خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست لندن برآیند نگرانی ائتلاف غربی-عربی از تحولات میدانی سوریه بود/ جایگزینی برای اسد وجود ندارد

نشست لندن به دلیل نگرانی از پیشروی ارتش سوریه و برای ایجاد خلل و همچنین هدایت افکار عمومی جهان علیه دمشق برگزار شد که البته کردها یکی از محورهای مورد بحث آن بودند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح نشست مخالفان سوری در لندن بیان کرد: نشست لندن را باید تحت تاثیر فضای میدانی سوریه مدنظر قرار داد. پس از شکست تروریست‌ها در حلب و محاصره آنها توسط نیروهای عمل کننده در صحنه میدانی سوریه، معادلات به نفع دولت این کشور تغییر پیدا کرد که البته مباحثی مانند تخلیه شهر «داریا» و تاثیر گفت‌وگوهای میان دولت سوریه و مخالفان در این بین موجب شد تا فضای سیاسی و میدانی به نفع اسد رقم بخورد.

وی افزود: از سوی دیگر پس از کودتای ۱۵ جولای ترکیه، این کشور موضع خود را در خصوص پرونده سوریه تا حدودی تغییر داد و تحرکات جدیدی را در بحران سوریه کلید زد. افزایش اختلاف‌ها میان ترکیه و برخی کشورها باعث شد که آنکارا با استفاده از گروهک «جیش الحر» یا همان «ارتش آزاد سوریه» به مقابله با کردها در جرابلس و شمال حلب بپردازد.

از این منظر مرزهای ترکیه به روی «جبهه فتح الشام» یا همان «جبهه النصره» سابق بسته شد و  از این نظر موجب تضعیف تروریست‌ها در حلب و این ناحیه شد. پس از طی این مراحل، نشست لندن با حضور بیش از ۳۰ گروهک مخالف سوری و با فشارهای عربستان و آمریکا برگزار شد که برخی از آنها با عنوان جریان‌های موسوم به استانبول و ریاض در آنجا حضور پیدا کردند و طرحی را مبنی بر کناره‌گیری اسد و تعین دولت انتقالی در سوریه را مطرح کردند که گفته شده در سه بازه زمانی و به عبارتی دیگر در سه مرحله این فرایند طی خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به این موضوع که همچنان جایگزینی برای اسد وجود ندارد، گفت: مساله اصلی این است که در حالت فعلی هیچ جایگزینی برای بشار اسد در سوریه وجود ندارد. خروجی تمام مذاکرات برای معرفی چهره جایگزین اسد از شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون منفی بوده است. چراکه هم آمریکا و هم مخالفان در خصوص سیاست‌های خاورمیانه‌ای نسبت به سال‌های گذشته افت داشتند و این موضوع موجب شده تا مهره جایگزین اسد معرفی نشود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تجربه در این پنج سال دنشان داده است که هرگاه نیروهای عمل کننده در محور میدانی پرونده سوریه موافقیت‌هایی را کسب می‌کنند، جناح مقابل که عبارتند از سه ضلع «ائتلاف غربی ، عبری و عربی» فوراً اقدام به هدایت افکار عمومی از طریق برگزاری نشست‌هایی مانند لندن می‌کنند که می‌توان از آن به عنوان خط سیر یک منحنی نامنظم یاد کرد.

یکی از مسائلی که توسط «ریاض حجاب» سخنگوی معرضان در نشست لندن مطرح شد، بحث معادله کردی در سوریه بود. باید توجه داشت که این موضوع به عنوان یک برگ برنده در دست آمریکا، دولت سوریه و مخالفان این پرونده قرار دارد. در جناح مقابل هم ترکیه حساسیت فوق العاده‌ای روی حزب دموکرات کردستان دارد و به شدت مخالف حضور آنها در شمال حلب است. اما در ماه‌های گذشته شاهد بودیم گروه‌های وابسته به ریاض با اعمال فشار از طریق طیف‌های کردی در سوریه قصد فشار بر ترکیه را دارند. به موازات آنها، آمریکا در جریان آزادسازی منبج از کردها به عنوان عمل کننده اصلی استفاده کرد که در نهایت تحرکات آنها موجب ورود نظامی ترکیه به جرابلس شد. 

هانی‌زاده در پایان یادآور شد: اختلاف‌هایی که میان ترکیه و عربستان در هفته‌های اخیر و به خصوص پس از کودتای ۱۵ جولای رخ داد، تاکنون ادامه دارد و ریشه‌های آن به اسناد منتشر شده از سوی آنکارا مبنی بر تامین مالی کودتاچیان توسط عربستان بر‌ می‌گردد. علاوه بر آن، نشست لندن که با محوریت ریاض حجاب برگزار شد، نمایانگر این است که خط اصلی طرح پیشنهادی توسط سعودی‌ها و پس از آن آمریکایی‌ها مطرح شده و آنها درصدد هستند تا بتوانند برای مدتی علاوه بر هدایت افکار عمومی، راه چاره‌ای برای تغییر معادلات میدانی در سوریه پیدا کنند.

کد خبر : ۴۰۹۲۲۰