خبرگزاری کار ایران

مهلا صالحی در گفت‌وگو با ایلنا:

یک زن خود را زیر قطار انداخت/نقد تبعیض طبقاتی با لوکوموتیوران

مهلا صالحی کارگردان نمایش «لوکوموتیوران» این اثر را نمایشی با موضوع نقد تبعیض طبقاتی خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «لوکوموتیوران» که براساس داستانی از «آثول فوگارد» (نمایشنامه‌نویس منتقد و مبارز آفریقای جنوبی) است، با کارگردانی مهلا صالحی و بازی مهدی بجستانی و بابک سعیدیان از امروز (20 شهریور) در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

مهلا صالحی با بیان اینکه «لوکوموتیوران» ترجمه‌ای از بابک سعیدیان، بازیگر این نمایش است؛ از علاقه شخصی خود به فوگارد گفت: از سه سال پیش تا امروز هفت کار او را همراه بابک سعیدیان ترجمه کردیم و مانند بسیاری از منتقدان معتقدم لوکوموتیوران جزو بهترین آثار جهانی فوگارد است؛ حتی خود او هم معتقد است این اثر، کمال نوشته‌های اوست.

او با بیان اینکه رویکرد آثار فوگارد که تا پیش از برچیده شدن آپارتاید به تبعیض نژادی می‌پرداخت، گفت: رویکرد این آثار پس از پس از پایان رسمی و قانونی تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی عوض شد و فوگارد بعد از این تاریخ، شروع به نقد اجتماعی در زمینه تبعیض طبقاتی می‌کند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه متن لوکوموتیوران به ناامیدی طبقه فرودست می‌پردازد، گفت: برای کسی که در روستای دورافتاده‌ای زندگی می‌کند فرقی ندارد که آپارتاید وجود دارد یا نه. با این همه سال که از آپارتاید گذشته این نقد هنوز وجود دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل جذابیت آثار فوگارد برای من این است که او دردهای مشترک انسانی را دارد و بسیار انسانی می‌نویسد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که وجه اشتراکی بین لوکوموتیوران فوگارد و جامعه ایران امروز یافته است، گفت: در این داستان زنی خودش را به قصد خودکشی جلوی قطار می‌اندازد؛ طی تحقیقاتی که داشتم، تنها در سال گذشته در تهران چند خانم خودشان را جلوی مترو انداختند. زن داستان فوگارد نام و نشان ندارد به‌طوری‌که طی دو هفته‌ای که در سردخانه می‌ماند کسی ادعای شناخت او را نمی‌کند.

کارگردان نمایش «لوکوموتیوران» با بیان اینکه این نمایش تنهایی و بی‌کسی زنی از طبقه فرودست اجتماعی است، گفت: در مترو هم ما دستفروش‌هایی را می‌بینیم که انگار فروخته شدند تا پول دربیاورند و ما اینها را خوب لمس می‌کنیم.

صالحی ادامه داد: در این نمایش، شخصیت لوکوموتیوران که از طبقه متوسط است؛ می‌گوید «ما فکر می‌کنیم همه‌چیز را در مورد همه‌چیز می‌دانیم اما درواقع هیچ‌چیز نمی‌دانیم.» حتی افراد دیگر نمایش که دخیل در این موضوع هستند می‌گویند مردن این زن اتفاق مهمی نیست. در واقع خود ما هم به‌راحتی از کنار این آدم‌ها عبور می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: این اثر براساس یک داستان واقعی نوشته شده که زنی به همراه فرزندانش در نزدیکی کریسمس سال 2000 خودش را مقابل قطار می‌اندازد و 10 سال بعد فوگارد متن این نمایش را می‌نویسد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به رویکرد اجرایی خود در این اثر گفت: شانسی که در این کار آوردیم حضور ناصح کامگاری به عنوان طراح صحنه بود؛ کارهای فوگارد معمولا رئال است و ما در این نمایش به‌سوی انتزاع رفتیم. در دکور پورتابل نمایش از نشانه‌های خوبی استفاده کردیم. مثلا می بینید که در کف زمین چاله آبی وجود دارد یا شاهد باران و استفاده از رنگ‌های محدود خواهید بود. در نمایش تنها از چهار رنگ سیاه، سفید، خاکستری و قرمز استفاده شده است.

صالحی درباره چرایی استفاده از چهار رنگ در این نمایش گفت: داستان نمایش در قبرستان بی‌نام و نشان‌ها می‌گذرد که رنگی در آن وجود ندارد و این را در رنگ‌های محدود نمایش هم می‌بینیم.

نمایش «لوکوموتیوران» به کارگردانی مهلا صالحی از 20 شهریور تا 9 مهرماه ساعت 19:30 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، بام خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.

کد خبر : ۴۰۹۵۲۴