حالی است که سطح باغ‌های انگور استان رکورد تولید بالای 50 تن در هکتار را تجربه کرده است.

 وی آذربایجان غربی را از لحاظ تنوع ارقام انگور در کشور بی نظیر دانست و گفت: بیش از 50 رقم انگور در سطح باغ‌های استان کشت می‌شود که شامل کشمشی سفید بی دانه ، کشمشی قرمز بی‌دانه و بقیه از ارقام حسینی، قزل، ریش بابا، تبرزه سفید و قرمز و صاحبی است .

فتح‌اله‌زاده با بیان این‌که هر سال حدود 15 درصد از محصولات تولیدی انگور استان به سایر کشور‌های همسایه چون روسیه صادر می‌شود، بیان کرد: 50 درصد از محصولات تولیدی استان از نوع درجه یک، 25 درصد از محصولات درجه 2 و 25 درصد محصولات درجه 3 است که این محصولات به صنایع تبدیلی تحویل می‌شود

کد خبر : ۴۱۰۲۱۵