خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در بوشهر:

پایداری برجام منوط به اجرای تعهدهای طرف‌های مذاکره است

معاون اول رییس جمهور گفت: ایران بار دیگر تاکید می‌کند پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرف‌ها در برجام است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بوشهر، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح دو واحد نیروگاه اتمی در بوشهر با بیان اینکه آغاز عملیات احداث واحدهای نیروگاهی دو حوزه در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر به فال نیک می‌گیریم، گفت: از خدای تبارک و تعالی مسئلت می‌جوییم که به یمن این اتفاق فرخنده بیش از پیش به ملت ایران و تلاشگران صنعت هسته‌ای توفیق داده است.

او گفت:‌ پیش از سه دهه است که بوشهر در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و سیاسی به عنوان نیروگاه اتمی تعریف شده است. پیشرفت این واحد مهم تولید برق هم به نام بوشهر نه تنها در ایران، بلکه در جهان ثبت شده است. تبدیل انرژی پیشنهاد اصلی توسعه اقتصادی است. در حال حاضر بسیاری از صاحب‌نظران حوزه انرژی چالش‌هایی پیش‌روی جامعه بشری برای دستیابی به راهکارهای مناسب با محدودیت‌های منابع فسیلی در دست بررسی است.  سوخت های فسیلی با اینکه اصلی‌ترین منبع تولید انرژی در سطح جهان هستند؛ در عین حال ماده مهم رشته‌های مختلف صنعتی به خصوص صنعت پتروشیمی است که از صدها محصول مهم استراتژیک از این ماده به دست می‌آیند. این منابع فسیلی فقط متعلق به نسل حاضر نیست و نباید از این منابع در یک برهه مخصوص زمانی استفاده کرد و نسبت به آینده بی‌تفاوت بود. در کشور ما بیش از ۷۵ هزار مگاوات نیروگاه ظرفیت ثبت‌شده داریم و در شرایط فعلی سالانه شش درصد رشد مصرف برق داریم. یعنی چیزی حدود پنج هزار مگاوات هر سال؛ لذا ما باید نیروگاه در کشور احداث کنیم. این در حالی است که کشور ما به سرعت نیازمند این است که توسعه آن شتاب بیشتری بگیرد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: ما در برنامه ششم پیش‌بینی رشد هشت درصد را کرده‌ایم که این یک ضرورت است. تنها راه آن این است که ما به انرژی بیشتری دست پیدا کنیم. براساس مطالعات صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی و برخی دانشگاه‌های معتبر کشور، سبد توزیع برق کشور باید متنوع شود. وابستگی به منابع فسیلی علاوه بر آثار مخرب زیست‌محیطی، ریسک تامین برق پایدار درسال‌های آینده کشور را افزایش می‌دهد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در میان دلایل گفته‌شده برای احداث نیروگاه اتمی در کشور می‌توان به اهمیت دستیابی به فناوری‌های برتر در این حوزه و ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی زیست‌محیطی اشاره کرد. مسئله احداث نیروگاه اتمی بوشهر و استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای در سال‌های گذشته متاسفانه با نوعی سوءتفاهم و بهانه‌جویی‌های قدرت‌های بزرگ همراه بوده است. نیاز کشور به انرژی‌های متنوع چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را نادیده گرفت. در نتیجه ما با نگاه متفاوت از رویکردهای سیاسی نگاه کردیم و همین امر باعث شده هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور تحمیل شود. مردم ما در سال‌های گذشته با بزرگواری این هزینه‌ها را تحمل کرده‌اند تا حق مسلم خود را به دست بیاورند. در این مسیر شهدای بزرگی به خصوص شهدای هسته‌ای را تقدیم کردیم، لذا مصمم بودیم حقوق هسته‌ای ملت ایران را بگیریم تا همانطور که رئیس جمهور گفت هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد هم سانتریفیوژها.

