خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رییس جمهور:

راه اندازی سامانه جامع گمرکی بخشی از برنامه دولت برای مبارزه با فساد سیستمی است

معاون حقوقی رییس جمهور ایجاد سامانه جامع امور گمرکی را جزیی از برنامه‌های جامع دولت تدبیر و امید برای مبارزه با فساد سیستمی در کشور دانست و گفت: راه اندازی این سامانه‌ها و ارایه خدمات گسترده و همزمان گام مؤثری در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و روان‌سازی و اعمال نظارت کارآمد بر جریان صادرات و واردات کشور خواهد بود.

به گارش ایلنا،حجت‌الاسلام مجید انصاری روز چهارشنبه در بازدید از بخش‌های مختلف سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجاری فرامرزی، ضمن تشکر از تلاش‌ها برای طراحی و راه‌اندازی این سامانه، از دکتر کرباسیان نیز به پاس اعتماد وی به جوانان کشورمان برای ایجاد این سامانه تقدیر کرد و گفت: این شیوه مدیریتی برگرفته از مرام امام راحل و مقام معظم رهبری است که سخت‌ترین کارها را در پیچیده‌ترین وضعیت به جوانان می‌سپردند.

معاون حقوقی رییس جمهور افزود: فساد در جمهوری اسلامی در هر شکل آن، زیبنده نیست و نباید اجازه دهیم وقت مردم در نظامات اداری فرسوده و ناکارآمد که متأسفانه از گذشته وجود داشته و بعضاً تداوم یافته است، تلف شود. رسوبات فساد که ناشی از همین سیستم‌های ناکارآمد است، هم مردم را آزار می‌دهد، هم منابع کشور را هدر می‌دهد و هم باعث می‌‌شود در چرخه پیشرفت اقتصادی و رقابت با دیگر کشورها عقب بمانیم.

انصاری ایجاد پنجره واحد تجاری فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی را جزیی از برنامه‌های جامع دولت تدبیر و امید برای مبارزه با فساد سازمان یافته و سیستمی در کشور دانست و گفت: سرمایه‌گذاری بزرگ و ارزشمند نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام شده در گمرک برای ایجاد این سامانه‌ها و ارایه خدمات گسترده و همزمان گام مؤثری در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و روان‌سازی و اعمال نظارت کارآمد بر جریان صادرات و واردات کشور خواهد بود.

حجت‌الاسلام انصاری تصریح کرد: امیدوارم مجموعه اقداماتی مثل راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی بتواند در از بین بردن زمینه‌های فساد، پیش بردن برنامه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت مردم مؤثر باشد.

معاون حقوقی رییس جمهور با بیان اینکه مطابق با اهداف سند چشم‌انداز، امروز باید بسیار جلوتر از جایی باشیم که هستیم، تصریح کرد: به هر حال جای خوشحالی است که در دولت آقای روحانی رویکرد سازنده‌ای اتخاذ شده و به خوبی در حال پیشرفت در مسیر تحقق اهداف بلند نظام هستیم.

انصاری اظهار داشت: صبح امروز در جلسه هیأت دولت نیز گزارش مفصلی از وضعیت پیشرفت کشور در فعالیت‌های دانش بنیان ارایه شد که بسیار افتخار آفرین و امیدوارکننده بود و به جرأت می‌توان گفت که اگر بر روی ظرفیت‌های عظیم و پرجاذبه این حوزه از اقتصاد متمرکز شویم می‌توانیم از صادرات نفت نیز بی‌نیاز شویم.

معاون امور حقوقی رییس جمهور در پایان این بازدید در گفتگویی در پاسخ به این سوال که با توجه به بازدید امروز و توضیحاتی که کارشناسان ارائه کردند، سامانه جامع امور گمرکی را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: در دولت تدبیر و امید در خصوص توسعه دولت الکترونیک، هم برای روزآمد کردن و سرعت بخشیدن به کارها و هم برای جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه، بر طراحی سیستم‌هایی برای مبارزه با فساد و از بین بردن بسترهای فساد تأکید شده بود.

انصاری اضافه کرد: آنچه امروز دیدیم گواه آن است که این تأکید و این اولویت در گمرک به خوبی شناخته و اجرا شده است. به نظرم کار بزرگی صورت گرفته و کارآمدی این سیستم در همین مدت کوتاه خود را نشان داده است. امیدوارم با تکمیل سامانه‌های دیگر در حوزه‌های پایانه‌های حمل و نقل، نظام مالیاتی و نظام بانکی کشور مجموعه این سامانه‌ها بتواند، هم خدمات بهتر و سریع‌تری را به مردم ارایه کند و هم در جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی، بویژه در امر مبارزه با فساد سازمان یافته و اصلاح ناکارآمدی سیستم‌های قدیمی موثر واقع شود.

حجت الاسلام انصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در معاونت حقوقی برای رفع موانع حقوقی پیش روی فعالیت این سامانه و بخصوص ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مرتبط با گمرک چه کمکهایی می توانید انجام دهید؟ اظهار داشت: در جلسه یکشنبه هیات دولت هم آمادگی معاونت حقوقی ریاست جمهوری را برای معاضدت به همه دستگاه‌ها و بخش‌ها اعلام کردم.

معاون رییس جمهور در امور حقوقی تصریح کرد: ما برای اقتصاد مقاومتی، هفت گروه تخصصی در معاونت از حقوقدان‌های برجسته تشکیل دادیم که در حوزه بیمه، گمرکات، بانکداری و حوزه‌های مختلف اینها دارند فعالیت می کنند. از بخش‌های مختلف درخواست کردیم که اگر موانع حقوقی دارند چه در بخش مقررات و چه در بخش قوانین به ما اعلام کنند تا با کمک خودشان آن مسایلی که مربوط به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل و مقررات دولتی است راحت‌تر اصلاح کرده و به دولت تقدیم کنیم تا تصویب شود.

انصاری با تاکید بر اینکه همه دستگاهها از پشتیبانی کامل حقوقی ما برخوردار خواهند بود، خاطرنشان کرد: بخشی از این موانع و نواقص هم که به قوانین موضوعه کشور مربوط است در قالب تنقییح قوانین می توان رفع کرد. ما معاونتی در حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری داریم که کارش تنقیح قوانین است. به همه دستگاهها اعلام کردیم و گفتیم که اگر قوانین معارض و مزاحمی هست به ما اعلام کنند تا با کمک خود دستگاه‌ها موارد را از طرق قانونی پیش بینی شده به دولت و مجلس ارائه دهیم.

معاون امور حقوقی رییس جمهور از بخش‌های مختلف سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجاری فرامرزی بازدید کرد و با توضیحات کارشناسان این مجموعه از جزئیات فعالیت‌ها و توانمندی‌های این سامانه‌ها مطلع شد.

کد خبر : ۴۰۹۰۷۵