خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحرکات آلمان در اینجرلیک، خروجی گفت‌وگوهای اردوغان و مرکل در نشست گروه۲۰ است

جدال لفظی و سیاسی میان آلمان و ترکیه تا نشست گروه ۲۰ ادامه داشت و در آنجا صحبت‌هایی میان سران دو کشور صورت گرفت تا نهایتاً آلمانی‌ها بتوانند از پایگاه اینجرلیک ترکیه بازدید کنند.

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به افزایش تحرکات آلمان در پایگاه اینجرلیک به‌رغم ممنوعیت‌هایی که توسط ترکیه اعمال شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: پیش از آن که به تحلیل دلایل تحرکات آلمان در پایگاه هوایی اینجرلیک بپردازیم باید به این نکته توجه شود که ناتو یک سازمان بسیار گسترده نظامی، امنیتی و اطلاعاتی به حساب می‌آید که حتی مهندسی سیاسی و اجتماعی در کشورهای عضو را تا حدودی می‌تواند هدایت کند. رهبری پیمان آتلانتیک شمالی توسط آمریکا، بریتانیا و فرانسه صورت می‌گیرد که میزان نفوذ ایالات متحده در این سازمان به دلیل تامین حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد بودجه این سازمان بیشتر از کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که آمریکا به صورت مستقیم و غیر مستقیم با پوشش ناتو در کشورهای جهان اقدام به تاسیس پایگاه‌های نظامی می‌کند. به گونه‌ای که ایالات متحده در تمامی جهان چیزی حدود ۳۰۰ پایگاه اصلی و قریب به هزار ایستگاه فرعی اطلاعاتی و نظامی دارد. نیروهای سه‌گانه آمریکا در اروپا به رقم ۱۳۹ هزار نفر می‌رسد که در گذشته حدوداً ۲۰۰ هزار نفر بوده و در حالت کنونی نزدیک به ۹۰ هزار نفر در آسیا مشغول به کار هستند. باید توجه داشته باشیم که آمریکا در آلمان چهار پایگاه هوایی و ۲۳ پایگاه زمینی اصلی دارد و علاوه بر آن چیزی حدود ۱۵۰ ایستگاه به صورت غیر مستقیم یا در پوشش ناتو در خاک این کشور برای آمریکا فعالیت می‌کنند. ازاین نظر است که آلمان یکی از شرکای مهم آمریکا در عرصه نظامی و امنیتی به حساب می‌آید.

در ماه‌های گذشته میان ترکیه و آلمان اختلاف‌های زیادی به وجود آمد که بخشی از آن به رای‌گیری پارلمان این کشور درباره به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی توسط دولت عثمانی مربوط می‌شود. در مقابل، مقام‌های آنکارا از ورود نظامیان آلمان به پایگاه اینجرلیک خودداری کردند. همین روند و جدال لفظی و سیاسی میان آلمان و ترکیه تا نشست گروه ۲۰ ادامه داشت و در آنجا صحبت‌هایی میان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه صورت گرفت تا نهایتاً آلمانی‌ها بتواند از پایگاه اینجرلیک ترکیه بازدید کند. باید مدنظر داشته باشیم تنها نظامیان آلمان می‌توانند به این پایگاه ورود کنند و شخصیت‌های سیاسی حق ورود و بازدید از این پایگاه را ندارند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که موضوع پناهجویان یکی از محورهای اختلاف میان ترکیه و آلمان است، گفت: مسئله بعدی که موجب به وجود آمدن اصطکاک میان برلین و آنکارا شد، موضوع استرداد پناهجویان از اروپا به ترکیه بود و قرار بر این شد که با توجه به توافقی که میان این دو کشور و به طور کلی اتحادیه اروپا صورت گرفت، بخشی از این پناهجویان به ترکیه مسترد شوند که ترکیه هم در مقابل این موضوع اقدام به موضع‌گیری کرده و درخواست لغو روادید ورود به حوزه شنگن را برای شهروندان خود داشته است. به موازات آن شاهد تحرکات آلمانی‌ها در پایگاه اینجرلیک ترکیه بودیم. بیش از ۶۰ میلیون دلار توسط آلمانی‌ها برای نوسازی این پایگاه تدارک دیده شده است و بخشی از آن مربوط به ساخت آشیانه جنگنده‌های ترنادوی آلمان بوده و مابقی آن صرف هزینه احداث ایستگاه فرماندهی نظامیان این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: مسئله اصلی این است که با توجه به موقعیت این پایگاه هوایی و در نظر گرفتن این که آلمان عضو کشورهای ائتلاف ضد داعش به حساب می‌آید، تحرکات اخیر برلین به موازات حضور احتمالی آنها در سوریه و شرکت در بمباران‌ها علیه تروریست‌ها محسوب می‌شود. اما با توجه به پیکربندی سیاسی و نقطه‌گذاری‌های بین‌المللی اروپا و آمریکا در سیاست‌های خاورمیانه آنها، باید به این نکته توجه داشته باشند که آلمان‌ها به هیچ وجه خلاف سیاست ناتو یا ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا عمل نخواهد کرد. لذا به نظر می‌رسد علاوه بر هم‌پیمانی‌هایی که برلین با ناتو و آمریکا دارد، بحث حضور در خاورمیانه در این بین نمایان می‌شود که خروجی آن بستگی به دیدار دبیرکل ناتو با مقام‌های ترکیه در هفته‌های اخیر دارد. اما این بدان معنا نیست که آلمان بدون تصمیم و اجازه آمریکا دست به عملیات هوایی بزند. چراکه نفوذ سطح اول در ناتو متعلق به آمریکا است و حتی ائتلاف مذکور هم توسط آنها رهبری می‌شود و در اینجاست که برلین سیاست‌های خود را با واشنگتن تنظیم خواهد کرد.

کد خبر : ۴۰۹۰۳۳