او اضافه کرد: خوشبختانه با هدایت‌های مقام معظم رهبری و تدبیر رئیس جمهور و تلاش دیپلمات‌های کاردان در راس آن دکتر ظریف و دکتر صالحی، کشور توانست با مذاکرات دشوار و طولانی توافق مهم برجام را به امضا برساند و اجرا کند. احداث نیروگاه جدید یکی از مصادیق اراده راسخ و استقامت ستودنی ملت ایران در استفاده از حقوق قانونی و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. احداث این دو نیروگاه که زمین اجرایی آن در برجام ذکر شده، یکی از نمادهای استفاده ایران از نتایج برجام به شمار می‌رود. این اقدام پایبندی دولت روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام به اجرای توافق را به نمایش می‌گذارد. ایران بار دیگر تاکید می‌کند پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرف‌ها در برجام است و همکاری با ایران در استفاده از انرژی هسته ای به تسهیل انتقال انرژی هسته‌ای به ایران است. افزایش نیروگاه هسته‌ای ایران نیاز کشور به تامین سوخت مورد نیاز است. ایران مصمم است طبق برنامه‌ریزی پیش‌‌بینی شده و تکامل تلاش‌های خود برای بهره‌مندی از حق خود و چرخه کامل انرژی هسته‌ای ادامه دهد. ایران ضمن پایبندی کامل به طرف‌های بین‌المللی و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای به تلاش‌ها جهت استفاده از انرژی هسته‌ای در مسیر صلح‌آمیز در همه عرصه‌ها از جمله پزشکی و کشاورزی و تولید برق ادامه خواهد داد.

جهانگیری متذکر شد: دولت تدبیر و امید درصدد آن است با نگاه علمی و به دور از انگیزه‌های سیاسی و نگاهی دوراندیشانه توسعه همه‌جانبه این کشور را بر پایه رفع موانع اساسی توسعه محور برنامه‌های خود قرار دهد. ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ اقتصادی محکم از پیشرفت‌های اقتصاد مقاومتی با رشد بخش خصوصی به استقبال سرمایه‌گذاری خارجی خواهیم رفت.

معاون اول رییس جمهور ابراز داشت: ما هم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم برای توسعه بخش خصوصی هم برای توسعه اقتصادی کمترین تردیدی نداریم. سیستم اقتصاد مقاومتی بهترین سند برای این اهداف است و در این مهم انتخاب شرکای راهبردی در کشورها براساس سه اصل عزت، مصلحت و حکمت از جمله کارهای مهمی است که در دستور کار است.

جهانگیری ادامه داد: ما با کشور بزرگ و همسایه خود روسیه زمینه‌های مشترک بسیاری داریم و به عنوان دوست و شریک راهبردی با این کشور کار خواهیم کرد. بعد از تشکیل واحد اول نیروگاه بوشهر، امروز شاهد تکمیلی آن به دست متخصصان ایرانی هستیم. این نیروگاه به متخصصان ایرانی واگذار شده است. احداث دو واحد جدید با حجم سرمایه‌گذاری هشت و نیم میلیارد دلار با دولت فدراسیون روسیه طبق برنامه زمان‌بندی‌شده در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به انجام باید برسد.

او اظهار داشت: امروز کلنگ‌زنی آن انجام شد و تا سال آینده واحد دوم شروع خواهد شد. همکاری در تولید سوخت مورد نیاز باید در دستور کار سازمان انرژی اتمی با طرف‌های خارجی خصوصاً دولت روسیه قرار بگیرد. در این زمینه توافق‌هایی انجام گرفت. همکاری با روسیه درزمینه مبارزه با تروریسم خصوصاً‌در سوریه از جمله مذاکراتی است که ما با دولت سوریه انجام داده‌ایم و این جزو اقدامات اساسی ما در مقابله با تروریست است. همکاری در حوزه دفاعی جزو کارهای مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است.

جهانگیری تاکید کرد: در این حوزه تحویل سامانه S-۳۰۰  نماد همکاری دو کشور است. ما در زمینه‌های اقتصادی گفت‌وگوهای فراوانی با مقام‌های روسیه انجام داده‌ایم و در سال جاری معادلات اقتصادی بین دو دولت پیشرفت قابل توجهی داشته، ولی جای کار بسیاری وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در زمینه نیروگاه بوشهر و همکاری با روسیه دو نکته را عرض می‌کنم؛ یکی اینکه در این نیروگاه مسائل امنیتی و ایمنی نیروگاه از جمله مهم‌ترین مسائلی است که مورد تاکید مقام‌های دو کشور قرار گرفت. باید از بالاترین استانداردهای بین‌المللی در آن استفاده شود تا تضمین بهره‌برداری از منابع نیروگاه را داشته باشیم و هم از مخاطرات احتمالی آن جلوگیری شود. در ساخت نیروگاه‌های جدید استفاده از توان مهندسی و تجهیزاتی صنعتی ایران بسیار مهم است و به عنوان قرارداد مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر : ۴۰۹۶۲۲