خبرگزاری کار ایران

رییس کل دادگستری استان تهران:

عرصه قضاوت سخت و غبارآلود است/ مردم در قضاوت استناد و استدلال می‌خواهند

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید براینکه قضاوت باید مستند و مستدل باشد، مطرح کرد: فضای قضاوت، آزمایش، درد، مصیبت، خطر و فتنه است و واقعاً قضات در محل کار با دنیایی از سختی ها مواجه هستند.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست شورای مدیران دادگستری کل استان تهران که با هدف بررسی و ارزیابی عملکرد نیمه نخست سال جاری برگزار شد، گفت: قضاوت باید عادلانه باشد. من و شما امروز در مسند قضاوت هستیم و باید تمام تلاش و همت ما و تمامی همکاران‌مان این باشد که قضاوت عادلانه کنند و نباید خدای ناکرده، قضاوت ناحقی از سوی ما و همکارانمان صادر شود. از سوی دیگر قضاوت باید عالمانه باشد و این علم در قضاوت را مردم باید ملاحظه نمایند و اگر این قضاوت عالمانه نباشد، آن وقت قضاوت خوبی صورت نپذیرفته است.

وی با تاکید بر اینکه قضاوت باید مستند و مستدل باشد، تصریح کرد: مردم در قضاوت استناد و استدلال می‌خواهند و امروز آرای قضایی ما باید بیشتر از پیش دارای محاسبات و استدلال‌های قوی، شفاف و مشخص بوده و قضاوت ما باید بطور کامل منطبق بر قواعد دادرسی مربوطه باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران رعایت قواعد دادرسی را ضروری دانست و گفت: قاضی محکمه باید بعد انجام فرآیند دادرسی، استنطاق و استماع اظهارات طرفین پرونده و با ملاحظه اظهارنظر کارشناس، نظر قضایی خود را اعلام کند. در حال حاضر آفت دستگاه قضایی این است که گاهی اوقات هنوز دادرسی به پایان نرسیده قاضی نظر خود را به یکی از طرفین یا هر دو آنها اعلام می‌کند؛ در حالی که قاضی باید پس از مراحل مختلف دادرسی و با اعلام ختم آن انشاء رای کند و قبل از ختم دادرسی پیش داوری نکرده و نظر خود را اعلام نکند. اگر ما این بدیهیات دادرسی را که در قرآن، روایات و توصیه ائمه اطهار (ع) است رعایت کنیم، نتیجه‌اش این است که قضاوت ما برای مردم قانع‌کننده خواهد بود؛ چرا که آنان قضاوت عالمانه، مستدل، مستند و مطابق قواعد و ضوابط دادرسی می‌خواهند و اظهار نظرهای عجولانه و خارج از چارچوب را نمی‌پذیرند.

اسماعیلی با یادآوری این نکته که ما قضات افتخار می‌کنیم که در نظام جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار منصب خطیری هستیم که از شئون نبوت، امامت و ولایت  به شمار می‌رود، بیان کرد: مایه بسی افتخار است که ما ابلاغ فعالیت‌مان را با یک واسطه از مقام عظمای ولایت دریافت می‌کنیم و افتخار دیگر ما این است که در عالم اسلام الگویی داریم به نام امیرمومنان علی (ع) که هم امام عدالت و عهده‌دار منصب قضاوت بود و در تاریخ انبیاء سلف نیز سنخیت کار قضات به حضرت داود (ع) است؛ لذا ما باید به شغل خودمان افتخار کنیم و خانواده‌های ما نیز که این میدان خطر و قضاوت را پذیرفته‌اند یا از سوی مسئولان به این سمت یا مدیریت‌های قضایی برگزیده شده اند نیز به آن مباهات کند.

اسماعیلی عرصه قضاوت را سخت و غبارآلود عنوان کرد و متذکر شد: فضای پیرامون این شغل قضاوت، آزمایش، درد، مصیبت، خطر و فتنه است و واقعاً قضات در محل کار با دنیایی از سختی‌ها مواجه هستند و خانواده‌های آنان نیز این موضوع را درک کرده و متوجه آن باشند.

وی گفت: در این ماه شیعیان با مصیبت‌های فراوانی از جمله حادثه روز ۶ ماه ذی‌الحجه سال ۱۳۶۶ مواجه بوده‌اند و از سوی دیگر در آستانه سالگرد اندوه بار منا هستیم، فاجعه‌ای که در اثر بی‌کفایتی حکام آل‌سعود رخ داد و جمع زیادی از زائران خانه خدا و با لباس احرام و با زبان تشنه به شهادت رسیدند و مایه ننگی شد برای حکام نابخرد آل سعود که در این مجال یاد و خاطره همه شهدای عزیز از جمله مکه مکرمه و منا و همچنین شهدای مدافع حرم را گرامی می‌داریم و به روح همه آنان به ویژه امام راحل (ره) درود می‌فرستیم و برای خدمت گزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت، صحت، سلامت و سربلندی را دارم.

کد خبر : ۴۰۹۹۹۳