خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران درنشست تخصصی پیشگیری از خودکشی

خودکشی تهدیدی برای سلامت عموم جامعه

asdasd
کد خبر : ۴۰۹۶۶۱

یونسی که در نخستین نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی که در راستای برنامه کاهش آسیب های اجتماعی در استان برگزار شد، سخن می گفت، خاطر نشان ساخت: برنامه پیشگیری از وقوع این پدیده باید بومی سازی گردد و با شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استان تطبیق داده شود.

 به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری، علیرضا یونسی رستمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران، در نخستین نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی که به مناسبت دهم سپتامبر، روز جهانی پیشگیری از خودکشی در راستای برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی در استان برگزار شد، با اشاره به این که دولت تدبیر و امید به طور مجدانه و علمی به مسایل اجتماعی و اهتمام برای کاهش آسیب های این حوزه ورود نموده است، بیان داشت: برنامه کاهش آسیب در 5 محور با مسوولیت وزارت کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و برای واکاوای آسیب های اجتماعی طلاق، اعتیاد، مناطق حاشیه نشین، مناطق بحرانی و فساد و بی بند و باری اخلاقی مرکز رصد اجتماعی در وزارت کشور و پس از آن در مازندران به عنوان نخستین استان آغاز به کار نمود.

یونسی، خودکشی را یک آسیب اجتماعی و رفتاری ضد اجتماعی برشمرد و یاد آور شد: اسلام نیز هم چنان که در برخی آیات قرآن کریم، روایات و احادیث بر ناپسند بودن این عمل تصریح شده، خودکشی را امری مذموم و ناپسند شمرده و میان خودکشی و دیگر کشی فرقی قائل نیست.

وی، پدیده خودکشی را تهدیدی برای سلامت عموم جامعه دانست و با بیان این که وقوع این پدیده ضربات عمیقی را بر پیکر نهاد خانواده و جامعه وارد می نماید، خاطر نشان ساخت: برای پیشگیری از پدیده خودکشی در جامعه نه تنها برنامه ریزی، هماهنگی و تعامل ملی و بین المللی مورد نیاز است، بلکه ضرورت دارد این برنامه ها بومی سازی شود.

یونسی، با اشاره به این که خودکشی نیز چون هر آسیب اجتماعی دیگری، منشا آسیب های دیگر می گردد، اظهار داشت: باید علاوه بر شناخت عوامل زمینه ساز آسیب ها، برای ریشه کنی و کنترل بهنگام آن ها، تمهیدات و برنامه یی را تدوین نمود و راهکارهایی متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه پشنهاد کرد و به مرحله اجرا در آورد.

 وی، گفت: برنامه اورژانس اجتماعی با ویژگی های تخصصی بودن، بموقع بودن و در دسترس بودن که حاصل فعالیت های چند ساله سازمان بهزیستی کشور است و هدف از آن ارایه خدمات اجتماعی بدون محدودیت زمانی و مکانی به مردم است باید جدی گرفته شود و تقویت گردد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، با اشاره به این که باید با بهره گیری از ظرفیت جامعه شناسان، روان شناسان و مراکز تحقیقاتی به واکاوی این پدیده اقدام نمود، اعلام کرد: کالبد شکافی علمی پدیده خودکشی در برنامه استان قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار، در ادامه به تهیه و تدوین طرح جامع کاهش طلاق و اعتیاد در استان اشاره کرد و یاد آور شد: کاهش قابل توجه آمار طلاق در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، مبین این امر است که حاصل برنامه محوری، هم افزایی و جدیت در این راستا مطلوب بوده است و باید به شکل مجدانه دنبال شود.

وی، تصریح کرد: آمار طلاق و دلایل رشد و کاهش آن را شهر به شهر به صورت ماهانه بررسی می کنیم و همه مسایل این بخش را مورد رصد قرار می دهیم.

 جانشین رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، با اعلام این که کاهش 5 درصدی اعتیاد، شاخص عمل در این حوزه در طول سال 95 است، ابراز نمود: همه کمپ های قانونی ساماندهی و کمپ های غیر قانونی پلمپ گردید و 180 نفر از پزشکان مجرب، متخصص و فعال در این مراکز آموزش های لازم را گذرانده اند و باید در طول سال یاد شده برنامه ی هدف گذاری شده ترک اعتیاد به شاخص پایداری 10 درصد برسد.

وی هم چنین به برنامه جامع مقابله با سرپنجه های توزیع مواد در استان اشاره کرد و گفت: برنامه اصلی استان در خصوص مقابله با اعتیاد سوق دادن معتادان از سوء مصرف مواد سنتی و صنعتی به درمان دارویی است و هم اکنون بیش از 40 هزار نفر در این مراکز به همین روش تحت درمان هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به پاکسازی، ساماندهی و بهسازی 30 محله آلوده در مازندران در دولت تدبیر و امید، یاد آور شد: در مازندران در بسیاری از حوزه ها، آسیب به شدت کاهش یافته است و میزان تخلفات ناشی از محلات دارای آسیب به زیر 10 درصد رسیده است.

یونسی با بیان این که در راستای استفاده بهینه از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، انتخابات این نهاد را برگزار کردیم و خانه تشکل ها را شکل دادیم، تصریح کرد: مدیران باید سرمایه اجتماعی را به صورت مستمر بررسی نمایند و با توجه به این که بر اساس پایش مرکز رصد، مازندران در صورت تداوم پدیده تک فرزندی و عدم ازدواج بموقع جوانان، تا 20 سال دیگر جامعه ای سالمند می شود که برای تغییر این وضع همه باید به میدان بیایند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز