خبرگزاری کار ایران

حمید قزوینی:

چرا روزنامه‌نگاران از حق طبیعی داشتن یک نهاد صنفی محروم باشند؟

عضو هیئت موسس انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: اگر می‌توانستیم زودتر از این یک نهاد صنفی قوی و برآمده از متن جامعه مطبوعاتی داشته باشیم؛ آن نهاد ممکن بود بتواند در تعامل با دستگاه‌ها و مسئولان مختلف بخشی از مشکلات روزنامه‌نگاران را پیگیری و رفع و رجوع کند؛ همانطور که در سایر بخش‌ها همین اتفاق افتاده است.

حمید قزوینی به خبرنگار ایلنا گفت: دولت آقای روحانی در کمک به نهادهای مدنی و ایجاد فضای فعالیت بیشتر برای نهادهای مدنی همراهی و مساعدت خوبی داشته است. طبعا یکی از آنها صنف روزنامه‌نگاران است.

قزوینی با بیان اینکه «فکر می‌کنم از ابتدای تشکیل دولت برای تاسیس یک نهاد صنفی مرتبط با روزنامه‌نگاران دولت آقای روحانی آمادگی و همراهی را داشت»، گفت: مشکلاتی که در این بخش و در این سه سال برای روزنامه‌نگاران و همکاران مطبوعاتی وجود داشته خیلی ارتباطی با دولت آقای روحانی ندارد؛ فکر می‌کنم این مشکلات از بخش‌های دیگر است.

او خاطرنشان کرد: نهاد صنفی می‌تواند از منظر صنفی مطالبات را پیگیری کند و برخی تعاملات را برقرار کند و نباید همه این‌ها را به عهده دولت بگذاریم. شاید اگر اتفاق تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران زودتر می‌افتاد این فضا بیشتر برای ما فراهم می‌شد که بتوانیم بعضی از مسائل و مشکلات را پیگیری کنیم.

عضو هیئت موسس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تصریح کرد: این انجمن حتی اگر نتواند خلاء یک نهاد پیگیر مسائل روزنامه‌نگاران را پر کند اما می‌تواند بخشی از مطالبات را پیگیری کند.

قزوینی با بیان اینکه مسائل حمایتی مانند بیمه و دفاع از حقوق اعضا، در دستور کار هر نهاد صنفی از جمله انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران قرار خواهد گرفت، گفت: گفتن اینکه الان انجمن چه می‌خواهد بکند باتوجه به اینکه در مرحله تاسیس هستیم زود است؛ باید ابتدا مراحل تاسیس مثل نوشتن اساسنامه و تشکیل اولین مجمع عمومی را طی کنیم.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته به دلیل عدم امکان فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ما در این زمینه به لحاظ صنفی در بین همکاران روزنامه‌نگاران خودمان با یک نقص جدی مواجه بودیم. این ضرورت از مدت‌ها قبل دائما بین همکاران مطرح بود که باید در این رابطه فکری کرد و ادامه این وضعیت خیلی منطقی نیست.

قزوینی با بیان اینکه داشتن یک نهاد صنفی به شکل قانونی حق طبیعی هر فردی است که در یک حوزه فعالیت می‌کند؛ پس روزنامه‌نگاران چرا این را نداشته باشند؟ گفت: در مشورت‌ها و گفتگوهای دوستانه، ضرورت تشکیل چنین نهادی بیش از گذشته احساس شد و جمعی از دوستان اقدام کرده و با مراجعه به وزارت کار و طی مراحل اداری، کارهای مربوط به تاسیس را استارت زدند.

قزوینی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم در مراحل بعدی همه همکاران فعال رسانه‌ها و مطبوعات بتوانند در یک فضای دوستانه و آرام دور هم جمع شوند و این مجموعه را پایه‌گذاری کنند.

یادآور می‌شود، در هفته جاری، جمعی از روزنامه‌نگاران کشور تقاضای تاسیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران را در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ثبت کردند.

کد خبر : ۴۰۹۰۱۵